آفتاب
رئیس کمیته دومای روسیه:

آمریکا در خاورمیانه شکست خورده است/ کنفرانس ژنو 2 بدون ایران ناقص است

آمریکا در خاورمیانه شکست خورده است/ کنفرانس ژنو 2 بدون ایران ناقص است

رئیس کمیته امور بین المللی دومای روسیه با تاکید بر ضرورت مشارکت ایران در نشست ژنو 2 اعلام کرد که سیاست های آمریکا در خاورمیانه با شکست مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، "الکسی پوشکف" رئیس کمیته دومای روسیه در امور بین الملل اظهار داشت: آمریکا در ماموریت خود در برقراری ثبات در خاورمیانه شکست خورده است.

وی با بیان این مطلب افزود: روسیه به خاورمیانه بازمی گردد جایی که عرصه زیادی برای فعالیت وجود دارد. خاورمیانه طی سال های اخیر شاهد کاهش نفوذ روسیه و افزایش نقش واشنگتن بود که همین امر باعث شد مناقشه فلسطین و اسرائیل در وضعیت بحرانی باقی بماند.

پوشکف خاطرنشان کرد: افق های صلح از بین رفته است و نوارغزه به یک منطقه همیشه درگیر تبدیل شده است. وی با اشاره به تداوم جنگ در افغانستان، پیامدهای خطرناک اشغال عراق و به هم ریختن اوضاع به دلیل رویدادهای به اصطلاح بهار عربی که نتیجه عملکرد آمریکا در خاورمیانه است، خاطر نشان کرد این رویدادها نشان می دهد راهی که آمریکا آن را انتخاب کرد فایده ای نداشت.

وی تصریح کرد: شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه توجه دیگر کشورها را به روسیه جلب کرد. ما راه هایی را یافتیم که از طریق دیپلماسی بر اوضاع تاثیر می گذارد و طرح روسیه درباره سوریه یک پیروزی دیپلماتیک به شمار می رود.

این مقام روسی در بخش دیگر سخنان خود گفت: مشارکت ایران در نشست ژنو 2 اقدامی منطقی است. وی با اشاره به افزایش حمایت ها از حضور ایران در این نشست گفت: اختلاف نظر همه درباره ایران نشان دهنده این است که ایران مهمترین کشور در منطقه است و حل و فصل بحران سوریه بدون مشارکت تهران بسیار دشوار خواهد بود.

پوشکف افزود: کشورهای اروپایی با نظر روسیه درباره ایران و حضور آن در ژنو 2 هم عقیده اند و این در حالی است که عربستان سعودی و اسرائیل مخالف آن هستند و آمریکا نیز در این باره تردید دارد. وی در پایان گفت: بدون مشارکت ایران، نشست ژنو 2 ناقص خواهد بود زیرا این کشور نقش بسیار بزرگی در حل و فصل بحران سوریه ایفا می کند.

 

 

 

کد N23789

وبگردی