آفتاب

زیباکلام:باید الگوی مطلوب ایران اسلامی نوشته شود

زیباکلام:باید الگوی مطلوب ایران اسلامی نوشته شود

کرسی آزاداندیشی با موضوع الگوی توسعه مناسب برای ایران به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم صادق زیباکلام با بیان این‌که ما باید به دنبال ارائه الگوی مطلوب ایران اسلامی باشیم، گفت: باید الگوی مطلوب ایران اسلامی نوشته شود. هر کشوری باید با ارزش‌های دینی و مذهبی و فرهنگی خودش به دنبال ارائه الگوی توسعه باشد.

وی ادامه داد: مطالبی که توسط دانشجویان درباره توسعه ارائه می‌شود، تکرار مکرراتی است که از اول انقلاب گفته‌اند. همه می‌دانیم که مفهوم توسعه بعد از جنگ جهانی دوم ارائه شده و دنیا را به جهان اول، دنیای سرمایه‌داری، جهان دوم، کشورهایی که مقداری توسعه یافته‌اند و بالاخره جهان سوم که کشورهای توسعه نیافته‌اند، تقسیم کرده‌اند که این روزها برای این‌که به کشورهای جهان سوم بر نخورد به آنها می‌گویند در حال توسعه.

این استاد دانشگاه گفت: دانشجویان ما برای ارائه مقالات بهتری در زمینه مفهوم توسعه باید از چارچوب‌ها و تعاریف معمول این مفهوم بگذرند. ما الان با یک دوجین کشورهایی روبرو هستیم که نه جهان اول‌اند و نه می‌توانیم بگوییم توسعه نیافته‌اند. ترکیه‌ای که نه یک کپسول گاز دارد و نه یک بشکه نفت. مالزی و برزیل اینها کشورهایی بودند که تا چند سال پیش اصلا به حساب نمی‌آمدند، اما الان در طول یک سال چندین میلیارد درآمدزایی دارند. حالا باید به این کشورها گفت توسعه یافته یا در حال توسعه؟

زیباکلام با اشاره به ایجاد مفاهیم جدید در بحث الگوی توسعه جهانی، گفت: بحث‌های علمی مربوط به «حکمرانی خوب است». این یک شیوه جدید از دسته‌بندی جدید جهانی است و در آن توسعه یافته و توسعه نیافته مطرح نیست. پس دانشجویان ما برای ارائه یک الگوی خوب توسعه باید به این مفهوم بپردازند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که زیاد در مورد آن شنیده‌ایم الگوی توسعه ایرانی اسلامی یا اسلامی ایرانی است. آنقدر آن را شنیده‌ایم که فکر می‌کنیم هست و مسئولین روی آن چه برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنند، اما من اینجا باید به شما بگویم که الگوی ایرانی اسلامی وجود ندارد. اصلا چیزی به اسم الگوی توسعه بومی ایرانی اسلامی وجود ندارد. نه تنها در ایران، بلکه در خود سازمان ملل نیز هیچ الگوی توسعه‌ای وجود ندارد جز یک مورد که مربوط می‌شود به الگوی توسعه «آدام اسمیت».

زیباکلام با اشاره به کشورهایی که در چند سال گذشته پیشرفت کرده‌اند، گفت: آمریکای لاتین با دین کاتولیکش، ترکیه با مذهب لائیکش، مالزی که مستعمره انگلستان بود و از سه قوم مختلف ناهمگون تشکیل شده و هند که اقوام بسیار مختلفی را در بین خود جای داده است از مدار توسعه نیافتگی جهش کرده‌اند و به کشور توسعه یافته تبدیل شده‌اند. هر کدام از این کشورها علیرغم تمام تفاوت‌ها بلااستثناء یک ویژگی مشترک داشتند و آن الگوی اقتصادی آدام اسمیت بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چه کسی می‌گوید ما در زمان شاه الگوی غربی داشتیم. الگوی غربی در چین، شیلی، برزیل و ... اجرا شده است. در زمان شاه اقتصاد ایران اصلا الگوی غربی نداشت چرا که از زمان مشروطه تا به امروز اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد دولتی بوده است. تا زمانی که اقتصاد دولتی در کشور باقی بماند ما شاهد فساد و عدم موفقیت در راه توسعه خواهیم بود.

در بخش دیگر این مراسم محمدحسین قدیری ابیانه با بیان اینکه رسیدن به الگوی توسعه نیازی به الگوبرداری از غرب نیست، گفت: در کشور ما عده‌ای فکر می‌کنند اگر الگوی اسلامی کنار زده شود کشور ما پیشرفت می‌کند اما بدانید که دین ما، تحصیل علم، گفت‌وگو و مباحثه را عبادت می‌داند پس با همین دین می‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی ادامه داد: عوامل توسعه غربی می‌گویند آنها با آزادی‌های مختلفی که داشتند به توسعه رسیدند در حالیکه از یک جا به بعد همان آزادی‌ها باعث عقب‌افتادگی‌شان شدند مثل بی‌بند و باری روابط جنسی در غربی.

این استاد دانشگاه افزود: می‌گویند که اسلام با ثروت مشکل دارد و برای توسعه به سرمایه و ثروت نیاز است. این تفکر اشتباه است چرا که اسلام مردم را به تولید ثروت دعوت می‌کند و فقط از مصرف زیاد آن نهی می‌کند.

قدیری ابیانه با اشاره به روابط کشورهای پیشرفته با غرب، تصریح کرد: این که این تفکر به علت ارتباط زیاد با غرب ، باعث توسعه می‌شود اشتباه است چرا که کشورهایی مثل بنگلادش که روابط مناسبی هم با غرب داشته‌اند همچنان توسعه پیدا نکرده‌اند و در مقابل چین که رابطه خوبی هم با غرب نداشت امروز جزو کشورهای توسعه یافته جهان است.

وی با بیان اینکه توسعه در دوران قبل از انقلاب، توسعه نفتی بود، گفت: امروز ما گرفتار وضعیت فرهنگی هستیم که پایه‌اش در زمان قبل از انقلاب قرار دارد، به دلیل توسعه یکجانبه نفتی که برایمان وجود آمد از آن زمان تا به حال فرهنگ مطالبه‌گری در ما به وجود آمد و تنها به دلیل همین پول نفت است که تا به حال توسعه پیدا نکرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم هماهنگی الگوی توسعه با فرهنگ و ذائقه حکومت کشور، گفت: غرب بسیاری از درآمدهای خود را از فروش مشروبات الکلی و این دست موارد به دست می‌آورد. آیا ما هم می‌توانیم از این راه پول در آوریم و پیشرفت کنیم؟ اگر غرب الگویی داشت که با فرهنگ و ذائقه ما همگونی داشته باشد ما هم آن را قبول می‌کنیم اما قرار نیست تمام الگوی ما کپی‌برداری از آنها باشد.

وی ادامه داد: ما یک جامعه‌ای هستیم که فقط مطالبه می‌کنیم اما در مقابلش هیچ تلاشی از خود نشان نمی‌دهیم. از قدیم به ما گفته‌اند ما درآمد نفتی داریم پس ما فکر می‌کنیم که در همه جا محق هستیم اما در همه جای دنیا یک شهروند هم حقوقی دارد و هم وظیفه‌ای بر عهده‌اش است. اگر حکمرانی خوبی هم وجود داشته باشد زمانی که شهروندان وظیفه خود را انجام ندهند حکومت به هیچ جا نمی‌رسد.

انتهای پیام

کد N23445

وبگردی