آفتاب

طرح جدید کری برای مذاکرات سازش

طرح جدید کری برای مذاکرات سازش

منابع آگاه فلسطینی از طرح جدید وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکرات سازش و حضور آمریکایی ها در مرزهای فلسطین و اردن خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع فلسطینی آگاه در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کردند که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ماه آتی میلادی طرحی را در چارچوب حل و فصل مناقشه طرف های فلسطینی و اسرائیلی ارائه خواهد کرد. این طرح چارچوب دستیابی به توافق نهایی سازش را در بر خواهد داشت و رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین را به امضای این توافقنامه وادار خواهد کرد.

این منابع افزودند: جان کری معتقد است نمی توان یکباره به توافقنامه صلح دست یافت، لذا می خواهد طرفین اسرائیلی و فلسطینی را بیازماید. آمریکایی ها به دنبال راه حل مرحله ای هستند اما صراحتا آن را اعلام نمی کنند زیرا بر این باور هستند که نمی توان یکدفعه تمامی اختلافات را حل و فصل کرد.

بنا بر اعلام این منابع، طرح جان کری یک طرح میانه است که دو طرف را راضی می کند اما به طور کامل به جزئیات مسائل حساس نمی پردازد به عنوان مثال به چارچوب هایی مثل تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 و دولت یهودی و توام با امنیت به اسم اسرائیل اشاره خواهد کرد.

منابع آگاه همچنین خاطرنشان کردند: در طرح امنیتی جدید جان کری، آمریکا در مرزهای شرقی فلسطین و اردن حضور گسترده ای خواهد داشت و این موضوع را اخیرا با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرده است و وی اعتراضی به این مسئله نداشته است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این با حضور موقت رژیم صهیونیستی در منطقه الاغوار و اداره مشترک گذرگاه ها مخالفت کرده بود و پیشنهاد کرده بود به جای نظامیان اسرائیلی نیروهای بین المللی مستقر شوند، اما رژیم اسرائیل با این پیشنهاد مخالفت کرده بود.

در طرح جدید جان کری، آمریکایی ها در مرزهای شرقی اردن و فلسطین مستقر خواهند شد و سیستم های دفاعی و هشدار دهنده را نیز در این مرزها نصب خواهند کرد. حضور این نیروها در گذرگاه ها نامحسوس و برای کنترل عبور و مرور خواهد بود. این اقدام برای مطمئن کردن رژیم صهیونیستی نسبت به امنیت خود و حفظ حاکمیت فلسطینی ها صورت خواهد گرفت، اما هنوز مشخص نیست که رژیم صهیونیستی با این طرح موافقت خواهد کرد یا خیر.

جان کری مسئولیت قانع کردن اسرائیلی ها را در رابطه با طرح مذکور بر عهده خواهد گرفت و پیش از ارائه آن به طرف اسرائیلی با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد.

کد N23242

وبگردی