آفتاب

دیپلمات هندی بازداشت شده در آمریکا به سازمان ملل رفت/ دهلی نو خواستار عذرخواهی واشنگتن شد

دیپلمات هندی بازداشت شده در آمریکا به سازمان ملل رفت/ دهلی نو خواستار عذرخواهی واشنگتن شد

انتقال دیپلمات هندی بازداشت شده در آمریکا به مقر سازمان ملل و تاکید دهلی نو بر عذرخواهی آمریکا از جمله خبرهای مرتبط با هند به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مقامات هندی با اشاره به انتقال "دویانی خبراگاد" دیپلمات ارشد این کشور در آمریکا به مقر سازمان ملل در  شهر نیویورک اعلام کردند که احتمال می رود انتقال این دیپلمات هندی به مقر سازمان ملل باعث مصونیت قضایی اش شود، این درحالیست که در صورت اثبات اتهامات دویانی خبراگاد 15 سال زندان انتظار وی را می کشد.

دویانی خبراگاد به اتهام جعل روادید و سوءاستفاده از یک خدمتکار و دادن حقوق پایین به وی بازداشت شده و دستگیری این دیپلمات سر و صدای زیادی را در دهلی نو به پا کرده و باعث تنش در روابط آمریکا و هند شده است.

در همین حال سلمان خورشید وزیر خارجه هند امروز در حاشیه مراسمی در دهلی نو خواستار عذرخواهی آمریکا به خاطر بازداشت دیپلمات هندی شد.

خبر دیگر اینکه در پی تایید خبر واگذاری امتیاز عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل از سوی افغانستان به هند، امیر سینها سفیر هند در کابل در دیدار با معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت: دهلی نو آماده است تا به پروسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار است تا 3 ماه دیگر برگزار شود، کمک کرده و تجارب انتخاباتی خود را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بگذارد.

همزمان با افزایش تنش ها میان دهلی نو و واشنگتن به خاطر بازداشت معاون سرکنسول هند در آمریکا به اتهام تقلب در صدور روادید، میرا کومار رئیس پارلمان هند نیز در اعتراض به این اقدام واشنگتن سفرش به آمریکا را با هدف دیدار با نمایندگان کنگره آمریکا لغو کرد.

هند همچنین در اعتراض به بازداشت دیپلمات خود، سفیر آمریکا در دهلی نو را به وزارت خارجه هند احضار کرد و اقدام واشنگتن را بسیار نامناسب، شوکه آور و توهین آمیز خواند.

دولت هند همچنین از تمام دیپلمات های آمریکایی حاضر در دهلی نو خواست تا کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشند. دهلی نو همچنین دستور بازگشت محافظین به پایگاههای خود را در اطراف سفارت آمریکا داد.

رسانه ها همچنین با اشاره به اقدامات سختگیرانه دولت هند در فرودگاههای این کشور گزارش دادند که رائول گاندی نایب رئیس حزب کنگره هند و وزیر کشور هند از دیدار با هیئت پنج نفره آمریکایی که به دهلی نو آمده بودند، خودداری کردند.

کد N23040

وبگردی