آفتاب

تلاش کاخ سفید برای توجیه جاسوسی‌های آمریکا

تلاش کاخ سفید برای توجیه جاسوسی‌های آمریکا

مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا اسناد بیشتری را از حالت محرمانه خارج کرده که نشان می‌دهد این آژانس چطور نخستین بار جاسوسی‌های گسترده و جمع‌آوری حجیم اطلاعات تلفنی و اینترنتی را در تعقیب تروریست‌های القاعده آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه داون، جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای توضیح داد که جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نخستین بار در ماه اکتبر 2001 پس از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 با جاسوسی‌های گسترده مطابق با برنامه شناسایی تروریستی موافقت کرده است.

بوش در سال 2005 این برنامه را افشا کرد. بعدتر برنامه شناسایی تروریستی که باید هر 30 تا 60 روز به دستور رئیس‌جمهوری آمریکا تمدید می‌شد توسط قانون موسوم به قانون شناسایی اطلاعات خارج جایگزین گردید. این قانون یک دادگاه محرمانه را ملزم ساخته بود تا برای جمع‌آوری گسترده اطلاعات مجوز صادر کند.

روز شنبه یک مقام اطلاعاتی بلندپایه اعلام کرد، اسناد جدید آژانس امنیت ملی آمریکا در نتیجه دو پرونده علیه این آژانس در کالیفرنیا منتشر شده‌اند.

این مقام خاطرنشان ساخت که به دستور قاضی دادگاه، دولت آمریکا اعلامیه‌های قبلی را بازبینی کرده تا اطلاعاتی را گزارش دهد که دیگر محرمانه نبوده و مشخص سازد کدام یک از آن‌ها را می‌توان منتشر ساخت.

این افشاگری در راستای تلاش کاخ سفید برای توجیه جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا به دنبال افشای این جاسوسی‌ها به رسانه‌ها از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا صورت می‌گیرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه از اعمال تغییر در نحوه عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا در عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات خبر داد تا نگرانی‌های عمومی در زمینه حریم خصوصی کاهش یابد.

انتهای پیام

کد N23014

وبگردی