آفتاب
محسنی‌ثانی در گفت‌وگو با ایسنا:

آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند ایران در ژنو 2 شرکت کند

آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند ایران در ژنو 2 شرکت کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه عدم حضور ایران در ژنو 2 به معنای شکست این نشست همچون ژنو 1 است، گفت که اگر قرار باشد جمهوری اسلامی در اجلاس ژنو 2 شرکت نکند، این اجلاس نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

محمدرضا محسنی ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ارزیابی از دلیل عدم دعوت جمهوری اسلامی برای شرکت در اجلاس ژنو 2 ضمن تاکید بر این موضوع که ایران علاقه خاصی برای حضور در این اجلاس ندارد، گفت: گروه‌های متخاصم و معاند بشار اسد با فشارهایی به دنبال این بودند که ایران در ژنو 2 شرکت نکند.

وی افزود: این فشارها در حالی صورت می‌گیرد که آنها با اقدامات خصمانه و خشن نظامی و گاه با اقدامات تروریستی در حد فاجعه به جنایت جنگی نتوانستند در طول سه سال گذشته راه به جایی ببرند. طبیعتا در این شرایط می‌دانند که اگر در این دور از نشست ژنو 2 برای حل بحران سوریه ایران شرکت کند، خروجی اجلاس به راه‌حل سیاسی ختم می‌شود به همین دلیل برای حضور ایران مخالفت می‌کنند، مخالفتی که بیشتر جنبه سیاسی دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد: اگر ایران در اجلاس ژنو 2 شرکت نکند این اجلاس همچون ژنو 1 دستاوردی نخواهد داشت چون تجربه ثابت کرده که اینگونه مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد مگر آن که اراده جمهوری اسلامی اعمال شود.

به گفته محسنی ثانی، اگر از ایران برای شرکت در ژنو 2 دعوت و خواهش شود در فرصت باقیمانده ایران شرکت می‌کند تا بتواند گام‌های مؤثری برای مذاکرات سازنده در این اجلاس را ایفا کند.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از کشورهای قدرتمند به دنبال حضور جمهوری اسلامی در ژنو 2 هستند، گفت: در شرایطی که آنها درخواست‌هایی برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 را مطرح می‌کنند با سنگ‌اندازی‌ها و لابی‌های صهیونیسم و هم‌پیمانان آمریکا‌یی‌اش روبرو می‌شود.

محسنی ثانی ادامه داد: رژیم صهیونیستی، آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال فروش اسلحه و مهمات و راه‌انداختن کارخانه‌های خود هستند آن هم به قیمت کشتار وسیع مردم بیگناه سوریه. این خود دلیلی است که نخواهند ایران در ژنو 2 شرکت کرده و راه‌حلی برای حل بحران سوریه پیدا شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: رژیم صهیونیستی، آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال جنگ و خونریزی در سوریه هستند تا سلاح‌هایشان را به شیوخ منطقه بفروشند. رویه‌ای که منافع‌شان را تأمین می‌کند به همین دلیل می‌خواهند تا جنگ در سوریه پیدا کرده و به دنبال آن علاوه بر کشتن مسلمانان، بحران در منطقه نیز تشدید شود.

به گفته وی، ادامه ناآرامی در سوریه رژیم صهیونیستی را از تبعاتی که در منطقه متوجهش خواهد شد مصون می‌کند.

انتهای پیام

کد N23004

وبگردی