آفتاب

ظریف: امروز با اشتون صحبت می‌کنم/توافق برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک،مفید است

ظریف: امروز با اشتون صحبت می‌کنم/توافق برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک،مفید است

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5، بعدازظهر امروز تماس تلفنی با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

محمد جواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک خود با اما بونینو وزیر خارجه ایتالیا گفت: گفت‌وگوها بین ایران و 1+5 در سطوح مختلف ادامه دارد و آقای عراقچی نیز با افراد هم سطح خود در هیات مذاکره‌کننده در تماس است.

ظریف گفت: معتقدم توافق ما برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک، یک تحول بسیار مفید است که باید در قالب طرح کلان آینده روابط ایران و اروپا به آن نگاه شود که برای دستیابی به آینده متفاوت و ایجاد زمینه‌های لازم برای اینکه بی‌اعتمادی دهه گذشته تبدیل به اعتماد متقابل شود ضرورت دارد که ایران و 1+5 آنچه را که توسط وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت با جدیت و دقت و با حسن نیت اجرایی کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه همکاران ما که هفته گذشته در وین و این هفته در ژنو با یکدیگر مذاکره می‌کنند دستیابی به راهکارهای اجرایی است و دقت‌های لازم در اینکه سوء تفاهم‌هایی پیش نیاید. این موارد مذاکرات راحتی نیست و باید جزییات مورد توجه قرار گیرد روند با کندی به سوی جلو پیش می‌رود.

ظریف گفت: امیدوارم با در نظر گرفتن اصول مربوط به تعهد و آنچه که مورد توافق قرار گرفته، حسن نیت و مهمتر از همه توجه به تصمیم فراهم شده که تصمیم سیاسی از سوی مسوولان سیاسی ایران و 1+5 است کار به پیش رود و همه مانع از ورود به موضوعاتی شوند که می‌تواند مسئله‌ساز شود و کار را با دشواری مواجه کند.

ظریف گفت: امیدوارم با این روش به نتیجه برسیم و کمی دیرتر یا زودتر تفاوت چندانی ندارد.

وزیر امور خارجه همچنین درباره مواضع ایران در قبال بحران سوریه و حضور در نشست بین‌المللی ژنو 2 تاکید کرد: از دیدگاه ما بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه‌حل آن راه‌حل سیاسی است.

وی افزود: تنها راه‌حل سیاسی به نتیجه خواهد رسید که مبتنی بر واقع بینی و جدی بودن برای پایان دادن به خشونت و افراط و حضور مردم سوریه در تعیین سرنوشت‌شان باشد، این مردم سوریه هستند که باید در نهایت آینده خود را تعیین کنند. دیگران تنها می‌توانند به مردم سوریه برای این هدف کمک کنند. نمی‌توانند به جای آنها تصمیم بگیرند.

ظریف گفت: ایران اعلام آمادگی کرده است که در تلاش‌های مختلف برای یافتن راه‌حل سیاسی در رابطه با بحران سوریه حضور موثر و سازنده داشته باشد و معتقدیم دیدگاهی که بخواهد مانع ایفای نقش مثبت ایران شود، حتما مبتنی بر واقع‌بینی نیست، کمکی هم به حل مشکل آینده سوریه نخواهد کرد زیرا تلاش می‌کند از یک دیدگاه یکسو نگر موضوع سوریه را مورد توجه قرار دهد و یا براساس ملاحظات سیاسی و یا متاثر از برخی فشارهایی که هیچ‌گاه نظر مثبتی برای راه حل سیاسی سوریه نداشته‌اند و کمک مثبتی هم تاکنون به راه‌حل سیاسی سوریه نکرده‌اند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: امیدواریم تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به راه‌حل به خوبی به انجام برسد و براساس واقع‌بینی باشد و از هر تلاش مبتنی بر واقع‌نگری که از ایران برای حضور با رعایت احترام و عزت مردم ایران دعوت شود استقبال و در آن شرکت می‌کنیم.

ظریف همچنین درباره تماس تلفنی با کاترین اشتون برای پیگیری مذاکرات با 1+5 گفت: در این باره با خانم اشتون در تماس هستم و انجام این رایزنی‌ها معمول است، طبیعت مذاکرات این است که در سطوح مختلف با یکدیگر در تماس باشیم و آقای عراقچی هم با افراد هم سطح خود در هیات مذاکره کننده اروپایی و اعضای مختلف 1+5 در تماس هستند من هم با خانم اشتون و وزیران خارجه برحسب مورد در تماس هستم و موضوعات را دنبال می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: قرار است بعدازظهر امروز تماس تلفنی من با خانم اشتون انجام شود و حتما این تماس به اطلاع خبرنگاران خواهد رسید.

وی به شوخی گفت: اگر ما این تماس را اطلاع ندهیم شما از آن آگاه خواهید شد، زیرا از خبرنگاران مخصوصا خبرنگاران خانم با توجه به جدیتی که از خود نشان دادند یقین دارم چیزی پنهان نخواهد ماند.

45219

 

 

کد N22894

وبگردی