آفتاب
رائول کاسترو مطرح کرد؛

آمادگی مشروط کوبا برای بهبود روابط با آمریکا

آمادگی مشروط کوبا برای بهبود روابط با آمریکا

رئیس‌ جمهوری کوبا با تاکید بر لزوم داشتن "روابط متمدنانه" با آمریکا در عین حال خواستار احترام گذاشتن واشنگتن به حکومت کمونیستی در این جزیره بزرگ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه داون، رائول کاسترو که از سال 2008 رسما قدرت را در درست گرفته و همواره بر عادی سازی روابط هاوانا و واشنگتن و انجام اصلاخات اقتصادی تاکید کرده است، در نشست پایان سال پارلمان کوبا گفت: دو کشور در عین حال باید به تفاوت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یکدیگر احترام بگذارند.

وی در ادامه خواستار همکاری دو کشور در زمینه بهبود روابط با یکدیگر شد و گفت: آمریکا نباید در پی براندازی حکومت کمونیستی در این جزیره بزرگ باشد.

اظهارات کاسترو تنها چند روز پس از دست دادن وی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مراسم یادبود نلسون ماندلا رهبر مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی در اوایل ماه جاری است.

کاسترو در یک سخنرانی عمومی که کم سابقه بود، گفت: مقامات آمریکایی و کوبایی چندین بار در سال گذشته با یکدیگر دیدار کرده و درباره موضوعات مورد توجه دو کشور از جمله مهاجرت و برقراری ارتباط مجدد گفتگو کردند که این مذاکرات نشان دهنده این است که می توان روابط متمدنانه با یکدیگر داشت.

رهبر کوبا در ادامه هشدار داد: خواهان پیشرفت در روابط دوجانبه و احترام به حقوق یکدیگر هستیم و می خواهیم تا همچون 55 سال گذشته با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنیم اما در صورت بی توجهی به تفاوت ها همچون 55 سال پیش رفتار می کنیم.

یادآور می شود آمریکا از سال 1961 تحریم های اقتصادی را علیه کوبا اعمال و روابط خود را با هاوانا قطع کرده است.

کد N22849

وبگردی