آفتاب
جلالی در صحن مجلس:

جزئیات گفتگوهای وزارت خارجه و مجلس درباره دیدار های هیات اروپایی/ لاریجانی گفت از دیدارها نترسیم

جزئیات گفتگوهای وزارت خارجه و مجلس درباره دیدار های هیات اروپایی/ لاریجانی گفت از دیدارها نترسیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که مجلس همه اقدامات را برای مخالفت با دیدار هیات پارلمانی اروپا با برخی فعالان فتنه انجام داد و کوتاهی از سمت مجلس انجام نگرفته است، گفت: این اقدام هیات پارلمانی اروپا خلاف عرف دیپلماتیک بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در بیان توضیحاتی در خصوص سفر اخیر هیات پارلمانی اروپا به ایران و ملاقات هایی که داشتند اظهار کرد: آخرین سفری که گروه ایرانی روابط پارلمانی اروپا به ایران داشت شش سال قبل بود و بعد از آن سفر نیز دیدارهایی نیز انجام گرفت.

وی گفت: در پارلمان اروپا به دلیل اهمیت ایران گروه روابط بین پارلمان اروپا و کشورمان تشکیل شده است در صورتی که برای خیلی از کشورها چنین گروهی نداریم.

جلالی با بیان اینکه در طول شش سال گذشته هیات پارلمانی اروپا شرایطی را برای حضور در ایران اعلام می کرد، گفت: ما بارها در این خصوص با رئیس مجلس صحبت کردیم و ایشان گفتند هیچ پیش شرطی را برای حضور در ایران نمی پذیریم. البته برخی اوقات نارسایی هایی هم از سمت ما بوده است.

وی با بیان اینکه این هیات پارلمانی از سال گذشته درخواست سفر به ایران را داشته است، گفت: متاسفانه به دلیل خلائی که به واسطه کم کاری ما در پارلمان اروپا وجود دارد این پارلمان جولانگاه منافقین شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه افزود: خانم کرومبرگ که رئیس گروه ایرانی در پارلمان اروپا است علاقه زیادی به فرهنگ ایرانی دارد به طوری که حتی با حضور مریم رجوی در پارلمان اروپا نیز مخالفت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از سفر این گروه به ایران وزارت خارجه اعلام کرد که آنها هیچ یش شرطی ندارند و در جلسه اینکه ما با وزارت خارجه داشتیم هرچه با شورای امنیت تماس گرفتیم که نماینده ای در این جلسه داشته باشد اما موفق نشدیم همچنین نامه های جداگانه ای را نیز به وزیر اطلاعات و معاونین وی دادیم که در نهایت جلسه ای را با حضور دو نفر از وزارت اطلاعات آقای دلفی مدیرکل اروپای وزارت خارجه و بنده و آقای بروجردی از مجلس برگزار شد. در این جلسه آقای دلفی گفت اخیراً که هیاتی از سوسیالیست های پارلمان اروپا به کشورمان آمده اند و دیداری با جواد لاریجانی داشتند آقای لاریجانی با ملاقات آنها موافقت کرده است اما در همان جلسه ما گفتیم که مجلس مخالف این جلسه است آنها حرف اپوزیسیون را شنیده اند و وقت این است که حرف ما را بشنوند.

وی گفت: من در همین جلسه با آقای لاریجانی تماس گرفتم و از وی پرسیدم آیا شما با این دیدار موافقت کرده اید؟ که وی پاسخ داد من به آنها قول دادم به این دلیل که کسانی که جرمی را مرتکب شده محاکمه و مجازات شده اند ، ما نباید ترسی از این دیدار داشته باشیم و پنهان کاری کنیم از سویی این افراد آزاد هستند پس چگونه می شود که نتوانند با آنها ملاقات کنند البته چون هیات پارلمانی میهمان مجلس است نظر شما شرط است .

جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: من همان جا به آقای لاریجانی عرض کردم که ما با این دیدار مخالف هستیم و در آنجا به آقای دلفی گفتم که اگر آنها در این ملاقات جایزه ساخاروف را به این افراد بدهند چه می شود که دلفی گفت نمی تواند این کار را انجام دهند چرا که رئیس پارلمان اروپا باید این کار را انجام دهد. من مجدد این شبهه را ایجاد کردم که اگر آنها بخواهند دیداری در یکی از سفارتخانه های اروپایی داشته باشند چه باید کرد که در اینجا آقای بروجردی اظهار داشت که وزارت اطلاعات باید تدبیری بیاندیشد که این کار انجام نشود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه یونان رئیس دوره ای پارلمان اروپا است همه سفرای اروپایی را دعوت و برنامه های شان را با هم هماهنگ می کنند به همین خاطر از این افراد هم دعوت کردند تا در آنجا حضور یابند که این عمل خلاف عرف دیپلماتیک است و مجلس شورای اسلامی همه اقداماتش را انجام داد و هیچ کوتاهی انجام نگرفته است.

کد N22650

وبگردی