آفتاب

لاریجانی: اقدام هیات پارلمانی اروپا در دیدار پنهانی با برخی افراد سخیف و زشت بود

لاریجانی: اقدام هیات پارلمانی اروپا در دیدار پنهانی با برخی افراد سخیف و زشت بود

لاریجانی اقدام هیات پارلمانی اروپا در دیدار با دو نفر از بازداشت شدگان حوادث سال 88 بدون هماهنگی با مقامات ایرانی را سخیف دانست.

به گزارش خبرآنلاین، انتقادات نسبت به دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی از بازداشت شدگان حوادث سال 88 به جلسه علنی امروز مجلس هم کشیده شد و برخی نمایندگان خواستار موضع گیری مجلس و شفاف سازی نسبت به آن شدند.

ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد در تذکری به هیات رییسه گفت: گفته می‌شود که هیات پارلمانی اروپا برای سفر به ایران پیش شرط گذاشته بود که در صورت اجازه ملاقات با زندانیان به ایران خواهند آمد، باید مشخص شود چه کسی این شرط را پذیرفته است.

وی تصریح کرد: رییس هیات پارلمانی هم عنوان کرده بود که علت اصلی سفر به ایران ملاقات با این زندانیان و اهدای جایزه ساخاروف به میزان 500 میلیون یورو بوده است که به هریک از زندانیان داده شده است.

این بخش از سخنان نماینده خرم آباد با مزاح و تعجب رییس مجلس روبرو شد و گفت شما سطح را بالا گرفته‌اید. نماینده خرم آباد هم پاسخ داد، شاید 50 هزار یورو بوده باشد من را دچار شک و تردید کردید.

وی با بیان اینکه جایزه ساخاروف به نام ناراضی شوروی نامگذاری شده است، تاکید کرد: این جایزه به افرادی داده می شود که علیه سیستم حاکمیتی کشورشان مبارزه می کنند.

نماینده خرآباد با بیان اینکه هیچ کس مسئولیت این ملاقات را برعهده نمی‌گیرد، گفت: وزارت خارجه و مجلس هرکدام دیگری را مسئول معرفی می کنند، وزارت اطلاعات می گوید بی اطلاع بوده است، اگر بی هماهنگی بوده است چرا بعد از این ملاقات آنها را از کشور اخراج نکردید، چرا مسئولان کشور برای ملاقات با این هیات به ردیف شدند؟

در ادامه جلسه علنی علی لاریجانی رییس مجلس از کاظم جلالی خواست به عنوان مسئول دعوت کننده و پیگری کننده این سفر توضیحات لازم را ارائه دهد.

جلالی: آقای جواد لاریجانی گفت این دو نفر دوران محکومیت خود را گذرانده‌اند و نمی‌توان مانع ملاقاتشان شد

جلالی با بیان اینکه آخرین سفر گروه پارلمانی ایران به پارلمان اروپا به 6 سال گذشته برمی‌گردد، گفت: بعد از آن سفر قرار بود هر ساله سفرهای رفت و برگشتی انجام شود که این کار صورت نگرفت. در پارلمان اروپا به دلیل اهمیت ایران یک گروه خاص روابط پارلمانی تشکیل شده است در حالیکه برای بیشتر کشورها این کار صورت نگرفته است و دیدارها به صورت منطقه ای انجام می شود.

وی افزود: در طول 6 سال گذشته هم هیات پارلمانی اروپا هربار برای سفر به ایران پیش شرط‌هایی را تعیین می کرد که آقای لاریجانی عنوان می‌کردند ما هیچ شرطی را نمی پذیریم ما هم این را به آنها اعلام می کردیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه این سفر قرار بود بهمن ماه سال گذشته انجام شود، گفت: هربار هم نمایندگان تندرو کنگره آمریکا و اسرائیل مانع این سفر می شدند، از سوی دیگر باید در نظر داشت که به خاطر خلایی که ما در اتحادیه اروپا داریم این اتحادیه به جولانگاه منافقان و اسرائیل علیه ایران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اعضای گروه روابط پارلمانی با ایران بیشترین علاقمندی را به ایران و فرهنگ ایرانی دارند، گفت: خانم کرونبرگ که ریاست این هیات را برعهده داشت، هربار که مریم رجوی در پارلمان اروپا حضور پیدا می کند مخالفت کرده و بیانیه می دهد.

جلالی در ادامه در تشریح هماهنگی های انجام شده قبل از این سفر، گفت: در جلسه ای که در سه شنبه قبل از این سفر داشتیم، آقای دلفی مدیر کل اروپای وزارت خارجه، دو نفر از وزارت اطلاعات و من و آقای بروجردی از مجلس حضور داشتیم. اما شورای عالی امنیت که مسئول اینگونه برنامه ها است نماینده ای را نفرستاده بود

وی ادامه داد: در این جلسه آقای دلفی مدیر کل غرب اروپا گفت اخیرا در جریان سفر سوسیالیست‌های اروپا به تهران به آقای محمدجواد لاریجانی دیدار کردند خواستار شدند در سفر پارلمان اروپا با ین دو نفر ملاقات شود. آقای دلفی گفتند که آقای لاریجانی با این ملاقات موافقت کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مجلس از مخالفان انجام چنین ملاقاتی بود، ادامه داد: ما به عنوان مجلس معتقد بودیم آنها به اندازه کافی سخنان اپوزیسیون نظام را شنیده اند و اینبار بهتر است سخنان ما را هم بشنود. با این وجود من با آقای جواد لاریجانی تماس گرفتم و نظر ایشان را پرسیدم.

وی اظهار داشت: ایشان از جایگاه مسئول حقوق بشر قوه قضاییه گفتند کسانی که در این کشور جرمی را مرتکب و محاکمه شدند و مدت مجازات خود را هم تمل کرده اند مشکلی برای این دیدار ندارند، ما چیزی برای پنهان کردند نداریم، این افراد هم آزاد هستند و نمی توانیم بگوییم ملاقات نداشته باشید، لذا ما به عنوان قوه قضاییه مخالفتی با این دیدار نداریم اما تابع تصمیمی هستیم که شما بگیرید.

جلالی گفت: بعد از آن ما گفتیم اگر قرار باشد جیزه ساخاروف به آنها داده شود، چه؟، آقای دلفی گفت امکان ندارد جایزه را بدهند چون باید رییس پارلمان اروپا و با تشریفات خاص این جایزه داده شود، لذا ما می گوییم جایزه را نمی دهند، بعد از آن حتی این را هم بررسی کردیم که اگر آینها در سفارتخانه ای با هم ملاقات کنند چه، که آقای بروجردی از وزارت اطلاعات خواستند تمیهدات لازم را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه در روز اول سفر این دیدار صورت گرفت، اظهار کرد: روز اول هر سفری معمولا در دست هیات سفر کننده است و آنها هم برخلاف عرف دیپلماتیک این کار را انجام دادند.

لاریجانی: در سطح پارلمان اروپا نبود که چنین رفتار سخیف و زشتی را انجام دهد

بعد از سخنان جلالی رییس مجلس نیز به بیان توضیحاتی پرداخت.
لاریجانی با بیان اینکه چیز پوشیده ای در این خصوص وجود ندارد، گفت: این درخواست سفر از مدت ها قبل مطرح بود و کار خوبی هم است و معتقدیم پارلمان ایران و اروپا باید با هم ارتباط و مذاکره داشته باشند. و این گفتگوها می تواند مفید هم باشد.

وی با بیان اینکه هیج شرطی برای این سفر گذاشته نشده بود، گفت: کاری که این هیات پارلمانی کرد سبک و بد بود، کسی که برای دیدن جایی می‌رود باید برنامه بدهد، اینکه پنهانی بروند و ملاقات کنند کار سخیف و بدی است عقل حکم می‌کرد که احترام رفتار دیپلماتیک خودشان را خودشان بکنند.

رییس مجلس در عین حال با انتقاد از ادبیات به کار رفته شده در این خصوص گفت:اما خودمان باید در عباراتی که به خرج می دهیم دقت کنیم، اینکه بگوییم مسئولان برای دیدار ردیف شدند، تحفیف مسئولان خودتان است. این دیدارها به طور طبیعی انجام می شود.

وی ادامه داد: این گفتگوها منافعی دارد و من این را غلط می دانم که نکات منفی را اینگونه برجسته کنیم، آنها کار غلطی کردند اما اینکه فوری برگشتند و مساله را علنی کردند یعنی دنبال هیاهو و کار تبلیغاتی هستند بنابراین باید مراقب باشید در دام آنها نیفتید، به اندازه ای که ارزش دارد بها بدهید و در دام آنها نیفتیم و هیزم آن را زیاد نکنید.

وی با تاکید برانیکه این رفتار در سطح پارلمان اروپا نبود، خاطرنشان کرد: این کار سخیفی بود که دزدی بروند و ملاقات کنند. با این وجود ما باید به دنبال هدف خودمان باشیم ما باید توجه داشته باشیم که از طریق درست برخورد کنیم. نباید هوش و حواس ها صرف اموری شود که آنها می خواهند.
/45220

 

کد N22525

وبگردی