آفتاب

هشدار اتحادیه اروپا در مورد بی‌تفاوتی کشورهای عضو نسبت به پناهندگان سوری

هشدار اتحادیه اروپا در مورد بی‌تفاوتی کشورهای عضو نسبت به پناهندگان سوری

کمیسیونر حقوق بشر اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی در مورد بحران پناهندگان سوری در مرزهای اروپا در مورد بی‌تفاوتی و عدم همکاری کشورهای عضو این اتحادیه برای رسیدگی به وضعیت این پناهندگان، ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیلز مویز نیسکی کمیسیونر حقوق بشر اتحادیه اروپا هشدار داد که کشورهای بسیار معدودی در اتحادیه اروپا تاکنون برای رسیدگی به وضعیت پناهندگان سوری که برای فرار از ناامنی و جنگ در کشورشان به این قاره پناه آورده‌اند، اقدامات موثر به عمل آورده‌اند.

وی در این باره گفت: اکنون یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی در قرن اخیر در مرزهای اروپا به وقوع پیوسته است، اما اغلب دولت‌های اروپایی با بی‌تفاوتی کامل با این موضوع برخورد کرده‌اند. نزدیک به 4 میلیون تن اکنون در داخل سوریه و حدود سه میلیون تن دیگر در بیرون از مرزهای این کشور آواره شده‌اند که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه و لوازم زندگی به کشورهای همسایه خود هجوم می‌آورند.

وی ادامه داد: هجوم این پناهندگان به مرزهای کشورهای همسایه بحران انسانی را به وجود آورده است که در آن هم پناهندگان و هم همسایگان سوریه آسیب می بینند.

وی ابراز تاسف کرد که کشورهای اروپایی کمترین کمک‌ها را به پناهندگان سوری ارائه داده و به تعهدات خود مبنی بر قوانین بین‌المللی حقوق بشر در خصوص حمایت از پناهندگان عمل نکردند.

مویز نیسکی که هفته گذشته برای بازید از اردوگاه‌های پناهندگان سوری به کشورهای بلغارستان، آلمان و ترکیه سفر کرده بود، اظهار کرد: من با چشمان خودم گستردگی این بحران را دیده و شاهد چالش‌ها و مشکلات بسیاری که این پناهندگان و کشورهای مقصد با آن روبه‌رو هستند، بوده‌ام. متاسفانه بیش از نیمی از این پناهندگان را کودکان تشکیل می‌دهند که تعداد زیادی از آنها کمتر از 12 سال سن دارند.

وی ابراز تاسف کرد که بسیاری از این کودکان از خانواده‌های خود جدا مانده و به تنهایی سفر می‌کنند و به همین دلیل حتی قادر نبودند نام خود را در لیست پناهندگان ثبت کرده و از این رو فاقد تابعیت هستند. همچنین برآورد می‌شود که بیش از یک میلیون کودک پناهنده اکنون در کشورهای همسایه سوریه از تحصیل و شرکت در کلاس‌های آموزشی محروم هستند. در حالی که بسیاری از آنها علی‌رغم میل‌شان برای تحصیل، قادر به بازگشت به مدرسه نیستند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بولتن ورد، آمارها نشان می‌دهد که از هر 10 کودک سوری، یک تن مجبور به کار است و در ساعاتی که باید در مدرسه حضور یافته و به تحصیل مشغول باشد، در خیابان‌ها سرگردان است. متاسفانه اغلب آنها پس از تلاش‌های طاقت‌فرسای روزانه مجبورند در مشاغل و شرایطی کار کنند که تفاوت چندانی با بردگی ندارد. این کودکان در حالی کودکی خود را به پایان می‌رسانند که مسوولیتی همانند یک فرد بزرگسال را به دوش می‌کشند.

کمیسیونر حقوق بشر اروپا در ادامه تاکید کرد که کودکان حتی در زمان جنگ نیز در صورت برخورداری از حقوقشان و مهیا بودن شرایط می‌توانند به مراحل رشد و نمو خود ادامه داده و پیشرفت کنند. همانگونه که در ترکیه شاهد آن هستیم، دولت این کشور در 21 اردوگاه پناهندگان سوری، امکانات آموزشی را برای بیش از 45 هزار کودک سوری فراهم کرده است.

براساس این گزارش علی‌رغم انتقادات فراوان مدافعان حقوق بشر، تنها ترکیه، آلمان، سوئد و ارمنستان از معدود کشورهای اروپایی هستند که امکانات لازم جهت اسکان تعداد کمی از پناهندگان سوری را فراهم کرده‌اند و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تقریبا هیچ پناهنده‌ای را در خاک خود اسکان نداده و از آنها حمایت نکردند.

انتهای پیام

کد N22152

وبگردی