آفتاب
/کلام روز/

آثار گریه بر گناه؟

آثار گریه بر گناه؟

بزرگان دین معتقدند چشم مهمترین راه نفوذ گناه در وجود انسان و تیره شدن دل است، لذا باید از هرچیزی که باعث آلوده شدن چشم و به تبع آن تمام وجود می‌شود، پرهیز کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در احادیث و روایات مختلف از معصومین(ع) از گریه به عنوان بهترین ابزار برای شستشوی چشم و صیقل دادن دل، روح و جسم یاد شده و آثار و برکات زیادی برای آن بیان شده است.

پیامبر خدا(ص) در بیان اثر گریه برگناه پنهان می‌فرمایند: "خوشا چهره‏‌ای که خداوند به آن می‏‌نگرد در حالی که از ترس خدا بر گناهی که کرده می‏‌گرید و جز او کسی از آن گناه آگاه نیست1".

همچنین از بزرگان دین درباره ثواب گریه کردن از ترس خدا زیاد سخن رفته است. به عنوان مثال رسول خدا(ص)در خطبه حجة الوداع فرمودند: " هر کس چشمانش از ترس خدا اشک ریزد برای هر قطره اشک او به اندازه کوه احد در ترازوی اعمالش پاداش نهند2".

آن حضرت در حدیث دیگر می‌فرمایند: " در آن روز که سایه‏‌ای جز سایه عرش خدا نیست هفت تن در سایه عرش اویند: ... و مردی که در خلوت یاد خداوند عز و جل کند و از ترس خدا اشک از دیدگانش سرازیر شود3".

امام علی(ع) نیز فرمودند: "گریستن از ترس خدا کلید رحمت است4".

آن حضرت همچنین درباره این که هنگام گریه کردن چه چیزی را باید مغتنم شمرد، می‌فرمایند: "گریه چشم‌ها و ترس دل‌ها نشانه رحمت خدای بلندنام است. هرگاه این دو را در خود یافتید دعا کردن را غنیمت شمرید5".

منابع احادیث:

1- بحارالأنوار: 93 / 331 / 15 منتخب میزان الحکمة: 78

2- بحارالأنوار: 93 / 334 / 25 منتخب میزان الحکمة: 78

3- بحارالأنوار: 84 / 2 / 71 منتخب میزان الحکمة: 78

4- غررالحکم: 2051 منتخب میزان الحکمة: 78

5- مکارم الأخلاق: 2 / 96 / 10 منتخب میزان الحکمة: 78

انتهای پیام

کد N22149

وبگردی