آفتاب

انتقاد شدید چین از استراتژی امنیت ملی ژاپن

انتقاد شدید چین از استراتژی امنیت ملی ژاپن

طرح ژاپن برای توسعه بودجه دفاعی باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود و «نگرانی‌های گسترده‌ای» در میان کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

چین با انتقاد از استراتژی جدید امنیت ملی ژاپن، این کشور را متهم کرد که نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی و صلح منطقه‌ای را دستاویزی برای توسعه نظامی خود کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، یکی از سخنگویان وزارت دفاع چین گفت كه طرح ژاپن برای توسعه بودجه دفاعی باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود.

مقام‌های چین اعلام كرده‌اند كه خط مشی امنیتی ژاپن «نگرانی‌های گسترده‌ای» در میان کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

ژاپن اعلام کرده است که طی پنج سال آینده، بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار صرف تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله هواپیماهای ضد رادار و خودروهای آبی-خاکی خواهد کرد.

دولت ژاپن همچنین اعلام كرده است که ارتش خود را در واکنش به آنچه که «تهدید فزاینده» از ناحیه چین خوانده، بازسازی خواهد کرد.

چین و ژاپن بر سر جزایر دریای شرق چین اختلاف ارضی دارند.

ژاپن، تایوان و چین جزایر مورد مناقشه را که در ژاپن «سنکاکو» و در چین «دیااویو» خوانده می شوند، متعلق به خود می‌دانند.

مقام‌های پكن تاكید می‌كنند كه این جزایر از زمان‌های قدیم، متعلق به چین بوده است. این جزایر توسط ژاپن اداره می‌شوند.

اعلام تصمیم ژاپن در گسترش بودجه نظامی خود چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که چین یک منطقه شناسایی دفاع هوایی بر فراز بخشی از دریای شرق چین از جمله در جزایر تحت کنترل ژاپن ایجاد کرد.

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن اعلام كرده است كه خواستار گسترش دامنه فعالیت‌های نظامی است. قانون اساسی ژاپن پس از جنگ دوم جهانی، محدودیت‌های شدیدی برای نیروهای نظامی این کشور در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش مركز مطالعات بین‌المللی صلح در استکهلم، ژاپن پنجمین بودجه نظامی جهان را دارد و چین در رتبه دوم است. بیشترین بودجه نظامی در جهان، متعلق به آمریکا است.

کد N22107

وبگردی