آفتاب

بازگشت القاعده به افغانستان یک خیال است تا واقعیت

بازگشت القاعده به افغانستان یک خیال است تا واقعیت

یک تحلیلگر آمریکایی براین باور است که تهدید بازگشت القاعده به افغانستان پس از خروج آمریکایی ها بیشتر یک خیال است تا واقعیت.

رضا مهربانی:
 

یک تحلیلگر آمریکایی براین باور است که تهدید بازگشت القاعده به افغانستان پس از خروج آمریکایی ها بیشتر یک خیال است تا واقعیت.
به گزارش خبرآنلاین فیلیپ گیرالدی، مدیر شورای نشنال اینترست در مقاله ای که در وب سایت آپ.ای.دی نیوز منتشر شده نوشت: رابرت اسکیلز ژنرال بازنشسته ارتش امریکا و تحلیلگر نظامی شبکه فاکس نیوز اخیرا خطاب به مخاطبان خود در این شبکه گفت اگر نیروهای ناتو ، افغانستان را ترک کنند این امر منجر به بروز " هرج و مرج کلی" همانند زمان عقب نشینی امریکا از عراق خواهد شد. سربازان امریکایی بنابر این همانند پادزهری در برابر بروز هر گونه هرج و مرج عمل می کنند. اما حقیقت این است که عملیات نیروهای امریکایی طی پنج سال گذشته بیشتر بر حمله به طالبان در داخل پاکستان معطوف شده است ، گروهی که هیچ برنامه یا حتی توانایی اجرای اقدامات تروریستی در امریکا را ندارد. بنا بر این تهدید بازگشت القاعده بیشتر خیال است تا واقعیت.
این تحلیلگر برجسته مسائل نظامی و راهبردی آمریکا یکی از دلایل ادامه حضور نظامیان امریکایی در افغانستان ار اینگونه تشریح کرده است: واشنگتن به سختی تلاش دارد آبروی خود را برای کشته شدن هزاران نفر در افغانستان و هدر دادن صدها میلیارد دلار در این کشور حفظ کند. از این رو عقب نشینی از افغانستان در واقع شکست دیگری را در سیاست خارجی امریکا به تصویر خواهد کشید.
فیلیپ گیرالدی سپس ریشه بهانه بودن القاعده برای نگه داشتن نیروهای امریکایی در افغانستان را اینگونه تشریح می کند: هربار که پرسیده می شود چرا نیروهای آمریکایی باید بعد از 2014 در افغانستان بمانند؟ توضیح رسمی کاخ سفید این است که القاعده هنوز هم پایگاه هایی در کشور مجاور یعنی در پاکستان دارد و این خود تهدیدی است که باید با آن مقابله کرد و برای این منظورعملی ترین راه ، اقدام از پایگاه ها در داخل خاک افغانستان و نیز استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است.
گیرالدی در بخش دیگری از تحلیل خود درباره چرایی باقی ماندن بخشی از نظامیان آمریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 می نویسد: کاخ سفید در تلاش است شمار زیادی از سربازان آمریکایی حاضر در افغانستان را به رغم وعده باراک اوباما مبنی بر خارج کردن نیروهای امریکایی از خاک این کشور تا پایان سال 2014 ، همچنان در آنجا نگه دارد. از آن جا که رئیس جمهور امریکا نتوانسته به وعده های خود در سال های گذشته عمل کند ، متعهد نبودن او به وعده اش برای خروج نظامیان امریکایی از خاک افغانستان نیز برای هیچکس تعجبی ندارد.
او سپس پرده از دلیل دیگری برای باقی ماندن برخی از نظامیان امریکایی در افغانستان بر می دارد و می نویسد: شماری از پایگاه های کوچک سیا در افغانستان وجود دارد که اطلاعات مرتبط با ایران را کسب می کنند اما آنها سهم ناچیزی در محاسبات و پیش بینی های مربوط به ادامه حضور نیروهای امریکایی در خاک افغانستان دارند.
گیرالدی می افزاید: پایگاه های سیا برای اجرای فعالیت های امنیتی و مخفیانه خود عموما در داخل تاسیسات نظامی قرار دارند که خروج همه نظامیان امریکایی چنین قاعده ای را برهم خواهد زد. سفارت امریکا در کابل و دیگر کنسولگری های این کشور در افغانستان بدون شک هزاران پیمانکار مسلح را به عنوان نیروهای امنیتی به کار خواهد گرفت ، همانگونه که در مورد سفارت این کشور در بغداد پس از خروج نظامیان امریکایی از عراق صورت گرفت.
مدیر نشنال اینترست در ادمه یکی دیگر از دلایل باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان را حفاظت از خود دولت افغانستان می داند که نیروهای امریکایی همانند نیروهای محافظ مانع از سقوط آن به دست شبه نظامیان مسلح یا حتی دیگر گروههای مخالف داخلی می شوند.

49261

کد N21691

وبگردی