آفتاب

اتحادیه عرب پیشنهاد امریکا در مورد مذاکرات صلح خاورمیانه را رد کرد

اتحادیه عرب پیشنهاد امریکا در مورد مذاکرات صلح خاورمیانه را رد کرد

تهران - ایرنا - رویترز گزارش داد: اتحادیه عرب روز شنبه با رد پیشنهادهای امریکا در مورد اجازه استقرار یافتن سربازان ارتش صهیونیستی در مرز شرقی کشور آتی فلسطینی نشان داد که تلاش واشنگتن برای حصول یک توافق صلح تا ماه آوریل به بار نخواهد نشست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره ، ˈ نبیل العربی ˈ دبیر کل اتحادیه عرب در یک نشست اضطراری که به درخواست محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی تشکیل شده بود، گفت : حتی یک سرباز اسرائیلی نباید در خاک فلسطین آینده حضور داشته باشد.

ولی در قطعنامه ای که در پایان نشست قرائت شد، لحن به شدت انتقاد آمیز از گزارشی که پیش از این گردهمایی در بین نمایندگان عرب توزیع گردید، تکرار نشده است.

در این گزارش گفته شده است که پیشنهادهای امنیتی امریکا ˈ خواسته های گسترش طلبانه امنیتی اسرائیلی ها را بر آورده ساخته و تداوم کنترل اسرائیل بر دره اردن را به بهانه امنیتی تضمین کرده است . ˈ

در این گزارش همچنین پیشنهادهای ارائه شده به منزله عقب نشینی امریکایی ها تلقی شده است.

منابع فلسطینی جزئیات طرح امریکا را که به اسرائیل اجازه می دهد طی ده سال آینده در دره اردن حضور نظامی داشته باشد، تشریح کردند.

ر‍ژیم اسرائیل مدعی است که نیروهایش برای جلوگری از ورود سلاح و شبه نظامیان به کرانه باختری مجبورند در دره اردن بمانند.

عباس با پیشنهاد استقرار نیروهای اسرائیلی در امتداد دره اردن مخالفت کرده ولی گفته است که می تواند استقرار نیروهای امریکا در این منطقه را بپذیرد.

جان کری وزیر امورخارجه امریکا که بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در رفت و آمد است ، گفت که امریکا در مورد تمهیدات امنیتی ˈ دیدگاهایی ˈ را مطرح کرده ولی وی از ذکر جزئیات خودداری کرد.

در گزارش اتحادیه عرب گفته شده است که امریکا و اسرائیل مذاکرات مربوط به مسائل سیاسی را به رضایت فلسطینی ها از ˈ راه حل امنیتی امریکا ˈ ربط داده اندو این آن چیزی است که طرف فلسطینی رد می کند.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N21644

وبگردی