آفتاب

حجت الاسلام یونسی: وحدت باید به یک باور و راهبرد ملی تبدیل شود

حجت الاسلام یونسی: وحدت باید به یک باور و راهبرد ملی تبدیل شود

زاهدان - ایرنا - دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام، مذاهب و اقلیت های دینی گفت: وحدت به عنوان ابزاری برای مقابله با توطئه های دشمنان، باید به یک باور و راهبرد ملی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین ˈعلی یونسیˈ عصر شنبه در گردهمایی علما و روحانیون شیعه و سنی، مدیران فرهنگی و اجتماعی، بانوان، اساتید دانشگاه، معتمدان و سران طوایف و عشایر و برخی اعضای شورای تامین سیستان و بلوچستان افزود: دولتمردان با تکیه بر همراهی ملت ایران از وحدت به عنوان راهبرد و هدف برای توسعه، عمران و آبادانی کشور استفاده می کنند.

وی گفت: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه همه جانبه کشور است و مناطق محروم و کم تر توسعه یافته از جمله سیستان و بلوچستان در اولویت اجرای طرح های توسعه ای قرار دارند.

وی با بیان این که توسعه پایدار بدون فراهم شدن بسترهای لازم امکان پذیر نیست، گفت: باید زمینه های لازم برای توسعه در امور زیربنایی، فضاهای فرهنگی، ارتقای شاخص های بهداشتی و حوزه های سیاسی و اجتماعی فراهم شود.

دستیار ویژه رییس جمهوری اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات خیلی خوبی برای توسعه بخش های زیربنایی مناطق محروم سیستان و بلوچستان از جمله آب و برق رسانی ،آسفالت راه های روستایی و ایجاد مدرسه در دورترین نقاط استان انجام شد که این موارد روزی برای مردم منطقه رویا و آرزو بود اما امروز برآورده شده است.

حجت الاسلام یونسی گفت: امروزه نزدیک به 100 هزار دانشجو و تعداد زیادی عضو هیات علمی دانشگاه ها، دانشمند، پزشک، مهندس و مدیر موفق در سیستان و بلوچستان وجود دارد و در خواست های مختلفی در رابطه با استفاده از نخبگان و مدیران شایسته این استان در سطوح عالی مدیریتی کشور وجود دارد.

وی افزود: ملت ایران در سه دهه گذشته امتحان های عظیم از جمله جنگ تحمیلی، شرایط تحریم، فشارهای جهانی، توطئه های اختلاف افکنانه و گاهی هم دعواهای سیاسی، تندروی و تنگ نظری برخی افراد را در مسیر توسعه پیش رو را تجربه کرد اما همه این مشکلات و چالش ها را در سایه منویات و تدابیر رهبری معظم انقلاب، وحدت و خودباوری ملی با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به پیام نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب مبنی بر حماسه سیاسی و سپس حق الناس نامیدن رای مردم از سوی ایشان گفت: با حمایت رهبری انتخاباتی برگزار شد که کیفیت بالا و حماسه مردمی حضور در آن دنیا را متحیر کرد.

یونسی اظهار کرد: عقلانیت، هوشمندی، اعتدال و تدبیر از شاخصه های مردم ایران است بر این اساس اطمینان داریم آینده کشور درخشان خواهد بود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان نیز در این نشست گفت: دولت تدبیر امید ماموریت سنگینی برای ایجاد وحدت واقعی و حقیقی در بین فرق و مذاهب اسلامی کشورمان دارد.

آیت الله ˈعباسعلی سلیمانیˈ افزود: مسلمانان با توجه به اصل اسلام و تمسک جستن به طناب وحدت می توانند از درون چاه اختلاف با سربلندی بیرون آیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کلکسیونی بسیار زیبا از قومیت ها، لهجه ها، زبان ها و مذاهب در جمهوری اسلامی وجود دارد که همگی در سایه وحدت به عنوان ملت بزرگ ایران زندگی مسالمت آمیزی دارند.

آیت الله سلیمانی اظهار کرد: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بارها سعی کردند با نواختن بر طبل اختلاف ، مردم شیعه و سنی را در نقاط مختلف ایران اسلامی بر علیه هم بشورانند غافل از این که طناب اخوت امت اسلامی با هیچ توطئه ای قابل پاره شدن نیست.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: نبی مکرم اسلام(ص) به دستور خداوند و برای صیقل بخشیدن به استحکام اصل اخوت و برادری مکه را به عنوان محور قرار دادند به گونه ای که هیچ گروهی از گروه های اسلامی در انجام مناسک حج در این سرزمین نمی تواند حرکتی بر خلاف دیگران داشته باشد.

همچنین مدیر حوزه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان در این مراسم با تاکید بر این که وحدت نعمت بزرگی است که با شعار حاصل نمی شود، اظهار کرد: اجرای عدالت، رفع تبعیض، اجرای صحیح قانون اساسی و جلوگیری از قانون گریزی مهمترین مولفه های رسیدن به وحدت واقعی است.

مولوی ˈعبدالحمید اسماعیل زهیˈ افزود: سیستان و بلوچستان استانی است که مردم آن با یکدیگر اخوت دیرینه دارند و میان سیستانی، بلوچ، بیرجندی، کرمانی، بمی و یزدی ساکن در این استان هیچ تفاوتی نیست و با اتحاد و همدلی در سایه نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنند.

وی گفت: برای پایداری اخوت و برادری در سیستان و بلوچستان لازم است دولت تدبیر و امید از جوانان شیعه و سنی در کنار یکدیگر به عنوان نیروهای مسلح و کارکنان ادارات در سطوح مختلف بهره گیرد.

وی با بیان این که هنوز برخی سایت ها و حتی رسانه ها به مذاهب و شخصیت ها در نظام جمهوری اسلامی هتاکی می کنند، از دولت تدبیر و امید خواست به این مساله رسیدگی شود تا همه رسانه ها با نگاهی عادلانه در مسیر صحیح برای بیان حقایق حرکت کنند.

نماینده اهل سنت ادوار مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: با وجود اقدامات صورت گرفته در بحث عمران و آبادانی سیستان و بلوچستان هنوز این استان یکی از استان های باظرفیت و مزیت فراوان اما پنهان و در مقابل فقر آشکار محسوب می شود.

ˈباقر کردˈ افزود: تغییر نگاه امنیتی به سیستان و بلوچستان و تنظیم برنامه عمرانی جدای از برنامه های بودجه ای در یک دوره پنج ساله، مهمترین مولفه و راهبرد برای توسعه پایدار سیستان و بلوچستان است.

وی توصیه کرد: عطوفت اسلامی در خصوص مجرمانی که ناخواسته در سیستان و بلوچستان قربانی مواد مخدر هستند بیشتر رعایت شود تا سطح مجازات ها کاهش پیدا کند.

7307 /2729 ** 1917
کد N21640

وبگردی