آفتاب

بدترین سال اوباما، بهترین سال پوتین

بدترین سال اوباما، بهترین سال پوتین

گروه بین‌الملل: باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، آخرین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را برگزار کردند.

جهان > روابط بین‌الملل- گروه بین‌الملل:
باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، آخرین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را برگزار کردند.

مصاحبه مطبوعاتی پوتین که روز پنجشنبه برگزار شد و کنفرانس خبری اوباما که جمعه‌شب انجام شد، نشان دادند که سال2013 برای اوباما بدترین سال و برای پوتین بهترین سال بوده‌است.آخرین کنفرانس مطبوعاتی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حضور خبرنگاران در کاخ سفید برگزار شد.

این کنفرانس خبری با سؤال یکی از خبرنگاران شروع شد که از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید: قبول دارید سال2013 بدترین سال کاری شما بوده است؟ اوباما در پاسخ به این سؤال گفت که اگرچه سال 2013سال سختی بوده اما بدترین نبوده‌. او به چالش‌های این سال اشاره کرد و بدترین این چالش‌ها را خرابکاری بزرگ دولتش در اجرای طرح بیمه درمانی همگانی خواند و گفت: قبول دارم که در اجرای این طرح به‌ویژه در اشتباهات مربوط به سایت و شبکه حسابی خراب کردیم.

بیمه درمانی همگانی، شعار اصلی انتخابات و پروژه مهمی برای اوباما بود که به‌خاطر آن مقابل کنگره هم ایستاد. اما در اجرای آن اشکالات فنی متعددی پیش آمد که هنوز هم ادامه دارد.اوباما در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که به افول شدید محبوبیت او درنظرسنجی‌ها اشاره کرد گفت:

نمی‌توان براساس نتایج نظرسنجی‌ها قضاوت کرد چون مدام در حال بالا و پایین شدن هستند. براساس تازه‌ترین نظرسنجی، محبوبیت اوباما به پایین‌ترین حد در 5سال گذشته رسیده‌است. او به پیشرفت در اقتصاد آمریکا در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: سال آینده سال گشایش بزرگ است. اوباما در این کنفرانس خبری که یک ساعت بیشتر طول نکشید، همچنین به رسوایی شنود مکالمات توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد و وعده داد که در این‌باره تجدیدنظرهایی صورت می‌گیرد.

اما درمجموع او از عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا دفاع کرد. او در پاسخ به سؤالی درباره ادامه اختلاف با کنگره بر سر بودجه که اخیرا به تعطیلی موقت دولت منجر شد گفت: دیگر در این‌باره با کنگره مذاکره نخواهد کرد. برخلاف کنفرانس مطبوعاتی اوباما، آخرین مصاحبه مطبوعاتی پوتین بسیار طولانی و با حضور 1300خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد. پوتین که به‌تازگی در اوکراین موفقیت بزرگی به‌دست آورده و توانست این کشور را از اتحادیه اروپا جدا کند، در این کنفرانس وعده آزادی قدیمی‌ترین مخالفش را از زندان داد و با رویی خوش و بذله‌گویی با خبرنگاران سخن گفت.

کد N21630

وبگردی