آفتاب

مدیرکل پیشین اروپای وزارت خارجه: زمینه های تغییر رویکرد آمریکا فراهم شده است

مدیرکل پیشین اروپای وزارت خارجه: زمینه های تغییر رویکرد آمریکا فراهم شده است

مدیرکل پیشین اروپای وزارت خارجه معتقد است ظهور و بروز قدرتهای اقتصادی جدید در آسیا همچون چین و تلاش مجدد روسیه برای احیای توان و بازیگری بیشتر در منطقه و جهان می تواند در نهایت به تغییر نگاه راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه منجر شود.

بهرام قاسمی در گفتگو با خبرآنلاین سوای از این نقش ایران، بحران افراط گرایی، وضعیت اروپا، اسراییل و مسئله قدیمی نزاع اعراب و اسرائیل ، موضوع فلسطین، اوضاع در مصر، افغانستان، عراق و سوریه را نیز از دیگر عوامل این تغییر رویکرد نام برد.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه اروپا و آمریکا در عین داران بودن اشتراکات فراوان فرهنگی و ارزشی با آمریکا بدون شک هر یک منافع و مصالح خود را دنبال می کنند گفت: شهروندان اروپایی دیگر به آسانی به فرمان دیگران آمادۀ جنگ و نبرد در بحران هایی که بدان اعتقاد ندارند، نیستند. بسیاری از آنها هم اگر مایل باشند شرایط جدید اقتصادی به آنها چندان امکانی برای حضور نخواهد داد. متحدان سابق آمریکا در اروپا دیگر اجازۀ اعتماد سربسته و دربسته به دیگران را نخواهد داد.
به گفته قاسمی، شرایط منطقه ای و جهانی نیز دیگر با شرایط و سیاست های آمریکا سازگار نیست و آمریکا باید فهمیده باشد که در خاورمیانه براساس احساسات، فشار و لابی دیگران دیگر نمی تواند واقعیت های عینی منطقه و پتانسیل های آن را نادیده انگارد.
مدیرکل پیشین اروپای وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا می داند در این منطقه و شرایط جدید جهانی و منطقه ای باید بیاموزد پای خود را به اندازۀ گلیم خودش دراز کند افزود: قدرتهای اروپایی نیز رفته رفته پس از تحولات دو دهۀ اخیر با نگاهی دیگر در منطقه خاورمیانه به دنبال منافع و دوستان و استراتژی خاص خود خواهند بود و اجازۀ تکرار حوادث قبلی را به آسانی نخواهد داد. چرا که آنها نیز باید بخشی از تاوان و عوارض و هزینه های خودسرانۀ آمریکا را بپردازند.

متن کامل این گفتگو را در نسخه روز یکشنبه خبر بخوانید

4949

کد N21577

وبگردی