آفتاب

پنتاگون شلیک به بالگرد آمریکایی را در سودان جنوبی تایید کرد

پنتاگون شلیک به بالگرد آمریکایی را در سودان جنوبی تایید کرد

تهران - ایرنا - سخنگوی پنتاگون روز شنبه شلیک به یک فروند بالگرد نظامی آمریکا در سودان جنوبی و زخمی شدن 4 سرباز آمریکایی را در این حادثه تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وی هدف از ماموریت این سربازان را عزیمت به منطقه ˈبورˈ مرکز ایالت ˈجونگلیˈ برای تخلیه اتباع آمریکایی عنوان کرد.

مقامات نظامی اوگاندا و مقامات دیپلماتیک پیشتر گفتند که دو فروند بالگرد آمریکایی مجبور شدند پس از هدف قرار گرفتن یک بالگرد به کشور اوگاندا در همسایگی سودان جنوبی بازگردند.

خبرگزاری رویترز نیز از شهر جوبا گزارش داد: فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بالگرد آمریکایی در حالی که به محل ماموریت خود برای خارج کردن اتباع آمریکایی نزدیک می شد، هدف شلیک گلوله قرار گرفت.

تقریبا یک هفته درگیری در سودان جنوبی این خطر را به همراه دارد که این کشور تازه تاسیس تنها دو سال پس از استقلال از سودان به ورطه یک جنگ داخلی قومیتی کشیده شود.

صدها نفر در جریان درگیری هایی که وفاداران ˈسالوا کرˈ رییس جمهوری سودان جنوبی را علیه وفاداران ˈریک ماشارˈ معاون سابق وی در گود مبارزه قرار می دهد، کشته شده اند. ماشار ژوییه (تیرماه) از سمت خود برکنار شد و دولت سودان جنوبی وی را به تلاش برای تصاحب قدرت متهم کرد.

درگیری ها از شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی به میدانهای اصلی نفتی گسترش یافته و دولت اعلام کرده که یک فرمانده ارشد ارتش به جمع حامیان ماشار پیوسته است.

مقامات دولت سالوا کر پس از ملاقات با میانجیگران آفریقایی در روز جمعه، اعلام کردند که مایلند با هر گروه شورشی مذاکره کنند. آمریکا نیز نماینده ای را برای کمک به پیشبرد مذاکرات به سودان جنوبی اعزام می کند.

ˈبارنابا ماریال بنجامینˈ وزیر امور خارجه سودان جنوبی به رویترز گفت که به میانجیگران آفریقای دستور آغاز مذاکرات با رقبای رییس جمهوری از جمله ماشار و متحدانش داده شده است.

طبق اعلام کارمندان سازمان ملل در سودان جنوبی، صدها نفر هفته گذشته در سراسر این کشور کشته شدند و 35 هزار غیرنظامی نیز در پایگاه های این سازمان پناه گرفته اند.

مترجمام**9109 **1479

Salva Kiir- Riek Machar - Barnaba Marial Benjamin
کد N21541

وبگردی