آفتاب
در ارتباط با بازداشت یک دیپلمات زن هندی؛

هندی ها خواستار پوزش خواهی آمریکا هستند

هندی ها خواستار پوزش خواهی آمریکا هستند

تهران - درپی بازداشت تحقیرآمیز اخیر یک دیپلمات هندی در نیویورک ، معاون ˈبهاراتیا جاناتاˈ حزب ملی گرای هندوها هشدار داد که انتظار هند این است که آمریکا صرفا به اظهار تاسف بسنده نکند و قویا پوزش خواهی کند.

خبرگزاری فرانسه شنبه به نقل از خبرگزاری ˈپرس تراست هندˈ از دهلی نو گزارش داد که ˈمختار عباس نقویˈ معاون ˈجاناتا پارتیˈ که انتظار می رود در انتخابات آینده پیروز شود ؛ گفت: آمریکا اجبارا باید معذرت خواهی کند.

وی افزود: این یک حادثه فوق العاده است و تنها به آمریکا و هند ارتباط پیدا نمی کند

ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا پیش از این حادثه ابراز ˈتاسفˈ و اعلام کرده بود که این مساله نباید فرصت منحرف کردن ˈیک رابطه حیاتیˈ را پیدا کند.

ˈدیویانی خوبرا گادˈ معاون سرکنسول هند در نیویورک 21 آذرماه به سبب اظهارات غیرواقعی در درخواست روادید و پرداخت کم دستمزد به یک مستخدم هندی بازداشت شد و رفتار ماموران پلیس آمریکا و بازدید بدنی تحقیرآمیز بدنی از این زن دیپلمات به گونه ای بود که این مساله یک تنش دیپلماتیک را بین هند و آمریکا بوجود آورد.

پافشاری ˈپرت بهاراراˈ دادستان فدرال آمریکا براین نکته است که ˈخوبراگادˈ به ˈمحترمانه ترینˈ صورت ممکن بازداشت شده و تنها انگیزه وی حفظ حاکمیت قانون، دفاع از قربانی و مسئول دانستن هر کسی است که قانون شکنی کند ˈبدون توجه به آنکه این افراد (قانون شکن ها) قدرتمند، پولدار یا به جایی وصل باشندˈ.

هند درنظر دارد که برای این دیپلمات خود که از مصونیت کامل هم برخوردار نبوده با تغییر محل ماموریت وی به سازمان ملل در نیویورک که مستلزم تایید وزارت خارجه آمریکا هم است برای وی این مصونیت کامل را فراهم کند.

این تنش دومین برخورد دیپلماتیک هند و یک کشور غربی مهم در سال جاری است.

هند بهار امسال هنگامی که ایتالیا به وعده خود در ارتباط با اعزام دو دریانورد آن کشور برای محاکمه در ارتباط با یک تیراندازی منجر به مرگ به هند خلف وعده کرد خشم آمیز عمل کرد.

پس از آنکه مقامات اداره مهاجرت هند دستور دادند از خروج سفیر ایتالیا از هند جلوگیری شود ، این دریانوردان سرانجام به هند بازگشتند.

لازم به یادآوری است که جمعه ده ها نفر از مهاجران در نیویورک در مقابل کنسولگری هند دست به تظاهرات زده و خواستار لغو مصونیت دیپلماتیک ˈخوبراگادˈ شدند.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود را به قاچاق کارگر ارزان قیمت و پرداخت کم به مستخدم خود متهم کردند.

مترجمام**1533**1392
کد N21490

وبگردی