آفتاب

برکناری ده‌ها مقام پلیس در ترکیه

برکناری ده‌ها مقام پلیس در ترکیه

گروه بین‌الملل: موج جنگ قدرتی که با بازداشت ۵۰ نفر از چهره‌های مهم و فرزندان ۳وزیر دولت ترکیه به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه شروع شد حالا با برکناری مقام‌های پلیس این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده تا دستگاه قضایی و نیروهای پلیس در تقابل تمام‌عیار با دولت این کشور قرار بگیرند؛ مسئله‌ای که صحنه سیاست ترکیه را دچار تنشی بی‌سابقه طی سال‌های گذشته کرده است.

جهان > اروپا- گروه بین‌الملل:
موج جنگ قدرتی که با بازداشت ۵۰ نفر از چهره‌های مهم و فرزندان ۳وزیر دولت ترکیه به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه شروع شد حالا با برکناری مقام‌های پلیس این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده تا دستگاه قضایی و نیروهای پلیس در تقابل تمام‌عیار با دولت این کشور قرار بگیرند؛ مسئله‌ای که صحنه سیاست ترکیه را دچار تنشی بی‌سابقه طی سال‌های گذشته کرده است.

به‌دنبال بازداشت‌های گسترده به اتهام فساد دولتی در شهرهای استانبول و آنکارا که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه آن را «عملیات کثیف» خوانده، ۱۴مقام ارشد پلیس که دستور این دستگیری‌ها را داده و آن را اجرا کرده‌بودند از مقام‌شان برکنار شدند. برکناری این افراد آخرین مورد از ده‌ها مورد اخراج افسران ارشد پلیس در شهرهای مختلف ترکیه به‌حساب می‌آید که پس از بازداشت افرادی که نزدیک به دولت اردوغان شناخته می‌شوند آغاز شد.

برخی رسانه‌ها همچنین از استعفای ۴وزیر کابینه در اعتراض به بازداشت‌ها خبر داده‌اند اما معاون حزب حاکم عدالت و توسعه این مسئله را تکذیب کرده است. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که 3وزیر که فرزندان‌شان بازداشت شده‌اند به همراه وزیر اتحادیه اروپا درخواست استعفای خود را به اردوغان داده‌اند.

براساس آخرین گزارش‌ها تاکنون حداقل ۳۰نفر از نیروهای پلیس ازجمله رئیس پلیس استانبول که در تحقیقات پرونده فساد دولتی دخالت داشته‌اند، از کارشان برکنار شده‌اند تا دولت اردوغان بعد از افسران ارتش، با نیروی پلیس هم وارد درگیری و چالش شود. رجب طیب اردوغان طی سال‌های گذشته، با اصلاح قانون اساسی، بازداشت و دادگاهی‌کردن صدها نفر از مقام‌ها و افسران ارتش با اتهام تلاش برای براندازی دولت، نظامیان را از صحنه سیاست کنار گذاشت و به حاشیه راند. اکنون نیروهای پلیس که در پرونده تحقیقات فساد دولتی دست داشته‌اند هدف اخراج و برکناری قرار گرفته‌اند.

علاوه بر پسران وزرای کشور، اقتصاد و محیط‌زیست، شهردار منطقه فاتح استانبول، رئیس بانک دولتی خلق و چند تاجر سرشناس در میان افرادی بودند که روز چهارشنبه در یک عملیات ضربتی گسترده بازداشت شدند. گفته می‌شود دادستان و مقام‌های قضایی که مسئولیت یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد دولتی در این کشور را بر عهده دارند از حامیان فتح‌الله گولن، از شخصیت‌های مذهبی ترکیه هستند. مسئله‌ای که نشان می‌دهد اختلاف‌ها میان گولن و اردوغان که پیش از این روابط خوبی داشتند جدی شده است.

گفته می‌شود حامیان فتح‌الله گولن که خودش در آمریکا اقامت دارد در پست‌های مهم قضایی و نیروهای پلیس حضور دارند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به بازداشت‌ها درباره فساد دولتی و دریافت رشوه این اقدام را «عملیاتی کثیف» و با انگیزه سیاسی جهت ضربه زدن به دولت این کشور خوانده است. اردوغان در نشست خبری خود کسانی که عامل این عملیات بوده‌اند را عامل تلاش برای تشکیل «دولت در دولت» خواند و به نقش گولن در این رابطه اشاره کرد.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: ما اجازه یک توطئه سیاسی را نمی‌دهیم. درحالی‌که ما تلاش می‌کنیم ترکیه به یکی از 10کشور برتر جهان تبدیل شود برخی سعی دارند رشد سریع ما را متوقف کنند؛ آنهایی که در خارج از کشور هستند و وابستگان‌شان در داخل فعالیت می‌کنند. فتح‌الله گولن واعظ و نویسنده اهل ترکیه، سال‌هاست که در تبعید خودخواسته زندگی می‌کند اما گفته می‌شود ۱۰میلیون طرفدار در ترکیه دارد که برخی از آنها پست‌های مهم را در اختیار گرفته‌اند.

مخالفان دولت ترکیه ازجمله کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق اکنون دولت این کشور را به سرپوش‌گذاشتن روی پرونده فساد گسترده دولتی متهم کرده‌اند. اردوغان در تابستان امسال با اعتراض‌های گسترده مردمی در شهرهای مختلف دست و پنجه نرم کرد. حالا به‌نظر می‌رسد با ادامه رسیدگی قضایی به پرونده فساد مالی و دولتی، او باید فصل زمستان را هم در آستانه انتخابات مهم و حساس با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایش سپری کند.

کد N21456

وبگردی