آفتاب
حسام الدین آشنا:

آرامشی که رییس جمهوری در دولت ایجاد کرده، مقدمه آرامش ملت است

آرامشی که رییس جمهوری در دولت ایجاد کرده، مقدمه آرامش ملت است

تهران- ایرنا- مشاور فرهنگی رییس جمهوری با تاکید بر این که دولت شلوغ و مضطرب، جامعه ای مضطرب و مشوش ایجاد می کند، گفت: آرامشی که دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در دولت ایجاد کرده، مقدمه آرامش ملت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسام الدین آشنا این مطلب را در بخشی از گفت و گوی تفصیلی خود با نشریه اندیشه پویا شماره 12 عنوان کرده است که بخشی از این مصاحبه بدین شرح است:



** من هیچ وقت مشاور ارشد آقای روحانی نبوده ام

مشاور فرهنگی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که دریک ماه اول ریاست جمهوری آقای روحانی از شما به عنوان مرد پشت پرده دولت یاد می شد، گاهی گفته می شود که حسام الدین آشنا، مشایی آقای روحانی است، نظر خودتان چیست؟ اظهار داشت: من این نگاه را بسیار خطرناک می دانم. من هیچ وقت مشاور ارشد آقای روحانی نبودم و الان هم نیستم.

وی افزود: آقای روحانی هیچ وقت به حرف یک نفر گوش نکرده و اکنون هم گوش نمی کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نتایج انتخابات گذشته، خاطرنشان کرد: من نتیجه انتخابات سال 86 را حاصل پیروزی شهر بر روستا می دانم. انتخابات 84 و 88 را حاصل پیروزی روستا بر شهر و 92 را حاصل همکاری شهر و روستا می دانم.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری ادامه داد: من کاملا قانع ام که آقای احمدی نژاد در سال 88 انتخابات را برده است. با تدلیسی که سعید حجاریان گفته موافق نیستم، با واژه ها نباید بازی کنیم. همه دولت ها تلاش می کنند با به کاربردن برخی روش ها در دوره دوم هم پیروز شوند. بعضی روش ها را ما دوست داریم و بعضی را هم دوست نداریم.

آشنا یادآور شد: همه دولت ها در سال آخر دوره اول خود قیمت ها را کنترل می کنند و ثابت نگه می دارند، همچنین تلاش می کنند مردم را راضی نگه دارند. می گویند می خواهیم مشارکت را افزایش دهیم اما واقعیت این است که مشارکت را به نفع خود افزایش می دهند. این کارهای آقای احمدی نژاد هم نه عجیب و نه دفعه اول بود که اتفاق می افتاد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گویا آقای روحانی مبتنی بر تجربه سال های گذشته روش هایی را به کار برد که پیروزیشان غیرمحتمل نشود، گفت: بله! پروژه 88 مجددا در حال اجرا بود، حتی برخی، درخواست بازداشت ما را هم داده بودند. از جماران هم شروع شد. در جماران کسانی که شعار ندادند، دستگیر شدند و کسانی که شعار دادند دستگیر نشدند.البته اضافه کنم آنهایی که درخواست حکم بازداشت کرده بودند فردای انتخابات زنگ تبریک زدند.

وی درباره ایده رنگ بنفش نیز اظهارداشت: انتخاب رنگ بنفش سه دلیل داشت: اول اینکه جمع قرمز و آبی است. رنگ سال هم بود و سوم اینکه در روانشناسی رنگ بنفش افتخار، غرور و پیچیدگی تعریف شده است.



** مین گذاری در اداره کشور توسط دولت قبل

مشاور فرهنگی رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوال که سخت ترین کار در این 100 روز چه بود؟، تصریح کرد: مهم ترین دشواری این 100 روز خنثی کردن آثار تخریب سیستماتیک بنیه دولت داری و حکمرانی در این بود. در هشت سال گذشته قدم های بسیار بلندی در گذار معکوس دولت داری در ایران به سمت دولت قاجاری برداشته و تلاش زیادی شده بود تا تصمیمات متمرکز و در حلقه بسیار کوچکی گرفته شود.

آشنا افزود: وقتی تبعات تصمیمات به اندازه خود تصمیمات ارزش نداشته باشد این یعنی حاکمیت سوء تدبیر. گاهی سوء تدبیری تصادفی اتفاق می افتد و گاهی به صورت ساختاری و حساب شده پیش می رود. این اتفاق بسیار بیشتر از هشت سال می توانست کشور را عقب ببرد. من برخی اتفاقاتی که در دولت قبلی افتاد را «مین گذاری در اداره کشور» تعبیر می کنم.

وی تصریح کرد: برخی مین ها کشف شد. برخی هم در آستانه انفجار است و فقط کافی است که پای خود را از روی آن برداریم تا منفجر شود و برخی هم البته منفجر شد.



** سه شرط برای مذاکره با احمدی نژاد

مشاور فرهنگی رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که آقای احمدی نژاد آمادگی خود را برای مناظره با آقای روحانی اعلام کرده اند، چه تصمیمی قرار است در مقابل این اعلام آمادگی گرفته شود؟ گفت: من به عنوان یک شهروند از اعلام آمادگی دکتر احمدی نژاد برای مناظره استقبال می کنم ولی به ایشان توصیه می کنم قبل از این که مناظره کنند سه کار را انجام دهد.

آشنا ادامه داد: آقای دکتر روحانی متن گزارش 100روزه خود را روی سایت منتشر کرد و لطفا آقای احمدی نژاد هم یک متن مکتوب در پاسخ به آن بنویسند. تیم لادن که الان جای دیگری مستقر شده و وزیران ایشان که کابینه سایه تشکیل می دهند به خودشان زحمت بدهند و گزارش را نقد کنند.

وی اظهارداشت: دوم این که با توجه به سوء سابقه ای که ایشان در استفاده از فرصت مناظره دارند یک بار از ملت ایران درمورد شیوه مناظره شان عذرخواهی کنند و از اتهام زدن به اشخاصی که در جلسه حضور نداشتند و از گفتن سخنانی که بعدا کذب آن محرز شد از مردم عذرخواهی کنند چرا که بعید می دانم تا اطلاع ثانویه کسی در ایران به ایشان تریبون مناظره زنده بدهد.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سوم این که قبل از مناظره زنده به دانشگاه های کشور تشریف ببرند و کمی با دانشجویان حرف بزنند و سوال های دانشجویان را جواب دهند و تمرین کنند که وقتی رییس جمهوری نیستند، چگونه قرار است دیگران با ایشان مواجه شوند.

وی تصریح کرد: اگر این سه کار را انجام دهند آن وقت زمینه فراهم می شود تا ببینیم بازهم ایشان تقاضای مناظره با رییس جمهوری را دارند یا خیر؟ برای آقای دکتر احمدی نژاد مناسب است که موقعیت جدیدشان را درک کنند و بتوانند با این موقعیت جدید کنار بیایند یعنی موقعیت رییس جمهوری نبودن را قبول کنند.



** جهت گیری مهم تر از نتیجه است

در این گفت و گو همچنین سوال شده است: در حوزه سیاست داخلی گفته می شود آقای روحانی روابط خود را با آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی بعد از ریاست جمهوری کم کرده اند. شما سال 88 در وبلاگ خود متنی درباره به حاشیه رفتگان نوشته بودید و جدولی کشیده بودید که مطابق آن جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و آقای هاشمی از متن به حاشیه رانده شده اند. در این 100 روز آیا امکانی برای بازگرداندن کسانی که به حاشیه رفته اند به وجود آمده یا فعلا اولویت دولت در این نیست.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری نیز پاسخ داد: من فکر می کنم در بسیاری از موارد همه به مرکز نزدیک می شوند.

آشنا افزود: در 100 روز، جهت گیری مهم تر از نتیجه است. در این 100 روز مشخص شده که برنامه دولت فشار آوردن به بخش فرهنگ نیست. مشخص شده که برنامه دولت دخالت در فدراسیون های ورزشی نیست. معلوم شده که دولت به دنبال کاهش فشار به دانشگاه ها است.

وی اظهارداشت: همین ته لبخند روی لب مردم نشان از تغییر جهت ها دارد. موضع دولت این است که امید به بازار برگردد. مهم این است که هم دلار نسبتا ثابت بماند و هم اجازه ندهید تعداد زندانیان که رو به افزایش بود، بیشتر شود. تصور این است که مسیر دولت قبلی یک سرپایینی بود و یک آقایی گفته بود که ترمز را کنده ایم. حالا ما تازه باید به سربالایی برگردیم.



** دولت به دنبال به اجماع رسیدن برای هدفی بزرگ تر است

مشاور فرهنگی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که یعنی فعلا در 100 روز دولت در دور برگردان است؟ گفت: بله! فعلا دولت آقای روحانی در دور برگردان است و تبدیل کردن هیات دولت به یک تیم مشکل ترین و اصلی ترین کار دولت آقای روحانی است.

آشنا افزود: در دولت آقای احمدی نژاد بیش تر تلاش می شد یک نفر فکر کند و بقیه عمل کنند. آقای روحانی این مدل را نمی پسندند. دولت جای فکر و گفت و گوهای جدی و تقابل وزیران و جایی برای به اجماع رسیدن برای هدفی بزرگ تر است.

آشنا خاطرنشان کرد: در نتیجه از درون جلسات هیات دولت آقای روحانی قرار نیست، بیست مصوبه بیرون بیاید. چهار مصوبه در می آید اما این مصوبه ها حتما مبتنی بر کار مطالعاتی است و همه جوانب آن دیده شده است.

وی اظهارداشت: آرامشی که آقای روحانی در دولت ایجاد کرده مقدمه آرامش ملت است. دولت شلوغ و مضطرب، جامعه ای مضطرب و مشوش ایجاد می کند. من فکر می کنم در کشور عده ای باید خیلی خوب و همه جانبه فکر کنند و تصمیم بگیرند تا کمتر لازم شود مردم فکر کنند. ما چون دولتی نداشتیم که فکر کند آدم های خیلی متفکری شده ایم، همه مجبوریم به همه چیز فکر کنیم.

سیام**9254**1336
کد N21365

وبگردی