آفتاب
در پی افشای مداخله سفیر واشنگتن در امور داخلی ترکیه

نخست وزیر ترکیه به آمریکا هشدار داد

نخست وزیر ترکیه به آمریکا هشدار داد

آنکارا – ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در پی اخبار منتشر شده روز شنبه برخی از رسانه های جمعی در باره دست داشتن صریح سفیر آمریکا در رویدادهای اخیر این کشور گفت : اگر سفرای خارجی پا را از گلیم خود فراتر بگذارند، عنصر نامطلوب شناخته و اخراج خواهند شد.

به گزارش ایرنا، اردوغان این مطلب را در فرودگاه سامسون در کناره دریای سیاه ، خطاب به هوادارانش که برای استقبال از وی در فرودگاه حاضر شده بودند، عنوان کرد.

اردوغان که سخنانش به طور زنده از شبکه های خبری ترکیه پخش می شد، افزود : رویدادهای اخیر که با عملیات بزرگ ارتشا و فساد پلیس استانبول رخ داده است، عملیاتی دارای ابعاد بین المللی و داخلی و علیه دولت آنکاراست.

وی با تاکید بر اینکه دولت آنکارا استوار خواهد ایستاد و دست از مبارزه برنخواهد داشت، گفت: برخی ها نه تنها از تقویت روز افزون حزب حاکم عدالت و توسعه، بلکه از توسعه و پیشرفت ترکیه واهمه دارند و ناراحت هستند.

نخست وزیر ترکیه گفت: در روزهای اخیر حوادث عجیبی رخ می دهد. برخی سفرا دست به اقدامات تحریک آمیز می زنند. من از اینجا به آنان هشدار می دهم اگر پا را از حیطه وظایف تعریف شده خود فراتر بگذارند و وارد حوزه اختیارات دولت ترکیه شوند، ما مجبور نیستیم آنان را در کشورمان نگه داریم. اگر در کشور شما نیز سفرای ما وارد چنین ماجراهایی شوند، شما به ما اطلاع دهید ما خودمان آنان را فرا خواهیم خواند، لزومی به اخراج نخواهد بود.

اردوغان با ادعای اینکه هر کس تخلفی در این کشور انجام دهد، به شدت با او برخورد خواهد شد، گفت: حزب حاکم ترکیه برای ترمیم و بازسازی نظام آلوده فعالیت کرده است و می کند.

او گفت: موضوعی که به قوه قضائیه مربوط است باید در حوزه آن قرار داشته باشد . دولت آنکارا نیز اجازه فعالیتی فراقانونی در ترکیه را نخواهد داد. اما باید قوه قضاییه نیز در چارچوب قانون حرکت کند. آنچه که مربوط به قوه مجریه است، دولت به نحو احسن انجام خواهد داد.

روزنامه ˈینی شفقˈ چاپ ترکیه روز شنبه در مطلبی با عنوان ˈسفیر آمریکا، گورت را از کشور ما گم کنˈ نوشت: در پشت پرده عملیاتی که با محور ˈهالک بانک ˈ آغاز و باعث بروز تنش سیاسی در ترکیه شد، آمریکا قرار دارد.

به گزارش ایرنا، پلیس استانبول عملیات بزرگی را در شهر استانبول انجام داد که در آن فرزندان سه نفر از وزرای ترکیه، مدیرعامل هالک بانک ، شهردار منطقه ˈفاتحˈ استانبول، شماری از سرمایه داران و تاجران سرشناس ترکیه به اتهام رشوه خواری و فساد مالی، دستگیر شدند.

این عملیات تزلزل سیاسی جدی در ترکیه ایجاد کرد و دولت آنکارا در واکنش به آنچه تلاش برای ایجاد دولت در درون دولت یاد کرده، نزدیک به 100 نفر از افسران ارشد در پست های کلیدی پلیس را عزل و یا تغییر مکان داد . ادعا می شود موج این تغییرات بطور گسترده ای به شکلی که وزیران، استانداران و روسای شهربانی های استانها را نیز در بر خواهد گرفت، گسترش یابد.

در محافل سیاسی نیز این عملیات را به عنوان درگیری و جنگ قدرت بین ˈجماعت اسلامی گولنˈ و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ارزیابی می شود.

روزنامه ˈینی شفقˈ امروز نوشت: در پشت عملیاتی که دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را هدف قرار داده و هالک بانک در مرکز آن قرار داشت، آمریکا قرار دارد.

به نوشته این روزنامه، ˈفرانسیس ریکاردونهˈ سفیر آمریکا در آنکارا به تازگی با سفرای کشورهای اتحادیه اروپا در این شهر تشکیل جلسه داده است و در این جلسه عنوان کرده که ˈما از ترکیه خواستیم روابط هالک بانک با ایران را قطع کند که گوش ندادند، آنچه را که اکنون در ترکیه می بینید، فروپاشی امپراطوری حزب حاکم ترکیه استˈ.

این روزنامه افزود: بعد بین المللی عملیات موسوم به ارتشا و فساد که دولت آنکارا را هدف گرفته ، با اعترافات سفیر آمریکا در ترکیه افشا شد.

ینی شفق نوشت: با اشاره به پیشینه سفیر آمریکا در مداخله در امور داخلی ترکیه از جمله موضوع واگذاری طرح تامین سامانه دفاع موشکی ترکیه از سوی چین، تظاهرات ˈپارک گزیˈ استانبول، پرونده های موسوم به گارگنه کنˈ و ˈبالیوزˈ که در آن شماری از سران ارتش ترکیه به براندازی دولت آنکارا متهم شده بودند، وی بزودی به وزارت خارجه ترکیه احضار خواهد شد.

این روزنامه اضافه کرد: سخنان ریکاردونه به دنبال دیدار پنجشنبه گذشته وی با ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب مخالف ˈجمهوریخواه خلقˈ در اقامتگاه سفیر آمریکا در آنکارا، ماهیت پشت پرده عملیات ارتشا و فساد در ترکیه را افشا می کند.

ریکاردونه عنوان کرده که در دیدار با قلیچدار اوغلو در باره عملیات ارتشا در استانبول و دیگر موضوعات روز بحث و تبادل نظر کرده است .

وی افزود: ما به دقت افرادی را که در عملیات مقابله با فساد مالی در ترکیه دستگیر شده اند و تحولات مربوط به آن را از نزدیک تعقیب می کنیم.

به نوشته این روزنامه، ریکاردونه با گفتن اینکه مبارزه با فساد موجب تقویت دمکراسی خواهد شد، آشکارا از این عملیات که دولت ترکیه را هدف گرفته، حمایت کرد و این حمایت را ترجیح داد که به واسطه حزب جمهوریخواه خلق نشان دهد.

خاورم/2011**230**1586
کد N21340

وبگردی