آفتاب

روش جدید کشت سلول های بنیادی درمان بیماری دستگاه عصبی شناسایی شد

روش جدید کشت سلول های بنیادی درمان بیماری دستگاه عصبی شناسایی شد

سمنان - ایرنا - معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه دامغان از شناسایی روش جدید کشت سلول های بنیادی بالغ برای درمان بیماری دستگاه عصبی توسط پژوهش گران این دانشگاه خبر داد.

ˈمحمدتقی قربانیانˈ روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این روش پس از سه سال صرف وقت توسط تیمی از محققان و پژوهشگران دانشکده زیست شناسی دانشگاه دامغان شناسایی و ارائه شده است.

وی که سرپرستی این تیم را بر عهده داشته است افزود: این روش برای درمان بیمارانی نظیر ام اس، آلزایمر، پارکینسون و ضایعات نخاعی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در این روش درمانی از سلولهای بنیادی عصبی و مزان شیمی استفاده می شود اظهار داشت: برای ارائه این طرح علمی 220 میلیون ریال از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص یافته است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه دامغان با اشاره به اینکه ستاد توسعه سلول های بنیادین کشور نیز برای اجرای این طرح کمک کرده است افزود: نتایج این پژوهش در مقالات علمی ارائه شده است.

سلولهای بنیادی از لحاظ منشاء به دو دسته عمده سلولهای بنیادی جنینی و سلولهای بنیادی بزرگسالان تقسیم می شوند.

از مهمترین سلولهای بنیادی بزرگسالان که امروزه توجه بیشتر محققین را به خود جلب کرده است می توان به سلولهای بنیادی مزان شیمی اشاره کرد.

سلولهای بنیادی مزان شیمی در ترمیم بافتهایی با منشاء مزان شیمی مثل استخوان، غضروف، ماهیچه، تاندون و چربی شرکت می کنند و البته این سلولها به عنوان سلولهای حمایت کننده برای سلولهای هماتوپویتیک در مغز استخوان نیز هستند.ک/3

7340/599/608/506
کد N21254

وبگردی