آفتاب
عراقچی:

در راه حل نهایی باتوجه به نیازهای ایران میزان محدودیت در غنی سازی مشخص می شود

در راه حل نهایی باتوجه به نیازهای ایران میزان محدودیت در غنی سازی مشخص می شود

تهران- ایرنا- عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 گفت: در راه حل نهایی با توافق طرفین و با توجه به نیازهای ایران میزان محدودیت در غنی سازی مشخص می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سید عباس عراقچی در گفت و گو با نشریه همشهری دیپلماتیک (شماره 79- دی ماه 92) در پاسخ به این سوال که بعد از توافق موقت 6 ماهه وضعیت مذاکرات چگونه خواهد بود،افزود: در راه حل نهایی، محدودیت برای غنی سازی ایران را در راستای اعتمادسازی قبول می کنیم.

وی با بیان این که در این زمینه باید به چند نکته توجه کرد، تصریح کرد: گام نهایی دوره زمانی دارد که درمورد آن همچنان که در توافقنامه ژنو آمده است، قرار است بعدا توافق شود.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ادامه داد: یعنی وقتی وارد مذاکرات گام نهایی شدیم باید در مورد دوره زمانی گام نهایی هم به توافق برسیم که البته کار سختی است.

عراقچی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در پایان توافقنامه آمده است زمانی که گام نهایی در طول دوره خود اجرایی شد و با منقضی شدن آن، برنامه هسته ای ایران مثل برنامه هسته ای هرکشور غیر دارنده سلاح هسته ای برخورد خواهد شد و این به معنای عادی شدن همه شرایط و نبودن هیچ محدودیتی در این زمینه است.

وی با بیان این که در این دوره نیز محدودیت با توجه به نیازها است، افزود: اگر ایران به مواد غنی سازی 20 درصد احتیاج داشته باشد، با توافق دو جانبه آن را انجام می دهد. ممکن است در طول این دوره ما رآکتورهای جدیدی بسازیم که برای آنها نیاز به سوخت 20 درصد داشته باشیم، بنابراین تولید می کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این که آیا اجماعی درباره گام پایانی وجود دارد یا هنوز طرفین در حال مذاکره بر سر مفاد آن هستند، گفت: آن طور که در توافقنامه هم منعکس شده است، ما هم در مورد گام اول و هم در مورد گام نهایی توافق کردیم؛ به این گونه که در مورد گام اول، اقدامات به صورت کامل ذکر شده اما در مورد گام نهایی تنها مشخصه های آن ذکر شده است.

عراقچی در این زمینه توضیح داد: به طور مثال در گام نهایی هیچ تحریمی وجود ندارد و تمامی تحریم ها لغو خواهد شد یا این که در گام آخر غنی سازی وجود خواهد داشت، البته با محدودیت هایی که در برگیرنده نیاز ما خواهد بود؛ در این رابطه از کلمه involve استفاده شده که یعنی گام نهایی حتما شامل یک برنامه غنی سازی خواهد بود؛ جالب است که در ژنو ساعت ها فقط در مورد همین کلمه involve مذاکره کردیم.

وی با بیان این که مذاکرات برای گام نهایی بیشتر از یک سال نخواهد بود، اظهارداشت: در قدم بعدی ما مذاکرات سختی خواهیم داشت که گام نهایی را با جزییات آن تعریف کنیم، مثل آنچه در گام نخست روی داد؛ مذاکرات گام نهایی ممکن است تا یک سال طول بکشد و هدف از در نظر گرفتن بازه یک ساله برای این مذاکرات، آن است که نمی خواهیم وارد مذاکرات بی انتها و طولانی مدت شویم.

سیام(1)**9129**1336
کد N21223

وبگردی