آفتاب

توطئه رژیم صهیونیستی برای دست درازی به مرزهای آبی لبنان و پاسخ بیروت

توطئه رژیم صهیونیستی برای دست درازی به مرزهای آبی لبنان و پاسخ بیروت

بیروت – ایرنا – ر‍‍ژیم صهیونیستی در گیرودار اوضاع آشفته سیاسی و نابسامانی امنیتی در لبنان ناشی از اقدامات تروریستی تکفیری های مورد حمایت این رژیم و برخی کشورهای عربی و غربی درصدد دست درازی به مرزهای آبی لبنان و ناامن کردن مرزهای زمینی و هوایی این کشور با فلسطین اشغالی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تحرکات نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و پرواز جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی آن همزمان با افزایش جنایات تروریست ها در سراسر لبنان بیشتر شده و تاکنون دو مرحله تنش در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی با میانجیگری صلحبانان سازمان ملل فروکش کرده است.

همچنین مدت زمانی است که رژیم صهیونیستی اقدامات یک جانبه ای را برای ترسیم حدود مرزی آبی با لبنان شروع کرده و بار دیگر پرونده مرزهای آبی حوزه اقتصادی در دریای مدیترانه را گشوده و حتی وساطت طرف آمریکایی را نادیده گرفته است.

برخی محافل رسانه ای بعید نداسته اند که رژیم صهیونیستی برای دست درازی به مرزهای آبی لبنان و منافع اقتصادی آن بویژه مساله ذخایر نفتی شرق مدیترانه به زور متوسل شود.

رژیم صهیونیستی در همین چارچوب تلاش دارد قانون مرزهای آبی را در پارلمان این رژیم (کنیست) به تصویب برساند و این در حالی است که این رژیم در بیش از پنج سال گذشته آن را مسکوت گذاشته بود، زیرا می دانست که بحران آفرین است.

منطقه مثلث شکل مورد مناقشه به مساحت 850 کیلومتر مربع که راس آن ناقوره در لبنان و قاعده مثلث در قسمت قبرس قرار دارد و لبنان تاکید دارد بخشی از منافع اقتصادی واقع در این مثلث بویژه آنچه « الون» و « روت» خوانده می شوند در آب های اقتصادی این کشور می باشد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نوشت : ارائه پیش نویس قانون « مرزهای دریایی» در زمانی که اسراییل و لبنان از طریق سازمان ملل متحد در صدد رفع اختلافات مرزی هستند به اسراییل اجازه می دهد که مرزهای دریایی با لبنان را بطور یکجانبه ترسیم کند.

این روزنامه صهیونیستی با بیان اینکه ، چنانچه در باره ترسیم مرزها توافق نشود، اوضاع دریای مدیترانه متشنج خواهد شد، افزود:بعد از چند سال تاخیر، وزارت دادگستری اسراییل پیش نویس قانونی که مرزهای آبی اقتصادی اسراییل را مشخص می کند ، به کنیست ارائه کرد و در این قانون مناطقی در دریای مدیترانه که حق انحصاری اسراییل در کشف و استخراج گاز ، نفت و دیگر منابع طبیعی است، مشخص شده است.

براساس پیش نویس قانون « منطقه انحصاری اقتصادی اسراییل» که سه شنبه گذشته وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی منتشر کرد، منطقه ای به عمق دریایی 370 کیلومتر از سواحل این رژیم اشغالگر است.

منابع خبری یکی از اهداف ارائه پیش نویس این قانون را قانع کردن شرکت های طرف قرارداد اما مردد با رژیم صهیونیستی دانسته اند مبنی بر اینکه این رژیم در صورت لزوم برای حفظ منافع آنها از قدرت نظامی استفاده می کند.

ˈموشه شاحالˈ وزیر دادگستری اسبق رژیم صهیونیستی که اکنون به عنوان وکیل شرکت های تولید گاز فعالیت می کند چندی پیش در پیشنهادی به مقامات این رژیم گفته است که در وضعیت ژئوپولتیک فعلی، هرگونه ترسیم یکجانبه مرزهای دریایی، حتما با اعتراضات کشورهای منطقه همراه خواهد بود، بویژه اینکه منافعی اقتصادی در میان است.

وی در این باره تاکید کرده است که موضوع مرزهای دریایی اسراییل به سرعت به مشکلی بین المللی تبدیل شده و تجربه ثابت کرده است که در مقابل موسسات بین المللی که اینگونه مسایل را حل و فصل می کنند، اسراییل حتما بازنده خواهد بود.



** واکنش مقامات لبنانی

«میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان در واکنش به اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی گفت: هرگونه تک روی اسراییل از دید لبنان بدین معناست که هنوز مرزهای دریایی بر اساس قوانین بین المللی ترسیم نشده و واکنش عملی ما بر اساس یک استراتژی دفاعی متکامل خواهد بود.

«نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان نیز در این باره گفت: اقدام یک جانبه اسراییل در ترسیم مرزهای دریایی چیزی از معادله را تغییر نخواهد داد و سازمان ملل همان گونه که خطی آبی بر روی خشکی ترسیم کرده، لازم است در مرزهای دریایی نیز خطی سفید ترسیم کند.

وی تاکید کرد: مرزهای دریایی شامل قطعنامه 1701 (پایان بخش جنگ 33 روزه سال 2006) بوده و اگرمساله این مرزها ارتباطی با سازمان ملل نداشته باشد پس چرا نیروهای حافظ صلح این سازمان « یونیفل »، یگان های دریایی در مدیترانه دارند.

« نجیب میقاتی » نخست وزیر مستعفی دولت لبنان نیز اظهارداشت : لبنان به ترسیم صحیح مرز منطقه اقتصادی خود در مدیترانه پایبند بوده و این مساله امری مهم برای ماست و واسطه گری آمریکا نیز در این رابطه بوده و ما نسبت به تشدید برخی نزاع ها هشدار می دهیم.

«جبران باسیل» وزیر انرژی لبنان گفت: ترسیم مرزهای دریایی از سوی اسراییل، هیچ مساله ای را بر لبنان تحمیل نمی کند و تل آویو هیچ منفعتی از اینکه بر روی کاغذ حقوق ما را غصب کند نمی برد چرا که ما در واقع اجازه نخواهیم داد حق نفتی لبنان مورد تعرض قرار گیرد.

« محمد رعد » رییس فراکیسون حزب الله در مجلس لبنان موسوم به « وفاداری به مقاومت» تاکید کرد: این اقدام اسراییل تحریک آمیز و اصرار آن برای تجاوز به آب های سرزمینی لبنان و غصب مناطق نفتی است.

وی خاطرنشان کرد که دولت و ملت لبنان باید برای حمایت از حاکمیت کامل کشورشان بیدار و آماده باشند و تنها به شعارها و دیپلماسی اکتفا نکنند زیرا لبنان توانایی پاسخگویی قاطع و موثر را دارد.

« عدنان منصور» وزیر امور خارجه لبنان نیز با بیان اینکه « اسراییل درصدد ایجاد بحران است»، گفت که اقدامات دیپلماتیک و سیاسی و در نهایت مقاومت وسایل در اختیار لبنان برای مقابله با بحران آفرینی رژیم اسراییل است.

خاورم**2024 ** 1324
کد N21193

وبگردی