آفتاب

نجات صربستان از مشکلات اقتصادی در گرو پیوستن به اتحادیه اروپا

نجات صربستان از مشکلات اقتصادی در گرو پیوستن به اتحادیه اروپا

بلگراد- ایرنا- صربستان در مراحل الحاق اروپایی که برای رفع مشکلات و معضلات مختلف ازجمله اقتصادی بیش از ده سال است که در این راه قدم بر می دارد، باید مدت طولانی را در راهروی انتظار اتحادیه اروپا بگذراند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزرای امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته در بروکسل پس ازبحث وبررسی گزارشˈکاترین اشتونˈمسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مورد پیشرفت صربستان در مذاکرات با کوزوو و اصلاحات در نهادهای داخلی این کشور با برگزاری اولین کنفرانس بین دولتی میان اتحادیه اروپا و صربستان توافق کردند.

کنفرانس بین دولتی میان اتحادیه اروپا و صربستان به منزله شروع رسمی مذاکرات بروکسل و بلگراد در مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا تلقی می شود.

صربستان هر چند که انتظار داشت که تاریخ شروع مذاکرات با بروکسل برای عضویت در اتحادیه اروپا برای بیستم دسامبر سال جاری میلادی اعلام شود، ولی مقامات بلگراد قبول شروع مذاکرات با اتحادیه اروپا در ژانویه سال آینده را موفقیتی بزرگ برای دولت توصیف کردند.

اگرچه تاریخ دقیق شروع مذاکرات بین بروکسل و بلگراد در مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا رسما اعلام نشده ست، ولی احتمال می رود که یونان به خاطر اینکه از اول ژانویه سال 2014 ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت، شروع مذاکرات بین بروکسل و بلگراد را برای 21 ژانویه سال آینده اعلام کند.

ˈایویتسا داچیچˈ نخست وزیر صربستان موافقت وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا جهت برگزاری اولین کنفرانس بین دولتی اتحادیه اروپا و صربستان را یک واقعه تاریخی برای حکومت بلگراد توصیف کرد.

صربستان مراحل الحاق اروپایی را در ژوئن سال 1999 با بازکردن پروسه ثبات و پیوستن که اولین گام در راستای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود، آغاز کرد.

اتحادیه اروپا در 19 دسامبر 2009 روادید برای شهروندان صربستان در سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را لغو کرد.

صربستان در دوم مارس 2012 موفق شد که موافقت 27عضو اتحادیه اروپا را برای کسب جایگاه نامزدی در این اتحادیه کسب کند که قدمی بزرگ برای این کشور در راستای ائتلاف اروپایی به حساب می آید.



**عواقب سیاسی مذاکرات الحاق اروپایی صربستان

هرچند که شروع مذاکرات رسمی برای عضویت در اتحادیه اروپا خبری خوشایند تلقی می شود ولی نباید از این امر غافل شد که حزب پیشرو صربستان به عنوان بزرگترین حزب ائتلاف حاکم جهت برگزاری انتخابات فوق العاده پارلمانی به خاطر ایجاد تغییرات در صدر دولت در انتظار موفقیت دولتمردان بلگراد برای شروع مذاکرات الحاق اروپایی صربستان است.

حزب پیشرو صربستان به رهبری ˈآلکساندر ووچیچˈ معاون اول نخست وزیری که 65 نماینده درمجلس صربستان دارد به لحاظ تعداد کرسی در مجلس و به لحاظ محبوبیت در بین اقشار مختلف مردم بزرگترین حزب سیاسی در صربستان محسوب می شود.

اعضای حزب پیشرو صربستان با توجه به اینکه این حزب به لحاظ مختلف بزرگترین حزب سیاسی در کشور به شمار می رود، خواهان این هستند که مقام نخست وزیری از این حزب باشد و به این خاطر هیات مدیره حزب پیشرو برای برگزاری انتخابات فوق العاده اصرار دارند.

ˈنبویشا استفانوویچˈ رییس مجلس و معاون حزب پیشرو صربستان در این ارتباط در جمع خبرنگاران گفت که یکی از دلایل مخالفت حزب سوسیالیست صربستان با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی این است که این حزب پس ازانتخابات جدید پارلمانی نمی تواند سمت رییس دولت را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت صربستان اقدامات زیادی را در دست اقدام دارد، تاکید کرد که برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی و تشکیل دولت جدید با یک برنامه حساب شده برای یشرفت کشور زیان آور نیست.

ازطرف دیگر حزب سوسیالیست صربستان با داشتن 25 نماینده در مجلس نمایندگان این کشور در این موقع زمانی که دولت در آستانه شروع مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا و انجام پروسه های بزرگ اقتصادی قرار دارد، انتخابات پارلمانی را برای کشور مناسب نمی داند.

ایویستا داچیچ نخست وزیر صربستان و رهبر حزب سوسیالیست در این مورد با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نتیجه توافق دو حزب پیشرو و سوسیالیست می باشد، گفت: مطمئنا صحبت از نزاع بین حزبی در میان نیست.

وی همچنین دراین رابطه با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل دولت، مساله برگزاری انتخابات زودهنگام به عنوان نشانه بی اعتمادی به دولت مطرح شده است،تاکید کرد:هیچ کس به اجبار عضو این دولت نشده است، بلکه این حاکمیت مشترک محسوب می شود.

ˈمیخائیلو تسرنوبرنیاˈ استاد دانشکده اقتصاد صربستان در یک برنامه تلویزیونی در باره عواقب تصمیم شورای وزیران اروپا از لحاظ اقتصادی برای صربستان، تصمیم شروع مذاکرات برای عضویت در اتحادیه اروپا در ژانویه سال آینده میلادی را خبری خوبی دانست و تاکید کرد:صربستان تا رسیدن به هدف نهایی خود یعنی عضویت در اتحادیه اروپا کارهای زیادی را برای انجام دادن در پیش رو دارد.

وی گفت: مسئله بزرگ در این راستا، مساله کوزوو است زیرا برخی اعضای اتحادیه اروپا بر این باورند که مساله کوزوو باید در یک بخش در مذاکرات با اتحادیه اروپا مطرح شود و این در حالیست که دیگر جریان هادر اتحادیه اروپا به رهبری آلمان و انگلیس معتقدند که مساله کوزوو در مذاکرات برای عضویت صربستان در اتحادیه اروپا باید در چند فصل مورد بحث قرار بگیرد.



** اهمیت عضویت اتحادیه اروپا برای صربستان

برای پیوستن کشورهای اروپایی به اتحادیه اروپا شرایطی وجود دارد که نسبتأ برای تمامی کشورها یکسان است ازجمله مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته و اصلاحات در تمامی نهادها به ویژه قوه قضائیه، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با گروه های جنایی سازمان یافته و برابری قوانین داخلی کشور با استاندارد های اتحادیه اروپا.

همکاری کامل با دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه برای استرداد متهمان به جنایات جنگی در جنگ های دهه 90 میلادی درمنطقه بالکان وهمچنین عادی سازی روابط با کوزوو از شرایط ویژه برای شروع مذاکرات در روند الحاق اروپایی صربستان به شمار می روند.

صربستان با تحویل تمامی متهمان به جنایات جنگی در دهه نود میلادی در منطقه بالکان به دادگاه بین المللی، همکاری خود را با دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه را به اتمام رسانده است و اکنون درحال تطبیق قوانین نهادهای کشوری با استانداردهای اتحادیه اروپا در تمامی عرصه ها ازجمله قوه قضائیه است.

ورود کشورهای بالکان غربی دراتحادیه اروپا پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق از نقطه نظر های مختلف از جمله امنیتی و اقتصادی در صدر اولویت های سیاسی کشورهای منطقه قرار گرفته و تا کنون کشورهای کرواسی و اسلوونی توانستند که به خانواده اروپایی که اکنون 28 عضو دارند، ملحق شوند.

کشورهای بالکان غربی ازجمله صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و مونته نگرو پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق و جنگ های دهه نود میلادی در این منطقه دچار زیان های اقتصادی زیادی شده اند.

درمورد صربستان باید به بمباران نظامی این کشور توسط هواپیماهای ناتو در سال 1999 میلادی اشاره کرد که در آن حملات هوایی ساختارهای زیر بنایی و اقتصادی این کشور زیان های زیادی را متحمل شدند.

کشورهای منطقه بالکان غربی به دلایل اشاره شده با معضلات شدید اقتصادی مواجه هستند و اکنون راه نجات خود را بیشتر به خاطر کمک های مالی در ملحق شدن به اتحادیه اروپا جست وجو می کنند.

لیوبودراگ ساویچ استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه بلگراد در یک همایش خبری در رابطه با اهمیت عضویت صربستان به لحاظ اقتصادی در اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود : تصمیم سران اتحادیه اروپا برای باز کردن باب مذاکرات با صربستان جهت پیوستن به این اتحادیه بر توسعه اقتصادی این کشور تاثیر مثبت می گذارد.

ساویچ نیز در این رابطه گفته بود که چنین تصمیمی علاوه بر تاثیر مثبت در اقتصاد کشور برای منافع سرمایه گذاران خارجی که خواهان سرمایه گذاری در صربستان هستند، بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه یک شبه نمی توان بهبود اقتصادی در کشور را انتظار داشت، گفت که صربستان باید برای بهبود محیط کاری و سرمایه گذاری کارهای زیادی را انجام بدهد.

صربستان به لحاط امنیتی موضعی بی طرفانه ای دارد و این موضع به آن معنا است که با تمامی کشورها همکاری دفاعی خوبی برقرار کند، ولی به عضویت هیچ پیمان و یا سازمان نظامی مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) در نخواهد آمد.

ازطرف دیگر مردم صربستان به خاطر اینکه در سال 1999میلادی به مدت 78 روز مورد بمباران هواپیماهای ناتو قرار گرفته اند، تمایلی برای عضویت دراین پیمان نظامی ندارند.

در این رابطه یاد آور می شود که کشورهای اسلوونی و کرواسی از جمهوری های سابق یوگسلای به عضویت ناتو در آمده اند و مونته نگرو و مقدونیه و بوسنی و هرزگوین در این راستا گام هایی را بر داشته اند.



** مساله کوزوو در روند الحاق اروپایی صربستان

مساله کوزوو در روند الحاق اروپایی صربستان که حل و فصل کامل آن به زمانی طولانی نیاز دارد یکی از مهمترین مسایل در این راستا محسوب می شود که نباید آن را فراموش و یا مساله ای کوچک تلقی کرد.

مساله کوزوو در مراحل الحاق اروپایی صربستان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا برخی اعضای اتحادیه اروپا بر حل و فصل سرنوشت سیاسی کوزوو و رفع این مساله به طور کامل قبل ازعضویت صربستان در اتحادیه اروپا اصرار دارند.

مقامات صربستان که کوزوو را استان جنوبی کشورشان می دانند بارها اعلام کرده اند که اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را قبول ندارند و این در حالی است که تا کنون 104 کشور استقلال کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته اند.

صربستان در رابطه با عادی سازی روابط بین بلگراد و کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک سری مذاکرات را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرده است.

مقامات صربستان به این باورند که موضوعات مذاکرات بروکسل در حال حاضر برای حل و فصل مشکلات از قبیل مسایل اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و رفاهی ساکنان کوزوو به ویژه در منطقه شمال کوزوو است.

نخست وزیران صربستان و کوزوو پس از شش ماه مذاکرات پی در پی در بروکسل در 30 فروردین ماه 1392در بروکسل برای عادی سازی روابط و همچنین چگونگی امور خودمختاری جامعه حکومت های محلی صرب های شمال کوزوو توافق نامه 15 ماده ای را امضا کردند که اکنون درمورد اجرای این توافق نامه مذاکرات فنی در جریان است.

دولت های صربستان و کوزوو در خرداد ماه سال جاری نیز توافقنامه امضا شده برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا را مورد تایید قرار دادند.

از جمله اهداف توافق نامه 15 ماده ای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا ایجاد شهرداری های مستقل صرب ها در شمال کوزوو بدون دخالت نهادهای دولتی صربستان و مشارکت صرب های کوزوو در فضای سیاسی این منطقه ذکر شده است.

کارشناسان سیاسی منطقه بالکان معتقدند که به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از طرف صربستان یکی از شرایط مهم بروکسل در روند الحاق اروپایی بلگراد محسوب می شود.

تقسیم کوزوو به دو منطقه صرب نشین و آلبانیایی نشین تبار از جمله راه حل هایی برای پایان دادن به مساله کوزوو مطرح شده است که بلگراد و پریشتینا در این خصوص واکنش مثبتی را از خود نشان نداده اند.

با توجه به اینکه صربستان کوزوو را استان جنوبی خود می داند تحت هیچ شرایطی و حتی به خاطر عضویت در اتحادیه اروپا، بلگراد حاضر به قبول کوزوو به عنوان کشوری مستقل نیست.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 به طور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد می گوید کوزوو استان جنوبی صربستان است و استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های دیپلماتیک است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.

اروپام**2061** 1064
کد N20924

وبگردی