آفتاب
وائل الحلقی:

ضروری بودن حضور ایران در ژنو 2 / عربستان دچار جنون شده است

ضروری بودن حضور ایران در ژنو 2 / عربستان دچار جنون شده است

نخست وزیر سوریه با اعلام اینکه حضور ایران در نشست ژنو 2 به ویژه پس از توافق هسته ای خود یک ضرورت است، اظهار داشت عربستان دچار جنون شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وائل الحلقی نخست وزیر سوریه در گفتگو با روزنامه الاخبار چاپ لبنان اظهار داشت: مسئله جدیدی در رابطه با ژنو 2 که قرار است 22 ژانویه (2 بهمن) در سوئیس برگزار شود وجود ندارد. تاکنون مخالفان سوری نمایندگان خود را برای شرکت در این نشست تعیین نکرده اند، زیرا فشار کشورهای همسایه در این زمینه ادامه دارد و تلاش می شود گروه موسوم به جبهه اسلامی که خواهان نابودی دولت سوریه و تشکیل یک دولت اسلامی است دستاوردهایی را به دست آورد.

وی با بیان اینکه نمایندگان 30 کشور در نشست ژنو 2 شرکت می کنند گفت: ما اصرار داریم ایران در این نشست حضور داشته باشد، زیرا یک بازیگر اصلی محسوب می شود و این کشور توانست در مذاکرات هسته ای که چندین سال ادامه داشت موفقیت هایی کسب کند بنابراین حضور ایران در حل مشکل سوریه مثمرثمر خواهد بود.

وائل الحلقی درباره حضور عربستان سعودی در ژنو 2 نیز اظهار داشت : شما بهتر می دانی که عربستان سعودی نه دغدغه بلکه بیماری دارد که نام آن ایران است، اما با این وجود من از نزدیکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار خوشحالم و فعالیت پرواز تهران - منامه با وجود تنش در روابط با بحرین و اینکه این کشور مستعمره عربستان سعودی است از سر گرفته شده است.

نخست وزیر سوریه درباره این پرسش که گفته می شود برگزاری نشست ژنو 2 بیشتر از اینکه یک نیاز سوری باشد نیاز آمریکا و روسیه محسوب می شود گفت: این مسئله تا حدودی درست است زیرا ارتش سوریه دستاوردهایی را به دست آورده که دیگران را نگران کرده است و اگر این دستاوردها در یک چارچوب زمانی کامل شود در نتیجه نیازی به برگزاری ژنو 2 نخواهد بود.

وی با بیان این مطلب افزود: در سایه اقدامات عربستان سعودی که پس از توافق هسته ای ایران دچار جنون شده است، خواست منطقه ای برای برگزاری ژنو 2 وجود ندارد.

وائل الحلقی درباره لبنان و روابط آن سوریه گفت: از زمانی که من نخست وزیری را برعهده گرفته ام با دولت لبنان رابطه وجود نداشته است روابط با لبنان در این مدت نه تنها سرد بوده است بلکه دولت لبنان پس از تسهیل در ورود افراد مسلح و سلاح به سوریه و نیز پناه دادن به گروه های تروریستی و آموزش آنها مسئول بخشی از رویدادهایی است که در سوریه رخ می دهد.

 

 

کد N20915

وبگردی