آفتاب

الشرق الاوسط: سودان جنوبی به سوی جنگ داخلی پیش می رود

الشرق الاوسط: سودان جنوبی به سوی جنگ داخلی پیش می رود

تهران - روزنامه ˈالشرق الاوسطˈ با اشاره به تحولات اخیر در سودان جنوبی گزارش داد: به دلیل تشدید درگیریها میان گروههای مسلح در این کشور، سودان جنوبی به سوی جنگ داخلی پیش می رود.

این روزنامه چاپ لندن روز شنبه نوشت که پس از درگیریهای شدید میان دو قبیله ˈ النویرˈ و ˈالدینکا ˈ در سودان جنوبی ، نیروهای ارتش برای متوقف کردن این درگیریها در مناطق مختلف مستقر شده اند .

این روزنامه افزود که کشورهای اروپایی با ارزیابی از وضعیت بحرانی در این کشور، دستور خروج اتباع خود از سودان جنوبی را صادر کرده اند.

از سوی دیگر ˈباراک اوباما ˈ رییس جمهوری آمریکا دستور اعزام نیروهای نظامی برای حمایت از شهروندان آمریکایی مقیم سودان جنوبی را داده است .

اوباما تاکید کرد که نیروهای نظامی آمریکا تا پایان درگیریها و پایان بحران در سودان جنوبی، خواهند ماند.

درگیرهای قبیله ای در سوان جنوبی زمانی آغاز شد که ˈسلفا کرˈ رییس جمهوری این کشور، ˈرباک مشارˈ معاون خود را متهم به کودتا علیه دولت کرد.

سلفا کر وابسته به قبیله الدینکا است و معاون وی نیز از قبیله النویر می باشد.

الشرق الاوسط به نقل از رسانه های محلی سودان جنوبی گزارش داد که درگیریها داخلی به مناطق نفت خیز این کشور نیز سرایت کرده است .

این گزارش تاکید کرد که که 14 کارگر شاغل در بخش صنعت نفت سودان جنوبی در درگیرهای اخیر کشته شده اند .

گروهی از نظامیان سودان جنوبی اواخر هفته گذشته با حمله به برخی مراکز دولتی و نظامی قصد براندازی دولت این کشور را داشتند که با واکنش نیروهای وفادار به سلفا کر رییس جمهوری سودان جنوبی، این اقدام با شکست مواجه شد، ولی درگیریهای ناشی از این کودتا به نقاط دیگر سودان جنوبی کشیده شده و رنگ و بوی قبیله ای به خود گرفته است .

خاورم**1385**1651
کد N20806

وبگردی