آفتاب

اوباما درباره جاسوسی گسترده از کشورها توضیح می دهد

اوباما درباره جاسوسی گسترده از کشورها توضیح می دهد

تهران – ایرنا- ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا به دنبال رسوایی فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از شهروندان سایر کشورهای جهان در ماه ژانویه بیانیه صادر می کند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز شنبه با اعلام این خبر گزارش داد: اوباما روز گذشته (جمعه) درجریان کنفرانس خبری پایان سال میلادی در کاخ سفید با اشاره به جنجال های ناشی از افشای فعالیت های جاسوسی و شنودهای بحث برانگیز آژانس امنیت ملی آمریکا اظهار داشت، به حفظ حریم خصوصی افراد عمیقا اعتقاد دارد.

رییس جمهوری آمریکا دراین کنفرانس خبری افزود:ˈبه این حقیقت باور دارم که وظیفه NSA کنترل حریم خصوصی افراد یا تجسس کردن از آنها نیستˈ.

اوباما در ادامه مدعی شد:ˈ اما با توجه به تحولات بوجود آمده در عرصه فن آوری همه می توانند با استفاده از شیوه و برنامه های محاسباتی خاصی به اطلاعاتی که هر روز بر روی تلفن و رایانه هایمان دریافت می کنیم دسترسی پیدا کنند، بنابراین شاید برای جلب اعتماد بیشتر مردم لازم باشد برنامه ها را بیشتر مورد بازبینی قرار دهیمˈ.

یورونیوز گزارش داد: اقدامات NSA در شنود گسترده مکالمات و مکاتبات اینترنتی شهروندان در آمریکا و دیگر کشورهای جهان که موجی از انتقادات را متوجه کاخ سفید کرد، اوباما را برآن داشت تا در ماه ژانویه دراین باره بیانیه ای صادر کند.

ˈادوارد اسنودنˈ کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در اواسط سال جاری میلادی برای نخستین بار دست به افشای اسناد محرمانه NSA زد.

افشای اسناد محرمانه ادوارد اسنودن بزرگترین درز اطلاعات در تاریخ آمریکا به شمار می رود.

اسنودن در20مارس سال جاری به هنگ کنگ گریخت و روزنامه گاردین برای نخستین بار بخشی از اسناد وی را منتشر ساخت.

اسنودن که هم اکنون با یک پناهندگی کوتاه مدت در روسیه به سر می برد از برنامه جاسوسی گسترده آمریکا موسوم به ˈپریزمˈ پرده برداشت که حکایت از شنود و ثبت میلیون ها مکالمه تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان عادی و مقامات بلندپایه سیاسی سایر کشورها داشت.

بنابر اسناد اسنودن، آمریکا نه تنها مکالمات شهروندان خود بلکه مردم و مقامات کشورهای متحد و دوست خود همچون برزیل، مکزیک، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن را شنود کرده است.

مترجمام **1302**1337
کد N20771

وبگردی