آفتاب

رایزنی های وزیر امور خارجه ترکیه برای عضویت کشورش در اتحادیه اروپا

رایزنی های وزیر امور خارجه ترکیه برای عضویت کشورش در اتحادیه اروپا

آنکارا- ایرنا- ˈاحمد داوداواغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در دیدار با برخی سفرای کشورهای اروپایی در آنکارا در باره چگونگی روند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری زمان در روز جاری به نقل از منابع دیپلماتیک که نام آنان را فاش نکرد، نوشت که در این دیدار موضوع تنش سیاسی و رسوایی مالی در ترکیه نیز مطرح شد.

پلیس استانبول بتازگی 53 نفر از مسؤولان اقتصادی نزدیک به دولت ترکیه از جمله سه نفر از فرزندان وزرای کابینه این کشور را به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی دستگیر کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در این دیدار، سال آینده را سالی مهم در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا دانست.

داوداوغلو همچنین در باره چگونگی روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، موضوع لغو روادید برای اتباع ترکیه، مسأله قبرس، همکاری های مشترک اقتصادی و گفت وگوهای استراتژیک آنکارا و بروکسل با سفرای اروپایی تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به باز گشودن فصل 22 برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری کرد که بندهای 23 و 24 نیز گشوده شود.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شد.

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای اژه از یک سو و تناقض های فرهنگی این کشور مسلمان، مانع همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا در طول سالهای اخیر شده است.

به رغم گذشت هشت سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

از سوم اکتبر سال 2005 که مذاکرات نهایی آغاز شده، تاکنون بحث در 13 سرفصل از سرفصل های سی و پنج گانه آغاز شده و تنها در یک مورد به نتیجه رسیده اند.

به نظر می رسد مشکل ترین نقطه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جست وجو کرد.

انگلیس و آمریکا همواره از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده اند و این امر موجب بروز شک و شبهه در فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم**230**1504
کد N20596

وبگردی