آفتاب
در آستانه سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران/

روزنامه ایتالیایی: رابطه ایتالیا و ایران هرگز قطع نشد

روزنامه ایتالیایی: رابطه ایتالیا و ایران هرگز قطع نشد

رم - یک روزنامه ایتالیایی در آستانه سفر ˈ اما بونینوˈ وزیر خارجه این کشور به تهران نوشت: روابط میان ایران وایتالیا هرگز قطع نشده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا روزنامه آنلاین ˈلاووچهˈ با عنوان ˈسفر بونینو به تهران، رابطه ایران و ایتالیا هرگز نشدˈ نوشت: روابط دیرینه تاریخی، اقتصادی و فرهنگی و دیدگاه های اخیر سیاسی و دیپلماتیک پیش زمینه سفر آینده (فردای) اما بونینو به تهران است.

این روزنامه نوشت: علی لاریجانی رییس مجلس و سفیر تهران در رم در ماه مه گذشته (اردیبهشت) بر برخی عناصر مثبت در روابط میان دو کشور، از دوستی دیرینه تا تلاش برای میانجیگری در قبال پرونده هسته ای تا توان اقتصادی حتی بدون صدور نفت، تاکید کردند.

این روزنامه افزود: حسن روحانی نیز در نخستین اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات گفت که ایتالیا نقشی کلیدی در میان کشورهای اتحادیه اروپا دارد. با اینکه تحریم نفت باعث سقوط 60 درصدی واردات ایتالیا از جمهوری اسلامی شد اما ایتالیا همچنان نخستین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می شود.

این روزنامه نوشت: لاریجانی پارسال یادآور شد که در زمان نخست وزیری رمانو پرودی روابط تنگاتنگ میان دو کشور و گفت و گو در باره مسایل منطقه ای و هسته ای وجود داشت اما این مشورت ها کاهش یافتند.

این روزنامه افزود: ˈلاپو پیستلیˈ معاون وزیر امور خارجه (ایتالیا) نیز به گسترش روابط میان ایران و ایتالیا ابراز امیدواری و بر اهمیت آن تاکید کرد.

وی به عنوان پیشگام در از سرگیری روابط در ماه آوریل گذشته در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد به عنوان مسوول خارجی حزب دمکرات ها به تهران رفت و همچنین پس از انتخاب روحانی نیز در ماه اوت گذشته و زودتر از سایر دیپلماسی ها به پایتخت ایران سفر کرد. سفر پیستلی به تهران تاکیدی بر گشایش اعتبار وزارت خارجه ایتالیا در قبال ایران بود.

لاووچه نوشت: در ماه های اخیر و قبل از برنامه سفر بونینو به تهران، یک سری اظهارات از سوی نخست وزیری و ریاست جمهوری شد که حاکی از اراده ایتالیا بر گسترش روابط با ایران بود. همچنین ابراز امیدواری های مشابهی نیز در گذشته از سوی ریاست جمهوری و وزارت خارجه ایران به مناسبت آغاز ماموریت سفیر جدید ایتالیا در تهران ˈلوکا جانسانتیˈ شده بود.

این روزنامه افزود: اظهارات بونینو مبنی بر لزوم به جریان انداختن ایران در حل بحران سوریه و افغانستان نیز مورد خرسندی ایران قرار گرفت و در این ماه ها علائم دو جانبه زیادی رد و بدل شد، از مبارزه علیه موارد مخدر تا از از سزگیری پروازهای ایران ایر به رم پس از دو سال توقف ، از دیپلماسی زلزله در تبریز و ˈامیلیاˈ تا بازی دوستانه اخیر میان ستارگان تیم آث میلان و پیشکسوتان پرسپولیس در ورزشگاه ازادی تهران.

وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه گذشته در دهمین کنفرانس سفرای ایتالیا به مناسبت پایان سال میلادی با اشاره به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، گفت: این توافق که گشایش فرصت ها بوده است باید مراقب بود تا باز باقی بماند.

وی همچنین براهمیت مشارکت ایران درحل بحران سوریه تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم که باید از مشارکت ایران در حل بحران سوریه حمایت شود.

وی افزود: ایتالیا می خواهد بخشی از راه حل بحران سوریه باشد و ما تنها به اجتناب از جنگ در سوریه اکتفا نکردیم بلکه با قاطعیت برای کمک به نابودی سلاح های شیمیایی دمشق نیز اقدام کردیم.

وزیرخارجه ایتالیا پس از گذشت حدود یک ماه از توافق تاریخی هسته ای ژنو، شنبه 30 آذرماه برای سفری دو روزه و دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و برخی مقامات دیگر به تهران سفر می کند.

ایتالیا نخستین کشور غربی بود که از اهمیت انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد و لاپو پیسلتی معاون وزیر خارجه و نماینده خود را به تهران فرستاد.

وزیر امور خارجه ایتالیا پیشتر گفته بود: ما بخوبی می دانیم که در صورت کاهش تحریم ها، یک مسابقه برای ایجاد روابط با ایران میان کشورهای غربی به وجود خواهد آمد.

بر اساس برنامه اعلام شده وزیر امور خارجه ایتالیا شنبه پیش رو برای مذاکره با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی وارد تهران خواهد شد.

اروپام ** 2171**1479
کد N20301

وبگردی