آفتاب

نرخ دلار در پی تنش سیاسی و رسوایی مالی در ترکیه رکورد زد

نرخ دلار در پی تنش سیاسی و رسوایی مالی در ترکیه رکورد زد

آنکارا - ایرنا - تزلزل سیاسی ترکیه ناشی از بروز رسوایی مالی بزرگ و اتهامات وارده به برخی دولت مردان آنکارا در خصوص رشوه خواری و فساد، بازارهای پولی و مالی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد و نرخ دلار امروز جمعه، در برابر لیر ترک به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش ایرنا، در ساعت مخابره خبر نرخ هر دلار در بازار ارز ترکیه به 09/2 لیرترک رسید. همزمان نرخ بهره ها در ترکیه نیز به بالاترین حد خود در ماه های اخیر رسیده است.

در ساعات اولیه امروز، نرخ بهره اوراق قرضه ترکیه در بازار به 10 درصد رسید. منحنی شاخص بورس استانبول نیز به دنبال کاهش سه درصدی روز گذشته در ارزش اوراق سهام شرکتها، سیر نزولی به خود گرفته است.

آگاهان اقتصادی رشد ناگهانی نرخ دلار را در مقابل لیر ترک ناشی از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در کاهش میزان خرید اوراق بهادار و بیش از آن ناشی از افزایش ریسک سیاسی و افزایش نگرانی از تشدید تزلزل سیاسی در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری ها در ترکیه ارزیابی می کنند.

عملیات پلیس ترکیه موسوم به عملیات بزرگ رشوه که با محوریت استانبول در هفته جاری شروع شد و طی آن 52 نفر از جمله فرزندان سه تن از وزیران کلیدی کابینه اردوغان، مدیر عامل بانک دولتی خلق ترکیه و چند تن از تاجران و کارآفرینان سرشناس ترکیه ای دستگیر شدند، تزلزل سیاسی جدی در ترکیه ایجاد کرده است.

در حالیکه دولت ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه این عملیات را به عنوان عملیاتی سازمان یافته و ˈبسیار زشتˈ در درون دستگاه دولتی با ارتباطات خارجی برای مهندسی سیاسی در آستانه انتخابات محلی و تضعیف جدی حزب حاکم و شخص اردوغان ارزیابی کرده است، برخی محافل نیز این عملیات را جدال سرنوشت ساز بین جماعت گولن و حزب حاکم عدالت و توسعه ارزیابی می کنند.

همزمان با گسترش دامنه زلزله سیاسی به بازارهای پول و سرمایه ترکیه، انجمن کارآفرینان و صاحبان سرمایه بزرگ ترکیه موسوم به ˈتوسیعادˈ که از قدرت نفوذ عمیق و گسترده ای در اقتصاد ترکیه برخوردار است، با صدور اطلاعیه ای از فرایند تحولات اخیر در ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر احتمال سرایت این زلزله سیاسی به دنیای کار و نهادهای مدنی فعال در حوزه اقتصادی که تحت نفوذ جماعت نور و یا جماعت گولن قرار دارند، نیز در محافل خبری ترکیه عنوان شده است.

ناظران سیاسی و اقتصادی در آنکارا می گویند حزب حاکم ترکیه در حیات سیاسی کوتاه خود که از سالهای 2000 میلادی شروع شده است، شاهد چنین تزلزلی جدی و با مخالفتی سازمان یافته در درون خود روبرو نبوده است و از این رو احتمال توسعه این تزلزل سیاسی تا زمان به دست گرفتن دوباره لگام قدرت توسط اردوغان و کمیته مرکزی حزب حاکم ادامه خواهد داشت و لاجرم عملیات مهار این بحران می تواند تبعات اقتصادی و سیاسی عمیقی نیز در پی داشته باشد.

خاورم **2011 * 230**1479
کد N20171

وبگردی