آفتاب

لبنان، طلیعه دار نمایشگاه های کتاب جهان عرب

لبنان، طلیعه دار نمایشگاه های کتاب جهان عرب

بیروت - ایرنا - پنجاه وهفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب لبنان در فضایی پراز چالش های امنیتی و سیاسی برگزارشد و چراغ های نمایشگاهی که «طلیعه دار نمایشگاه های کتاب جهان عرب » خوانده می شود، بعداز 14 روز فعالیت شامگاه پنجشنبه خاموش شد.

به گزارش ایرنا ، نمایشگاه بین المللی کتاب لبنان که نخبگان فرهنگی جهان عرب آن را فراتر از یک نمایشگاه می خوانند از سال 1956 میلادی تاکنون حتی دوران 15 سال جنگ خانگی و حملات خونین رژیم صهیونیستی هرگز تعطیل نشده و هر سال در زمان مقرر برگزار شده است.

به همین دلیل استقبال از این نمایشگاه پرفراز و نشیب بوده اما متاسفانه اهالی فرهنگ امسال را بدترین سال استقبال از نمایشگاه لبنان می دانند چرا که سایه ناامنی ناشی از بحران سوریه و جنایات تروریست های تکفیری مدتی است که بر سر مردم لبنان سنگینی می کند و در زندگی روزمره مردم این کشورهمیشه پرجنب وجوش تاثیر زیادی گذاشته است.

البته عوامل دیگری بجز مشکلات امنیتی ، سیاسی و اقتصادی درکمتر شدن استقبال از نمایشگاه کتاب لبنان دخالت داشته اند که از جمله طوفان موسوم به « الکسا» بود که چند روزی زندگی را در بخش های وسیعی از لبنان مختل کرد.

« فادی تمیم» رییس مرکز فرهنگی عربی برگزار کننده این نمایشگاه گفت : تحولات امنیتی و سیاسی داخلی و خارجی و مشکلات جوی اگر چه بر استقبال از نمایشگاه تاثیر گذاشت اما مانع نشد که آن را سر موقع مقرر برگزار نکنیم.

وی افزود : در نمایشگاه امسال جمهوری اسلامی ایران ، اسپانیا ، 5 کشور عربی و 63 انتشاراتی عربی و 189 انتشاراتی لبنانی حضور داشتند.

ناظران معتقدند که نمایشگاه کتاب لبنان در مقایسه با نمایشگاه ها در دیگر کشورهای عربی وجه تمایز دیگری دارد و آن آزادی عرضه کتاب ها است مگر کتاب هایی که مخالف اخلاق و ادب باشد.

با نگاهی به کتاب هایی که در نمایشگاه امسال لبنان عرضه شده اند، کتاب های دینی و سیاسی بیشترین درخواست را داشته اند و نشان می دهد که دین و سیاست نزد مردم لبنان امروز بیشتر از کتاب هایی با موضوعات دیگر اهمیت دارد.

در نمایشگاه امسال لبنان ، کتاب ها با موضوع انقلاب های عربی با استقبال موافقان و مخالفان آنها مواجه شد.

ناظران از دیگرعوامل کم شدن استقبال از نمایشگاه کتاب لبنان را « رقابت کتاب های الکترونیکی با کتاب های مکتوب» وˈ نبود تبلیغات مناسب بویژه در رسانه ها» ذکر کرده اند.

« مازن بیضون» صاحب انتشاراتی کتاب های علمی درباره علت کاهش 50 درصدی استقبال و خرید کتاب در نمایشگاه امسال لبنان می گوید: امسال لبنان شاهد حضور گردشگران خارجی و عربی مانند سال های گذشته نیست و مهمتر اینکه کمتر « مشتری های فرهنگی » به نمایشگاه آمدند.

« عدنان محمود» از مسئولان برگزاری این نمایشگاه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اظهار نارضایتی از ضعف اطلاع رسانی و تبلیغاتی دولت و رسانه های لبنانی بویژه رادیو وتلویزیون رسمی در خصوص برگزاری نمایشگاه گفت : وسایل ارتباط جمعی و دستگاه های دولتی ذیربط نه تنها مردم را به دیدن از نمایشگاه کتاب لبنان تشویق نکردند بلکه با برجسته کردن خبر طوفان الکسا و ایجاد ترس ونگرانی دردل مردم و تعطیل کردن مدارس، بسیاری از مردم را از رفتن به نمایشگاه و دیدن از آن بازداشتند و این مسئله در کاهش بی سابقه شمار مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال تأثیر زیادی داشت.

وی با بیان اینکه « 21 سال است که در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب لبنان نقش آفرینی می کند»، افزود:مرکزمستقل فرهنگی عربی لبنان که از دستاوردهای فرهنگی اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، چهره ها و نخبه های علمی ، فرهنگی و نویسندگان آزاد لبنان و تألیفات آنها حمایت می کند ، این نمایشگاه را برگزار کرده است.

حمود خاطرنشان کرد که در حاشیه این نمایشگاه علاوه بر عرضه و فروش انواع کتاب های مذهبی ، سیاسی ، علمی ، آموزشی ، شاهد برگزاری سخنرانی ها و همایش های علمی ، فرهنگی ، شب شعر ، دوره های کوتاه مدت آموزشی نقاشی ، عکاسی و هنرهای تجسمی بودیم و با استقبال مراجعه کنندگان مواجه شد.

حمود تاکید کرد : انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران غرفه های بیشتری را در نمایشگاه کتاب لبنان به خود اختصاص دهد و ما برای تحقق این هدف با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درلبنان همکاری می کنیم.



** حضور ایران

مسئول غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب لبنان از استقبال خوب بازدیدکنندگان از این غرفه سخن گفت و افزود : در غرفه ایران انواع کتاب های مذهبی، فرهنگی،علمی،سیاسی، اجتماعی و تاریخی عرضه شده و اکثر فروش کتاب های دینی بوده است بویژه اینکه اکثر طلاب حوزه های علمیه برای خرید کتاب های فقهی و دینی مراجعه می کنند.

عکس شهید شیخ « ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در جریان انفجارهای تروریستی اخیر مقابل سفارت ایران در بیروت به شهادت رسیده است، در این غرفه نصب شده بود و توجه همه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد.

همزمان با حضور خبرنگار ایرنا ، معلمان و دانش آموزان مدارسی از جنوب و شمال شرق لبنان سرگرم دیدار از نمایشگاه بودند.

خانم « نوال دیاب » معلم لبنانی که در مدرسه المصطفی شهر بعلبک درشمال شرق لبنان تدریس می کند و مسافت دوساعته را با دانش آموزانش برای دیدن نمایشگاه طی کرده اس ، گفت که کتاب هایی در زمینه تدریس زبان انگلیسی خریده است.

« دیما شمیه » دانش آموز مدرسه «حسام الدین حریری» شهرصیدا در جنوب لبنان هم از اینکه توانسته است به نمایشگاه بیاید ابراز خوشحالی کرد و گفت که کتاب های علمی و داستانی مورد نظرش را خریداری کرده است.

« منیف ملحم» صاحب انتشاراتی « تموز» از کشور سوریه هم که برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرده است ، از فضای کم نمایشگاه و اینکه غرفه اش در جایی مناسب قرار نگرفته بود، ابراز گلایه کرد.

خاورم**2023 ** 1324
کد N20053

وبگردی