آفتاب
سفیر ایران در رم:

تحرکات جدیدی در روابط ایران و ایتالیا بوجود آمده است

تحرکات جدیدی در روابط ایران و ایتالیا بوجود آمده است

رم - ایرنا - در آستانه سفر ˈاما بونینوˈ وزیر خارجه ایتالیا به تهران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور با اشاره به جایگاه مهم رم در سیاست خارجی ایران گفت: تحرکات جدیدی در روابط میان دو کشور بوجود آمده است.

ˈجهانبخش مظفریˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایتالیا کشوری بسیار مهم در اتحادیه اروپا است و مواضع مثبتی در خصوص حل و فصل مساله هسته ای ایران و بحران سوریه دارد لذا این کشور در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز دارای جایگاه مهمی است.

وی ادامه داد: دیدار دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران از ایتالیا و اکنون دیدار خانم بونینو از ایران تحرک جدیدی در روابط دو کشور بوجود آورده است که امید است شاهد ثمرات مثبت آن در آینده ای نزدیک باشیم.

مظفری در پاسخ به این سوال که ˈآیا شرکتهای ایتالیایی می توانند سهمی در اقتصاد ایران داشته باشند؟ˈ، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند فرصت های فراوان و شرایط بسیار خوبی برای شرکت های ایتالیایی در ایران وجود دارد و زمینه برای توسعه همکاری های تجاری کاملا فراهم است لذا سرمایه گذاران و شرکت های ایتالیایی با حضور در بازار گسترده ایران می توانند سهم خوبی در این بازار و دسترسی به بازارهای منطقه داشته باشند.

وی افزود: من فکر می کنم ایتالیا خیلی سریع می تواند جایگاه خود را در روابط با ایران به عنوان شریک اول تجاری بدست آورد و وجهه مثبت ایتالیا در ایران سرمایه گرانبهایی است که می تواند زمینه ساز گسترش سریع روابط دو کشور باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که ˈ آیا رایزنی های ایتالیا نقشی در کاهش تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران خواهد داشت؟ˈ، اظهار داشت: همانطور که همواره اعلام کردیم، این تحریم ها را غیرقانونی و فاقد مبنای حقوقی می دانیم و قطعا کشورهای اروپایی نیز از این وضعیت خرسند نیستند و از این تحریم ها متضرر شده اند، چرا که اروپا همواره یکی از شرکای عمده تجاری ایران بوده است.

وی افزود: ایتالیا به عنوان یک کشور علاقمند و با مواضع و اقدامات سازنده خود در این زمینه، قطعا می تواند تأثیر گذار باشد و ما از هرگونه اقدام مثبت و سازنده مقامات ایتالیایی استقبال می کنیم و این کشور را به عنوان کشوری که در جهت توسعه همکاری با ایران گام های خوبی برداشته است محسوب می کنیم.

وی گفت: امیدواریم در این سفر به توافقات خوبی در راستای توسعه و تحکیم هر چه بیشتر همکاری های فیمابین برسیم.

اروپام ** 2171** 3404
کد N19943

وبگردی