آفتاب

چین ازاوضاع سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد

چین ازاوضاع سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد

پکن - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه چین از اوضاع متشنج سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، ˈ خوا چونگ اینگ ˈ پنجشنبه شب در اظهاراتی گفت که پکن نسبت به تلفات سنگین درگیری ها در سودان جنوبی نگران است و اوضاع را از نزدیک دنبال می کند.

این سخنگو ابراز امید کرد طرفین درگیری به روشهای صلح آمیز برای حل اختلافات روی بیاورند و هرچه زودتر اوضاع این کشور آفریقایی به ثبات برسد.

پس از درگیری نظامی در شهر جوبا پایتخت سودان جنوبی وزارت امور خارجه چین و سفارت این کشور تدابیر لازم را برای نهادهای چینی مستقر دراین کشور اتخاذ کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه درحال حاضر کارکنان سفارت این کشور در سودان جنوبی مشغول انجام وظایف هستند، افزود: ما اوضاع را زیر نظر داریم و با هرگونه اقدام لازم امنیت اتباع و نهادهای چینی را تامین می کنیم.

اواخر تیرماه امسال یک فرستاده ویژه رییس جمهور سودان جنوبی ضمن سفر به پکن با ˈ وانگ اییˈ وزیر خارجه چین دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه چین دراین دیدار تاکید کرد پکن می خواهد با سودان جنوبی همکاری همه جانبه داشته باشد.

وی همچنین با ˈعادلانهˈ توصیف کردن موضع کشورش تاکید کرد، چین تلاش می کند سودان جنوبی و سودان شمالی از طریق مذاکرات صلح آمیز اختلاف ها را حل کنند تا صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه تحقق یابد.

ˈ سالواکرا مایاردیتˈ رییس جمهوری سودان جنوبی اردیبهشت ماه سال گذشته با سفر به پکن با مقام های ارشد این کشور از جمله همتای چینی خود دیدار و گفت وگو کرد.

رییس جمهور چین در این دیدار با اشاره به مناقشات بین سودان و سودان جنوبی، ابراز امیدواری کرد که دو کشور برای حفظ منافع مردم خود، صلح و ثبات منطقه و احترام به حق حاکمیت یکدیگر، از طریق گفت و گو اختلاف ها را حل کنند.

وی که کشورش یکی از وارد کنندگان اصلی نفت سودان است، افزود: دوستی و همکاری بین چین و سودان جنوبی برای توسعه روابط راهبردی جدید پکن و آفریقا و همچنین صلح و توسعه منطقه سودمند است.

سودان جنوبی خواستار گسترش همکاری ها با چین در زمینه های اقتصادی، تجاری، انرژی، کشاورزی و ساخت تاسیسات زیربنایی است .

بیش از ۷۰ درصد نفت سودان اینک به سودان جنوبی تعلق دارد، اما این کشور جدید برای صدور آن باید به خطوط لوله ای که به شمال می رود متکی باشد.

شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) بیش از دو سال قبل با وزارت نفت سودان شمالی توافقنامه ای برای توسعه همکاری در زمینه نفت و گاز امضا کرده است. این توافقنامه در حاشیه نخستین روز دیدار عمر البشیر، رییس جمهوری سودان از چین در پکن امضا شد.

چین پس از آمریکا، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان به شمار می آید. سودان با صادرات نیمی از تولید روزانه نفت خود به چین، ششمین تأمین کننده بزرگ نفت این کشور است.

آساق ** 275 **
کد N19936

وبگردی