آفتاب

آمریکا ازمسیرپاکستان برای پشتیبانی نیروهایش ناامید شد

آمریکا ازمسیرپاکستان برای پشتیبانی نیروهایش ناامید شد

تهران -ایرنا- ممنوعیت عبور کاروان آماد و پشتیبانی ارتش آمریکا ازپاکستان به افغانستان که به دلیل تظاهرات ضدآمریکایی درپاکستان به وجود آمده است، احتمالا کاخ سفید را واخواهد داشت که با پذیرش یک میلیارد دلار هزینه بیشتر، مسیرهای هوایی را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده ممکن است با تقبل یک میلیارد دلارهزینه اضافی، ناچار شود ترابری و آماد و پشتیبانی نیروهایش در افغانستان را از طریق هوایی انجام دهد.

بیش از یک هفته پس از قول مقام های پاکستانی به چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا، برای اقدام فوری به منظور حل این مشکل، هنوز هم شماری از معترضان پاکستانی، در مسیر متداول حرکت نیروهای آمریکایی حضور دارند که این امر می تواند تهدیدی جدی برای این نیروها به شمار رود.

مقام های آمریکایی روز گذشته گفتند که ظاهرا پاکستان هیچ اقدامی برای حل مساله انجام نداده است و حرکت کاروان های نظامی ناتو از مرز ˈتورخمˈ به بندر کراچی از سه هفته پیش به دلیل اعتراض مردم پاکستان متوقف شده است.

یک مقام پاکستانی درپاسخ، گفته است که اسلام آباد تلاش می کند موضوع را به صورت صلح آمیز پایان دهد اما مردم نیز حق دارند تا زمانی که اعتراض شان صلح آمیز است، به اعتراض خود ادامه دهند!

یک مقام نظامی آمریکا نیز به شرط مخفی ماندن نامش به آسوشیتدپرس گفته است که انتقال نیرو و مهمات از آسمان پاکستان در شرایط گوناگون، بین پنج تاهفت برابر انتقال از راه های زمینی، هزینه خواهد داشت.

اکنون حدود یکصد کامیون نظامی ناتو در مرز افغانستان و پاکستان زمین گیر شده اند و صدها کامیون نیز درپایگاه ها منتظر حل و فصل موضوع هستند تا کار خود را از سر گیرند.

بار اکثر این کامیون ها، شامل سلاح هایی است که با خروج تدریجی ناتو از افغانستان، کارایی نخواهند داشت.

هزینه انتقال همه این بارها از راه های زمینی تا پایان سال آینده میلادی، حدود پنج میلیارد دلار برآورد می شود اما انتقال همین سلاح ها از طریق هواپیما، دست کم شش میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

سال گذشته نیز که بمباران اشتباه پهپادهای آمریکایی به کشته شدن 24 شهروند پاکستانی منجر شد، واشنگتن به ناچار محموله های نظامی اش را برای مدت هفت ماه از مسیر ازبکستان و روسیه در شمال افغانستان، جابجا می کرد.

این مسیر، بسیار طولانی تر و پرهزینه تر و معمولا نیازمند جابجایی بار از کامیون ها به قطار بود.

البته ادامه بن بست کنونی میان آمریکا و پاکستان، برای اسلام آباد نیز هزینه هایی خواهد داشت.

چاک هیگل هفته گذشته به مقام های پاکستانی هشدار داد که اگر مشکل ترابری نظامی حل نشود، حمایت سیاسی در واشنگتن برای ارایه کمک های اقتصادی به پاکستان با مخاطره روبرو خواهد شد.

مترجمام**9163 ** 1064
کد N19810

وبگردی