آفتاب

وزیرکشورترکیه خواستار تغییرات گسترده روسای پلیس شد

وزیرکشورترکیه خواستار تغییرات گسترده روسای پلیس شد

آنکارا-ایرنا-ˈمعمر گولرˈوزیر کشور ترکیه که فرزندش به اتهام فساد مالی و رشوه بازداشت شده است امروز(پنجشنبه) در بخشنامه ای به استانداران 81 استان این کشور خواستار تغییرات گسترده در سطح روسای پلیس استان ها شد.

به گزارش ایرنا به نقل ازمنابع خبری ترکیه، دراین بخشنامه از استانداران استان های مختلف ترکیه همچنین خواسته شده است درعملکرد روسای شعبه های جرایم مالی ، مبارزه با تروریسم و مبارزه با جرایم مالی و نیز معاونان روسای شهربانی های استانها دقت لازم به عمل آید.

این منابع خبری نوشتند: دولت آنکارا مصوبه تغییرات اساسی در سطح روسای شهربانی های استان های ترکیه را نیز به زودی ابلاغ خواهد کرد.

به نوشته رسانه های ترکیه عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشا که دو روز قبل در استانبول آغاز و متعاقب آن برخی افراد نزدیک به دولت آنکارا، فرزندان سه وزیر و حتی روسای دفتر وزیر اقتصاد ترکیه نیز بازداشت شدند بدون اطلاع رییس شهربانی استانبول و از سوی شعبه جرایم مالی و جرایم سازمان یافته به دستور کفیل سردادستانی استانبول انجام شده است.

متعاقب عملیات یاد شده روسای پنج شعبه مهم پلیس استانبول تغییر یافتند و این پرونده از دست کفیل سردادستان که دستور انجام عملیات را داده بود گرفته شد.

براساس این گزارش، درپی عزل روسای شعبات مختلف پلیس در شهرهای استانبول و آنکارا دامنه این تغییرات به دیگر شهرهای ترکیه نیز رسیده شده است.

منابع خبری ترکیه اعلام کردند که روسای شعبه های مختلف پلیس در شهرهای قیصریه، بورسا، ترابوزان و کوجاعلی از سمت های خود عزل شدند و امروز نیز روسای برخی شعب پلیس استانبول از مقام های خود کنار گذاشته شدند.

روسای شعبه های برکنار شده عمدتا روسای شعبه های مبارزه با جرایم مالی، مبارزه با ترور و مبارزه با جرایم سازمان یافته هستند.

از سوی دیگر خانم ˈنازلی ایلیجاکˈ از روزنامه نگاران سرشناس ترکیه که در سال های گذشته از طرفداران ˈاردوغانˈ به شمار می رفت و در ماههای اخیر نوک حملات خود را متوجه دولت ترکیه کرده بود بعد از افشای فساد مالی فرزندان سه وزیر ترکیه خواستار استعفای این سه وزیر شده بود روزگذشته از روزنامه ˈصباحˈ که به نزدیکی با دولت آنکارا شهرت دارد، اخراج شد.

به گفته کارشناسان سیاسی ترکیه بعد ازسخنان روزگذشته اردوغان مبنی بر اینکه برخی قصد تشکیل دولتی در داخل دولت ترکیه را دارند و ما اجازه این کار را نخواهیم داد، احتمال عزل و یا تسویه حساب گروهی دیگر در ادارات پلیس استان های مختلف ترکیه و نیز تغییر برخی از دادستان های ترکیه شدت گرفته است.

خاورم**2012 **230 ** 1064
کد N19766

وبگردی