آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 27 آذر 1392

دغدغه های خاتمی

دغدغه های خاتمی

تهران - ایرنا - گروه پژوهش های خبری- سخنان سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین در جمع استانداران دولت اصلاحات، در عین حال که در برخی روزنامه ها به صورت پررنگ بازتاب پیدا کرد، از سوی برخی دیگر نادیده گرفته شد.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نگاه سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 27 آذر 1392 انداخته و به بررسی مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها پرداخته است.



***دغدغه های خاتمی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در جمع تعدادی از استانداران دولت اصلاحات به بیان نکاتی پرداخت که در بسیاری از روزنامه های امروز انعکاس داشت.

برخی از روزنامه ها به برجسته سازی اظهارات وی درباره شنود و تحریف نکردن گفته ها پرداختند و برخی دیگر واقع بینی در میزان توقع ها از دولت را برجسته کردند. در عین حال تعدادی از روزنامه ها به آن بخش از سخنان خاتمی درباره ضرورت حمایت و تقویت نظام پرداختند.

روزنامه ˈاعتمادˈ در گزارش صفحه نخست خود به واکنش حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در برابر شنود تلفنی پرداخت.

اعتماد به نقل از خاتمی نوشت: جوی را درست کرده اند که همه افراد احساس می کنند تحت شنود شدید هستند.

باز شدن فضا و رفع محدودیت ها، ستم به افراد در دوره گذشته، دفاع از حقوق ملت، انتخابات آزاد، کاهش مشکلات و مقاومت در برابر تخریب و براندازی از دیگر محورهای اظهارات سید محمد خاتمی در جمع استانداران دولت اصلاحات بود که روزنامه اعتماد در ادامه گزارش به آنها پرداخت.

روزنامه ˈابتکارˈ هم در تیتری بزرگ از ˈ ورود خاتمی به ماجرای شنودˈ سخن گفت.

ابتکار به نقل از وی نوشت: درباره خودم می گویم که ای کاش شنود می شد یا آنچه بود، همان طور منتقل می شد به جاهای دیگر؛ نه اینکه مطالبی سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن ها بیاید و به بزرگان منتقل شود.

روزنامه ˈآرمانˈ به برجسته سازی اظهارات خاتمی در خصوص توقعات از دولت پرداخت و نوشت: ممکن است توقعاتی داشته باشیم ولی نشود، یعنی واقعا عملی نباشد. ولی آنچه واقع شده، مبارک است و آثار خیرش هم در جامعه آشکار است.

روزنامه ˈاطلاعاتˈ هم آن بخش از سخنان سید محمد خاتمی مبنی بر طرفداری از نظام را مبنای تیتر خود قرار داد.

اطلاعات نوشت: یکی از ترفندها برای ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب، مسیر تخریب و براندازی است. ما در مقابل آنها همچنان مقاوم هستیم و مواضع ما روشن است و اتفاقاً نقد ما و پذیرش تنوع در درون کشور، یکی از مهمترین عامل هایی است که صلاح کسانی را که می خواهند نظام بر بیفتد و از بین برود، کُند خواهد کرد، نه این که تقویت کننده آنها باشد.

ˈهمه افراد احساس می کنند تحت شنود هستندˈ، تیتر روزنامه ˈقانونˈ به نقل از خاتمی بود.

قانون به نقل از رییس بنیاد باران نوشت: حقوق شهروندی یعنی در این مملکت قانون اساسی وجود دارد. بخش عمده ای از آنان هم حقوق ملت است که معتقدیم کمتر مورد توجه بوده است. شاید در دوره ما هم آنطور که باید و شاید مورد توجه نبود ولی علاقه مان این بود که این کار انجام بگیرد. می گفتیم و تلاش هم می کردیم ولی موانعی هم بود. امروز اگر از حقوق شهروندی سخن می گوییم، باید فصولی که مربوط به حقوق ملت است، دقیقاً پیاده و از آن دفاع شود.

در حالی که بسیاری از روزنامه ها در صفحه های اصلی خود به انتشار کامل و یا بخش هایی از اظهارات سید محمد خاتمی پرداخته اند برخی دیگر همچون ˈکیهانˈ و ˈجوانˈ به بازتاب این موضوع نپرداختند.



*** پس لرزه های مذاکره تلفنی ظریف و کری

هنوز توافق بزرگ و تاریخی ایران و گروه 1+5 در صدر مطالب رسانه ها قرار دارد. این بار گفت و گوی تلفنی ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه کشورمان با ˈجان کریˈ همتای آمریکایی اش و همچنین دیدار ˈسید عباس عراقچیˈ معاون وزیر امور خارجه با ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بهانه ای شد تا تحلیل ها و یادداشت ها در این مورد به سمت ستون روزنامه ها روان شود.

برخی از روزنامه ها در شماره امروز خود به پررنگ تر کردن امیدها از ادامه مذاکرات پرداختند. بعضی دیگر از کارشکنی غرب در برابر صداقت ایران سخن گفتند.

در این میان تعدادی از روزنامه ها نیز با ایجاد فضای منفی و طرح مسایل حاشیه ای تلاش کردند تا فضای منفی از روند مذاکرات ارایه دهند.

روزنامه اطلاعات اظهارات ˈعلی اکبر ولایتیˈ مشاور مقام معظم رهبری و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک را موضوع تیتر نخست خود قرار داد و از قول وی نوشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران ادامه مذاکره و پایبندی به آن چیزی است که در توافق ژنو آمده و شرایط برای رسیدن به توافق نهایی فراهم است.

روزنامه ˈجمهوری اسلامیˈ نیز در تیتر نخست خود با تکیه بر اظهارات عباس عراقچی، از ادامه مذاکرات سخن گفت.

این روزنامه به نقل از عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشت: خانم اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطمینان داد که همه اعضای گروه به خصوص آمریکا متعهد به توافقات هستند و بر این اساس تصمیم بر ادامه مذاکرات گرفته شد.

سرمقاله امروز روزنامه آرمان هم با عنوان ˈ تفسیر غلط محصول برداشت غلطˈ به موضوع مذاکرات اختصاص یافت.

آرمان در این سرمقاله مذاکرات را از سه منظر نگریسته است. تاثیر قابل توجه توافقنامه و مذاکرات بر اوضاع داخلی، برابر بودن توافقنامه ‍ژنو به لحاظ قانونی برای هر دو طرف و بُعد فنی توافقنامه ژنو از موارد مطرح شده در سرمقاله این روزنامه است.

در بخشی از این مطلب آمده است: به هیچ عنوان این تفسیر درست نیست که موافقتنامه ژنو به واسطه تحریم ها تمام شده یا به بن بست رسیده است. این تفسیر غلط محصول برداشت غلطی است که از سوی گروه های تندرو در داخل و خارج ایران از سرنوشت توافق ژنو در شرایط حاضر، می شود.

روزنامه ˈمردم سالاریˈ هم در سرمقاله خود به بررسی چهار گروه مخالف رابطه ایران و آمریکا پرداخت.

مخالفان تندرو و رادیکال داخلی که عادت به افراط و افراطی گری دارند، گروهی شبیه به مخالفان داخلی، در آمریکا که عموما وابسته به اسراییل هستند، کشورهای حاضر در خاورمیانه و گروهی که با استفاده از محدودیت ایران برای خرید و فروش کالا به فروش کالاهای بنجل خود به ایران می پردازند، چهار گروه مخالفی هستند که مردم سالاری آنها را مخالف روابط ایران و آمریکا دانست.

در همین حال یادداشت امروز روزنامه کیهان به قلم ˈحسین شریعتمداریˈ با عنوان ˈکری که کر نیست!ˈ نسبت به اظهارات ˈمرضیه افخمˈ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره محرمانه بودن گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، اعتراض کرد.

شریعتمداری در این یادداشت مدعی شده است که مفهوم محرمانه بودن مکالمه تلفنی یاد شده آن است که این مذاکره حاوی نکات و مطالبی است که افشای آن می تواند به منافع ملی کشورمان آسیب برساند!

روزنامه ˈسیاست روزˈ در تعبیر گفتگوی تلفنی روسای امور خارجه از ˈمحرم و نامحرم ظریف و کریˈ یاد کرد.

این روزنامه نوشت: برآیند رفتاری غرب نشان می دهد که آنها با این تحرکات تلاش دارند تا چنان عنوان کنند که تیم هسته ای و دستگاه دیپلماسی ایران اقداماتی یک جانبه را در مذاکرات در پیش گرفته اند و ارتباط های پنهانی با طرف غربی داشته اند.



*** باید و نباید های بازنگری در قانون مطبوعات

زمزمه تغییر قانون مطبوعات و اظهارات اخیر ˈحسین انتظامیˈ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوز خبرنگاران، باعث شد تا برخی از روزنامه ها به موضوع حقوق مطبوعات بپردازند.

روزنامه ˈشرقˈ در ستون ˈنگاه اولˈ امروز خود به ˈسنجش یک قانون برای مطبوعات ˈ پرداخت و آزادی مطبوعات را اساس و پایه ی فعالیت های مطبوعاتی خواند.

شرق در ادامه این مطلب معیارهایی را در تبیین اصل بیست و چهارم قانون اساسی درباره آزادی بیان و مطبوعات ارایه کرد.

زیاد نشدن استثنا در حدود مطبوعات، حق آزادی انتشار، حق استمرار انتشار، حق کسب خبر، حق انتشار اخبار و اطلاعات، حق امنیت حرفه ای و رسیدگی علنی به جرم مطبوعاتی در دادگاه عمومی از سوی هیات منصفه ی نماینده افکار عمومی نه سخنگوی جریان های سیاسی از معیارهایی است که شرق در تبیین ˈقانون مطبوعات خوبˈ بیان کرده است.

روزنامه اعتماد هم در ستون ˈیادداشت سردبیرˈ مطلبی را با عنوان ˈ این یک یادداشت صنفی است، آقای رییس جمهور، دستور مستقیم صادر کنیدˈ منتشر کرد که در آن از رنج های صنف روزنامه نگاران یاد کرد و نسبت به اظهارات جدید معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مبنی بر لایحه تاسیس نظام صنفی رسانه ای و صدور پروانه حرفه ای خبرنگاران واکنش نشان داد و نوشت: ارائه پروانه خبرنگاری توسط گروهی متشکل از حاکمیت یا نزدیک به آن، به منزله محدود کردن ˈآزادیˈ فعالیت، بیان و حرفه خبرنگاری است. هر چند در ظاهر، این ایده، یک طرح زیبایی است که امور مربوط به خبرنگاران را به خود آنان واگذار می کند اما در باطن طرح، اقدامی خطرناک، ˈتحدید و محدودˈ است.

به نوشته این روزنامه، سه مقام از میان پنج مقامی که قرار است که پروانه حرفه ای را صادر کنند، کاملا عضوی غیر از خبرنگاران هستند و ابهاماتی در خصوص دو نهاد دیگر وجود دارد.

این روزنامه همچنین با بیان درخواستی از رییس جمهوری نوشت: آقای رییس جمهور دستور مستقیم برای جلوگیری از این اقدام صادر کنید و حداقل اگر انجمن صنفی را باز نکردید، انبوهی از روزنامه نگاران و خبرنگاران را بیش از این بی پناه تر نکنید و کار را بر عهده خود آنان قرار دهید.



** ارایه ی بی پرده آمار

در شماره امروز روزنامه ها ارایه آمارهای جدید در خصوص میزان استفاده تهرانی ها از ماهواره و تراکم های غیر قانونی در ساخت مسکن مورد توجه قرار گرفت و از آنها به عنوان آمار واقع گرایانه در دولت یازدهم تعبیر شد.

روزنامه شرق در تیتری درشت به اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر اینکه ˈ71 درصد تهرانی ها ماهواره دارندˈ پرداخت.

شرق در بیان این مطلب به ˈواقع گرایانهˈ بودن آمار وزیر ارشاد دولت یازدهم اشاره کرد که تا پیش از این در خصوص استفاده از ماهواره در میان خانواده ها بیان نشده بود.

روزنامه اعتماد هم در مطلبی از ˈافشاگری های وزیر مسکن در فروش تراکم در تهرانˈ خبر داد و نوشت: یکی از بحث های جذابی که روز گذشته از طرف وزیر راه و شهرسازی طرح شد، بسته شدن کریدورهای هوایی تهران در 4 منطقه 22، 4، 1 و 2 در سال های اخیر با اقدام به فروش تراکم در این مناطق است.

اعتماد در ادامه نوشت: 4 منطقه یادشده باید دارای کمترین تراکم جمعیتی باشند تا تهران بتواند نفس بکشد و از آلوده شدن شهر اجتناب شود. اما عملکردها نشان می دهد در منطقه 22 تهران بیشترین تخریب باغ ها انجام شده و 600هزار متر مربع افزایش بنا داشته است و در منطقه یک تهران نیز 300 هزار متر مربع افزایش بنا فروخته شده است.



***مُسکِن مسکن در دولت جدید

اظهارات روز گذشته ˈعباس آخوندیˈ وزیر راه و شهرسازی درباره وام مسکن از دیگر موضوع های مورد توجه روزنامه ها بود.

در حالی که برخی روزنامه ها با رویکردی خنثی به انعکاس اظهارات وزیر پرداختند، برخی اما با رویکردی منفی این سخنان را بازتاب دادند.

روزنامه قانون در تیتر نخست خود به اظهارات وزیر مسکن پرداخت و از برنامه دولت برای مسکن طبقه متوسط سخن گفت.

قانون از قول وزیر راه نوشت: باید صندوق های پس انداز و سرمایه گذاری به گونه ای برای اعطای تسهیلات فعالیت کنند که در کنار فعالیت های ضد تورمی دولت برنامه های مسکن به خوبی اجرا شوند.

روزنامه سیاست روز نیز در بازتاب این موضوع از ˈ تامین 50 درصد قیمت خانه از طریق وامˈ خبر داد.

اما روزنامه جوان در انعکاس این خبر با انتخاب تیتر ˈوام مسکن بدون پس انداز نداریمˈ نوعی سوگیری منفی نسبت به این خبر از خود نشان داد.

پژوهش**9283**2054**
کد N19754

وبگردی