آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ پنج شنبه 28 آذر 1392

پایان خانه نشینی بزرگان سینما

پایان خانه نشینی بزرگان سینما

تهران-ایرنا-گروه پژوهش های خبری-مراسم پایانی جشنواره ی ˈسینما حقیقتˈ که همراه با تاکید سینماگران و مسوولان بر آغاز فصل جدید در سینمای ایران و پایان خانه نشینی بزرگان این عرصه بود، امروز در بسیاری از روزنامه های کشور مورد توجه ویژه قرار گرفت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نگاه سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنج شنبه 28 آذر 1392 انداخته و به بررسی مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها پرداخته است.



*** پایان خانه نشینی بزرگان سینما

مراسم پایانی جشنواره ی سینما حقیقت با تاکید سینماگران و مسوولان برآغاز دوره جدید در سینمای ایران و پایان یافتن دوره انزوای فیلم سازان، به ایستگاه آخر رسید.

این مراسم و حاشیه های آن مورد توجه بسیاری از روزنامه های امروز قرار گرفت که تحول جدید در سینما را نوید دادند.

روزنامه ˈاعتمادˈ در گزارشی با عنوان ˈمی خواهم دوباره فیلم بسازمˈ، از بازگشت سینماگرانی نوشت که در مدت هشت سال کنار گذاشته شده بودند.

روزنامه ˈایرانˈ نیز مراسم پایانی جشنواره حقیقت را روز تکریم از بزرگان سینما، تشویق از مستندسازان و تجلیل از ˈناصر تقواییˈ خواند و از قول ˈحجت الله ایوبیˈ رییس سازمان سینمایی، نوشت: آینده سینمای ایران روشن است و دورانی که تقوایی ها نتوانند فیلم بسازند گذشت.

ˈآفتاب مستند در تالار وحدت غروب کردˈ عنوان برداشت روزنامه ˈجوانˈ از مراسم اختتامیه ی جشنواره ی حقیقت بود که درگزارش خود، به نقل از ˈداریوش ارجمندˈ که بازیگری را در سینما با فیلم ˈناخدا خورشیدˈ ساخته تقوایی آغاز کرده است، نوشت: نمی دانم در مورد کسانی که سال ها او را از فیلمسازی محروم کرده اند چه بگویم، امیدوارم کسانی که سال ها به نخبه کشی در فرهنگ ایران می پرداختند، در زندگی خود نامهربانی ببینند.



*** واکنش مطهری به یک اتهام

ˈعلی مطهریˈ نماینده مجلس شورای اسلامی که در روزهای گرم تیرماه امسال، خبر از نصب شنود در دفتر کار خود داده بود، پس از پنج ماه اصرار و پیگیری، چند روز پیش مدعی شد که یکی از معاونان و مدیرکل های پیشین وزارت اطلاعات در دولت قبلی، به دلیل این موضوع از سمت خود کنار زده شدند.

سخنان مطهری طی روزهای گذشته بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای داشت. در این میان روز گذشته روزنامه ˈکیهانˈ در واکنش به اظهارات مطهری، تغییرات صورت گرفته در وزارت اطلاعات را امری طبیعی و غیرمرتبط با آنچه مطهری ادعا کرد، دانست. این روزنامه همچنین مدعی شد که مطهری در یک دام اطلاعاتی از سوی بیگانگان قرار گرفت که در این زمینه وزارت اطلاعات وی را نجات داد. این مطلب روزنامه کیهان، واکنش مطهری را در پی داشت که امروز برخی روزنامه ها آن را مورد توجه قرار دادند.

ˈمی خواهند افتضاح شان را جمع کنندˈ بخشی از پاسخ علی مطهری به کیهان بود که روزنامه ˈابتکارˈ آن را تیتر گزارش خود در این باره کرد.

روزنامه ˈآرمانˈ هم در گزارشی با عنوان ˈواکنش علی مطهری به یک اتهامˈ، به نقل از وی نوشت: حرف های کیهان نیازی به تکذیب ندارد.

روزنامه ˈآفتاب یزدˈ نیز هشدار مطهری مبنی بر این که ˈاکثریت قابل توجه مردم حرف های کیهان را نمی پذیرندˈ به همراه عکس بزرگی از وی در صفحه نخست خود برجسته کرد و در سرمقاله خود به قلم ˈصادق زیبا کلامˈ نوشت: اول این که آیا روزنامه کیهان و سردار کوثری سخنگویان وزارت اطلاعات هستند؟ در ثانی باید از این آقایان که ادعا می کنند سرویس های اطلاعاتی برای مطهری دام پهن کرده اند و وزارت اطلاعات قبل ایشان را نجات داده است، پرسید، آقای مطهری دارای چه اطلاعات امنیتی، نظامی، انتظامی و هسته ای است که این قدر برای سرویس های جاسوسی دشمن مهم بوده است که شنود کار بگذارند؟

اما در این میان آن چه بیش از همه در بررسی های روزنامه های امروز جلب توجه می کرد سکوت روزنامه هایی همچون ˈجام جمˈ، ˈجوانˈ و روزنامه مخاطب پاسخ مطهری یعنی ˈکیهانˈ بود.



*** روشن شدن دوباره موتور مذاکرات ایران و 1+5

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در حالی امروز پنجشنبه از سرگرفته می شود که این موضوع یکی از سوژه های اصلی روزنامه های امروز کشور بود.

با این وجود مطالب منتشر شده در روزنامه ها 2 رویکرد را به همراه داشت. رویکرد نخست شامل مطالبی بود که با نگاهی امیدوارانه و حمایت کننده به روند مذاکرات می نگریست، اما رویکرد دوم حامل نگاهی بدبینانه و منتقدانه بود.

روزنامه ˈمردم سالاریˈ در مطلبی به قلم ˈیوسف مولاییˈ استاد دانشگاه تهران بر اعتماد به تیم مذاکره کننده تاکید کرد و نوشت: پس از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر تعلیق تحریم ها، تاکید کاترین اشتون برای اجرای تواقفنامه ژنو و همچنین ادامه مذاکرات کارشناسی، باید نتیجه گرفت که در حال حاضر فضای مساعدی برای مذاکره ایران و 1+5 شکل گرفته است. پس در مسیر کنونی لازم است به عملکرد تیم مذاکره کننده اعتماد کرد.

ˈمذاکرات کارشناسی هسته ایˈ عنوان یادداشت روز روزنامه آرمان به قلم ˈداوود هرمیداس باوندˈ حقوقدان و کارشناس مسایل بین المللی است . وی نوشت: ادامه مذاکرات کارشناسی ژنو چشم انداز خوبی برای ایران دارد، چراکه اتحادیه اروپایی اعلام کرده می خواهد جزییات توافق انجام گرفته را تکمیل کند.

روزنامه کیهان با بهره برداری اظهارات آیت الله ˈصادق آملی لاریجانیˈ رییس قوه قضاییه به نفع خود، در تیتر صفحه نخست به نقل از وی نوشت: با تفسیر آمریکا هیچ عاقلی توافقنامه ژنو را امضا نمی کند.

روزنامه جام جم هم با اشاره به انتقاد رییس قوه قضاییه از تفسیر و عملکرد ˈدوگانه غربˈ در عرصه دیپلماسی، ˈداستان دنباله دار تحریم های غربˈ را به سخره گرفت و نوشت: اگر بناست همچنان تحریم ها ادامه یابد چه فرقی می کند که بهانه آن، فعالیت هسته ای کشور باشد یا ادعاهای حقوق بشری یا اتهام دفاع از تروریسم؟ این رویکرد همان بد اخلاقی سیاسی است که از آمریکایی ها و اروپایی ها سراغ داریم.



***دل نگرانی های جمعیتی

همزمان با طرح هشدارهایی درباره خطر کاهش نرخ رشد جمعیت و پیرشدن تدریجی ایرانی ها از زبان مقام های رسمی کشور، برخی معتقدند موفقیت سیاست افزایش جمعیت در گرو فراهم کردن بسترهای لازم برای آن بویژه در زمینه هایی چون اشتغال، مسکن و ازدواج است.

موضوع افزایش جمعیت و بسترهای آن امروز در روزنامه های کشور مورد توجه قرار گرفت.

روزنامه ˈرسالتˈ با تیتر ˈسیاست های غلط شیب جمعیتی را به پیری سوق داده استˈ با استناد به سخنان حجت الاسلام ˈسیدرضا تقویˈ در نخستین کنگره اخلاق تولید مثل، مهم ترین چالش های جهان امروز را مساله جمعیت دانست که در این صورت با حفظ نسل جوان و رفع مشکلات پیش روی آنان، از حرکت کشور در جاده پیری جلوگیری می شود.

روزنامه ˈمردم سالاریˈ از 10 میلیون جوان ایرانی که با مشکل اشتغال و ازدواج روبه رو هستند، خبر داد و از قول ˈمحمدتقی حسن زادهˈ رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، رشد منفی جمعیت جوان 15 تا 29 سال ایران را نقطه خطر و خط قرمز جمعیتی دانست که عمده مشکلات جوانان مانند اشتغال و ازدواج در این سن بروز می کند.

در این میان روزنامه ایران با اشاره به سهم جوانان از بودجه 1393، از دوبرابر شدن این بودجه خبر داد و به نقل از معاون برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان نوشت: در سال 92، بودجه قانونی حوزه جوانان 6 میلیارد تومان بود که این میزان در سال 93 به دوازده میلیارد تومان رسیده است که نشان از توجه دولت اعتدال به حوزه جوانان دارد.



*** سبد کالای پایان سال

آنچه در این روزهای پایانی پاییز و نزدیک شدن به شب یلدا، می تواند گرما بخش خانه ی بسیاری از اقشار مردم باشد، اعلام اعطای سبد کالایی است که می تواند مانند دانه های انار طولانی ترین شب سال، اندکی از غم فردای زندگی بکاهد. موضوعی که امروز مورد توجه روزنامه ها نیز قرار گرفت.

در این باره روزنامه ابتکار در گزارش خود از 15 تا 20 میلیون نفر دریافت کننده سبد کالا خبر داد که بنا به گفته ˈعباس قبادیˈ مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، حاوی برنج، روغن و مرغ به میزان مورد نیاز است.

ابتکار همچنین از تغییر نکردن قیمت نان تا پایان امسال نوشت.

روزنامه ˈتهران امروزˈ هم از تلاش دولت برای در هم شکستن تبانی بازار در جلوگیری از کاهش قیمت ها خبر داد و به نقل از ˈقاسمعلی حسنیˈ رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی نوشت: دادن کالای مجانی از سوی تولیدکننده به خریدار در ازای خرید مقدار مشخصی کالا، کم کردن وزن کالا، حذف تدریجی قیمت از روی کالا و شگردهایی از این دست برخی اقداماتی است که در بازار برای جلوگیری از شکست قیمت ها در حال انجام است که در این جا دولت هم بیکار ننشسته و برای کمک به مصرف کنندگان بخصوص طبقات ضعیف تر، توزیع 2 مرحله کالای اساسی را در نظر گرفته است که بهمن و اسفند توزیع خواهد شد. برنج، مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر در سبد کالایی یاد شده قرار گرفته است.

پژوهش**9294**2054
کد N19746

وبگردی