آفتاب

یانوکوویچ: مداخله خارجی درامور داخلی اوکراین غیرقابل قبول است

یانوکوویچ: مداخله خارجی درامور داخلی اوکراین غیرقابل قبول است

مسکو-ایرنا- درشرایطی که آمریکا و متحدان این کشور درهفته های اخیر با حمایت از مخالفان دولت اوکراین به مداخله داخلی این کشور پرداخته اند ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کشورش را تقبیح کرده و آن را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، یانوکویچ امروز پنجشنبه در گفت وگو با رسانه های خبری اوکراین اظهارداشت: اوکراین با مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی خود مخالف است.

وی افزود: برای ما اهمیت فراوان دارد که کشورهای دیگر در امور داخلی ما مداخله نکنند و فکر نکنند که دراینجا دراعتراضات درمیدان استقلال یا موارد دیگر می توانند هر کار دلخواه خود را انجام دهند.

رییس جمهوری اوکراین گفت: مخالف سفر هرمقام خارجی به اوکراین برای درس دادن و تحمیل اراده خود به ما هستم.

یانوکوویچ ادامه داد: دولت اوکراین برای حل مسایل داخلی از اراده سیاسی وعقلانیت کافی برخوردار است.

وی گفت: بسته اسنادی که در دیدار اخیر از مسکو به امضا رسیده است با سیاست همگرایی اوکراین با اروپا مغایرت ندارد.

رییس جمهوری اوکراین افزود: دراین اسناد هیچ اشاره ای به همگرایی نشده است بلکه مربوط به مناسبات اقتصادی است.

درهفته های اخیر شماری ازسیاستمداران آمریکایی و برخی کشورهای متحد آن همچون لهستان و گرجستان به کی یف سفر کرده و دراقدامی مداخله جویانه به ویژه شرکت در تظاهرات مخالفان دولت، برهمگرایی اوکراین با اروپا تاکید کردند.

جان مک کین و کریستوفر مورفی دو سناتورجمهوری خواه و دمکرات آمریکایی از جمله این افراد بودند که روزیکشنبه با ماموریت مداخله جویانه حمایت از اعتراضات مخالفان دولت اوکراین به کی یف سفر کردند.

آنها درتظاهرات مخالفان دولت درمیدان استقلال کی یف شرکت و بر حمایت آمریکا از تلاش اوکراین برای همگرایی با اتحادیه اروپا تاکید کردند.

مورفی دراین تظاهرات دراظهارات مداخله جویانه ای از جوانان اوکراینی خواست در مسیر تحولات گام برداشته و در این راه از وسایل صلح آمیز استفاده کنند.

مک کین نیزگفت: ما دراین تظاهرات حضور داریم چون اعتراض شما مسالمت آمیز است و از خواسته های عادلانه شما حمایت می کنیم.

وی گفت: مردم اوکراین حق دارد تا به طور آزادانه سرنوشت خود و انتخاب به نفع همگرایی با اروپا را تعیین کند.

یاروسلاو کاچینسکی نخست وزیرسابق لهستان هم سیاستمدار مداخله جوی دیگری بود که در تظاهرات مخالفان دولت اوکراین شرکت کرد و برحمایت کشورش از مبارزات برای پیوستن اوکراین به قرارداد همگرایی تجاری با اتحادیه اروپا تاکید کرد.

اوکراین و به ویژه کی یف پایتخت این کشور از روز21 نوامبر گذشته و به دنبال خودداری رییس جمهوری این کشور از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا صحنه اعتراضات و تظاهرات گسترده بود.

اروپام/2242**۵۱۸ ** 1064
کد N19725

وبگردی