آفتاب
کارشناس ارشد روابط بین الملل:

تصویب طرح روحانی در سازمان ملل جایگاه سیاسی ایران را ارتقا می دهد

تصویب طرح روحانی در سازمان ملل جایگاه سیاسی ایران را ارتقا می دهد

تهران-ایرنا- کارشناس ارشد روابط بین الملل تصویب طرح پیشنهادی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با موضوع جهان علیه خشونت و افراطی گری در سازمان ملل را اصلی سازنده دانست و گفت:پذیرش این موضوع با رای اکثریت کشورها جایگاه سیاسی ایران را در عرصه بین الملل ارتقا می دهد.

«حسن بهشتی پور» روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس پیشنهاد دکتر روحانی که مهر ماه به سازمان ملل ارائه کرد، قطعنامه ای با عنوان جهان علیه خشونت و افراطی گری به تصویب رسیده که بیشترین کشورها حتی آمریکا و کانادا که اغلب به قطعنامه های پیشنهادی ایران رای منفی می دادند نیز به آن رای مثبت دادند و تنها تعدادی از آنها مثل رژیم صهیونیستی به آن رای منفی داده اند.

وی تصویب این پیشنهاد با رای اکثریت کشورهای جهان را موفقیتی بزرگ برای دستگاه دیپلماسی ایران و همچنین شخص رییس جمهوری دانست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این ایده نباید تنها در حد قطعنامه باقی بماند، عنوان کرد: در سال 1998 نیز طرح پیشنهادی سید محمدخاتمی با عنوان گفت و گوی تمدن ها به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید اما به دلیل عدم پیگیری آن به حال خود رها شد.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود:ثبت یک پیشنهاد در عرصه بین الملل به طور قطع یک پیشنهاد است،اما زمانی می تواند به نتیجه نهایی برسد که در عرصه دیپلماسی نیز تاثیر داشته باشد و با جدیت دنبال و اجرایی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: وقتی ایده جهان بدون خشونت مطرح شده در واقع این عنوان همه کشورهای زورگوی عالم مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی را شامل می شود و آنها را به انزوا می برد،از این رو حالا که قدرتی مثل آمریکا از این طرح استقبال کرده ،باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده و برای تحقق این ایده تلاش کرد.

بهشتی پور خاطر نشان کرد: البته اجرای این پیشنهاد تنها وظیفه ایران نیست، بلکه با بسیج همه کشورها و خواست آنها برای رفع هرگونه افراط گری و خشونت از جهان محقق می شود.

وی اضافه کرد:به عنوان مثال ایران می تواند برای برگزاری یک کنفرانس بین الملل پیشقدم شود تا راه های مختلف اجرای این قطعنامه، سازمان های مرتبط ،کشورهای درگیر، اقدامات ضروری و همچنین بودجه مورد نظر در این خصوص بررسی شود تا سال آینده در مجمع عمومی سازمان ملل با ارائه گزارش کامل از فعالیت های انجام شده با دست پر حاضر شد.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی،این قطعنامه نباید در حد یک تئوری باقی بماند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز قطعنامه پیشنهادی از سوی ایران در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گری را با اجماع به تصویب رساند.

ایده اصلی این پیش نویس از سوی جناب دکتر روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و هدف آن ارتقاء و تقویت روحیه تعامل و حرکت در جهت رفع خشونت و افراطی گری در سراسر دنیا است.

سیام(4)9173**9121**1436
کد N19630

وبگردی