آفتاب

تصویب پیشنهاد روحانی در قالب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

تصویب پیشنهاد روحانی در قالب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد

همشهری آنلاین: مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز قطعنامه پیشنهادی از سوی ایران در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گری را با اجماع به تصویب رساند.

جهان > مجامع‌جهانی- همشهری آنلاین:
مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز قطعنامه پیشنهادی از سوی ایران در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گری را با اجماع به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیشنهاد این اقدام از سوی رئیس جمهور کشورمان در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال جاری مطرح شده بود.

بر این اساس نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این رابطه برای ارائه به مجمع عمومی تهیه کرد و طی سه ماه گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای را با اعضای سازمان آغاز و پس از برگزاری چندین جلسه مشورتی و مذاکراتی با نمایندگان کشورها و گروه‌های مختلف سیاسی و جغرافیایی در سازمان ملل، نهایتا پیش نویس این قطعنامه نهایی و امروز در صحن علنی مجمع عمومی با اجماع کامل به تصویب رساند.

در نشست امروز (به وقت محلی در نیویورک) مجمع عمومی محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد طی سخنانی ضمن معرفی پیش نویس این قطعنامه از همراهی کشورها تقدیر و اظهارکرد : حمایت کشورها در تصویب پیش نویس نهایی این قطعنامه نشانگر لزوم در دستور کار قرار گرفتن این چالش امروز جهانی و همچنین نیاز روزافزون به مقابله با خشونت و افراطی گری است.

سفیر کشورمان افزود: توجه اصلی این پیش نویس معطوف به مقابله با رشد افراطی گری و خشونت های فرقه ای در شماری از مناطق جهان است.

وی گفت: ایده اصلی این پیش نویس از سوی جناب دکتر روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و هدف آن ارتقاء و تقویت روحیه تعامل و حرکت در جهت رفع خشونت و افراطی گری در سراسر دنیا است.

سفیر کشورمان افزود: بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی به لزوم مبارزه با دو پدیده افراط و خشونت و نیز طرح نگرانی درباره نهادینه شدن خشونت و افراطی گری بجای گفتگو و تعامل و خطرات ناشی از آن اختصاص یافت.

سفیر و نماینده دائم کشورمان اظهار کرد: با توجه به وضعیت امروز جهان لازم است جامعه بین المللی بیش از هر زمان دیگر نسبت به اتخاذ راههای موثر برای مقابله با افراطی گری و خشونت اقدام نماید و این پیش نویس از این نظر بی بدیل است چرا که تاکنون مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مقابله با افراطی گری توأم با خشونت مصوبه ای نداشته است.

خزاعی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: این پیش نویس از تمامی کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و غیر دولتی می خواهد سیاستهای جدیدی را با هدف مقابله با خشونت و افراطی گری تدوین کرده و راههای عملی مقابله با آن را از طریق آموزش و فعال نمودن جوامع و نهادهای اجتماعی معرفی نمایند.

سفیر کشورمان افزود: بر همین اساس از دبیر کل سازمان ملل نیز خواسته شده است در اجلاس هفتادم مجمع عمومی نسبت به اجرای مفاد این قطعنامه و مساعدت سازمان ملل و دبیرخانه در کمک به اعضا برای آگاه سازی مردم کشورها اقدام نماید.

سفیر کشورمان در پایان ابراز امیدواری کرد: پیش نویس این قطعنامه با اجماع کامل به تصویب برسد.

خزاعی پس از سخنرانی خود و تصویب قطعنامه پیشنهادی ریاست محترم جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، طی مصاحبه با خبرنگاران روند سه ماهه طی شده و همچنین برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته ، رایزنی ها و مشورت‌های انجام شده از سوی هیات نمایندگی کشورمان در این خصوص را تشریح کرد.

کد N19507

وبگردی