آفتاب

۵ پلیس مامور تحقیق درباره فساد دولتی در ترکیه برکنار شدند

۵ پلیس مامور تحقیق درباره فساد دولتی در ترکیه برکنار شدند

تحقیقات درباره فساد در دولت و گزارش‌های مربوط به برکناری روسای پلیس نشانه افزایش درگیری‌ میان حزب حاکم «عدالت و توسعه» و «فتح‌الله گولن» شخصیت مذهبی پرنفوذ ترکیه است که در تبعید خودخوانده در آمریکا زندگی می‌کند.

گزارش‌ها از ترکیه حاکی از آن است که پنج کمیسر پلیس در استانبول که بر جریان تحقیقات فساد دولتی نظارت داشتند، برکنار شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، گفته شده که این پنج نفر با تحقیقات مربوط به فساد در دولت ارتباط داشتند.
در نتیجه این تحقیقات، تا کنون بیش از ۲۰ نفر بازداشت شده‌اند.

پسران سه وزیر دولت «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه و یک تاجر که گفته شده به اردوغان نزدیک است، در میان بازداشت‌شدگان هستند.
بر اساس این گزارش، تحقیقات درباره فساد در دولت و گزارش‌های مربوط به برکناری روسای پلیس نشانه افزایش درگیری‌ میان حزب حاکم «عدالت و توسعه» و «فتح‌الله گولن» شخصیت مذهبی پرنفوذ ترکیه است که در تبعید خودخوانده در آمریکا زندگی می‌کند.
گولن از سال ۱۹۹۹ میلادی در آمریکا به سر می‌برد. وی در آن زمان متهم به تلاش برای برنامه‌ریزی علیه نظام سکولار ترکیه شده بود.

گفته شده که گولن در پلیس ودادگستری ترکیه نفوذ قابل توجهی دارد.
بازداشت‌های روز گذشته در ترکیه، بسیاری را در این کشور شگفت‌زده کرد و گروهی از تحلیلگران این بازداشت‌ها را اقدامی علیه رجب طیب اردوغان دانسته‌اند.

اردوغان در واکنش به بازداشت‌های اخیر گفته است که در مقابل هیچ «تهدید» یا «ائتلاف کثیفی» که هدفش ایجاد شکاف در صفوف حزب حاکم است، سر فرود نخواهد آورد.

فتح‌الله گولن تا این اواخر از حزب حاکم عدالت و توسعه حمایت می‌کرد و حمایت‌هایش از این حزب و اردوغان در سه پیروزی پیاپی آن‌ها در انتخابات موثر بود.

گفته شده که هواداران گولن در نهادهای تاثیرگذاری مانند پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی و دادگستری، سمت‌های مهمی در اختیار دارند.

طی ماه‌های اخیر تنش‌ میان جنبش گولن و اردوغان افزایش یافته و در ماه نوامبر سال جاری دولت اعلام کرد که درصدد بررسی تعطیلی کلاس‌های خصوصی (در ترکیه معروف به درس‌خانه) است که توسط این جنبش اداره می‌شوند.

پنج کمیسیونر پلیس که برکنار شده‌اند، شامل روسای واحد جرایم مالی و جرایم سازمان‌یافته هستند که به نوشته روزنامه «حریت» در بازداشت‌های اخیر دست داشتند.

روزنامه حریت نوشته است که روسای ادارات قاچاق، ضد تروریسم و امنیت عمومی نیز برکنار شده‌اند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که توضیحی در باره این برکناری‌ها داده نشده و پلیس نیز در این‌باره سکوت کرده است.

روزنامه حریت شمار بازداشت‌شدگان را بیش از ۸۰ نفر گزارش کرده است. این افراد در جریان تحقیقات درباره اتهام‌های رشوه در جریان مناقصات دولتی بازداشت شدند.

کد N19150

وبگردی