آفتاب

لاوروف:باحل پرونده هسته‌ای ایران نیازی به نصب دفاع موشکی دراروپانیست/توضیح مایکل مان درباره لغوتحریم

لاوروف:باحل پرونده هسته‌ای ایران نیازی به نصب دفاع موشکی دراروپانیست/توضیح مایکل مان درباره لغوتحریم

ایسنا نوشت:

مایکل مان در گفت‌وگو با روزنامه‌ کویتی الرای العام درباره آن‌چه که اخیرا در مساله هسته‌یی ایران به وقوع پیوسته است، بیان کرد: توافقی در 24 نوامبر حاصل شد که گامی برای تقویت توافق اولیه و رسیدن به توافق نهایی بود. اکنون طرف‌ها باید با نیت روشنی به اجرای این توافق بپردازند همچنان که ما و ایران (انجام می‌دهیم).

وی ادامه داد:‌ آنچه که هفته پیش اتفاق افتاد این بود که نشست فنی در وین میان همه طرف‌ها برای ورود به جزییات، اولویت‌ها، بررسی تعیین زمان شروع اجرا(ی تعهدات) و تهیه یک طرح کامل به همراه تعیین زمان‌هایی که هنوز مشخص نشده، برگزار شد تا ایران به واسطه ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی‌اش را اثبات کند و بعد از آن غربی‌ها گام‌هایی را برای لغو تحریم‌ها بردارند.

مان افزود: اما تا به امروز هیچ تاریخی مشخص نشده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل آمد و به تبادل پیام‌ها و نکات مشخصی که از جانب محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به همراه داشت، پرداخت. مساله مهم این است که ما از طرف خودمان اقدامات لازم را برای لغو تحریم‌ها آماده می‌کنیم و زمانی که به گزارش مناسبی دست یابیم که ما را مطمئن سازد، بدون هیچ تاخیری تحریم‌ها را برخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین تا به امروز هیچ تاریخی برای لغو تحریم‌ها مشخص نشده است، گفت: خیر، تا به امروز تاریخی مشخص نشده است.

همچنین وزیر امور خارجه روسیه باردیگر تاکید کرد که حل موضوع هسته‌ای ایران باعث می‌شود دیگر نیازی به نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا نباشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز(چهارشنبه) خطاب به اعضای شورای فدراسیون روسیه گفت: ما فرض را بر این می‌گذاریم که حل مشکلات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باید به تجدیدنظر در نصب سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا منجر شود.

به گزارش صدای روسیه، لاوروف افزود: در واقع حل موضوع هسته‌ای ایران فرضی را که لزوم نصب سسیتم دفاع موشکی در اروپا را توضیح می‌داد، از بین می‌برد.

آمریکا از مدت‌ها پیش گفته بود که تشخیص موشک‌هایی که ممکن است توسط ایران پرتاب شود هدف اصلی نصب سیستم دفاع موشکی در اروپا است، در حالی که روسیه بارها مخالفت خود را با چنین اقدامی ابراز کرده و این سیستم را خطری برای امنیت روسیه می‌دانست.

/17295

 

کد N19045

وبگردی