آفتاب
فرجی دانا در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

توضیح درباره انتصاب توفیقی، میلی منفرد و بازگشت اساتید بازنشسته به دانشگاه ها

توضیح درباره انتصاب توفیقی، میلی منفرد و بازگشت اساتید بازنشسته به دانشگاه ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، درباره انتصاب آقایان توفیقی و میلی منفرد که باعث اعتراض برخی نمایندگان شده است گفت: در این زمینه سوء تفاهم هایی وجود داشت که در حال برطرف کردن آن هستیم اما آن چه براساس اختیارات و طی مراحل قانونی انجام شده است، نقض نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا فرجی دانا روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای مطرح شده در خصوص هدایای پژوهشگران برگزیده که از سوی رئیس جمهور مورد قدردانی قرار گفتند اظهار کرد: در شرایط ویژه ای قرار داریم و همگی باید با درک این شرایط یکدیگر را به صبر دعوت و ترغیب کنیم.

وی با بیان این که پس از برگزاری مراسم از کانال های مختلفی انتقادات مطرح شده درباره جوایز اهدایی به پژوهشگران را دریافت کردم و از این موضوع متاسفم افزود: مطمئن هستم پژوهشگران ما که سال ها برای دستیابی به یک دستاورد پژوهشی تلاش می کنند کم یا زیاد بودن مبلغ جایزه برایشان اهمیت ندارد اگرچه ما هم باید تلاش کنیم در شان آنها میزان این هدایا را افزایش دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از همه پژوهشگران به خاطر صبری که دارند تشکر می کنم و مطمئن هستم از این پیچ خطرناکی که در حوزه اقتصادی با آن مواجه هستیم به سلامت عبور خواهیم کرد.

وی درباره تشکیل هیات های نظارت و ارزیاب در وزارت علوم توضیح داد: با روی کار آمدن دولت تبدیر و امید و تحقق حماسه سیاسی مطالبات گسترده ای در بین نخبگان و دانشگاهیان ایجاد شد که این نیازمند برگزاری یک جلسه گفت و شنود با آنها بود تا علاوه بر شنیدن دغدغه ها مشکلات دانشگاه ها نیز در آن مورد توجه قرار گیرد.

فرجی دانا ادامه داد: اعزام هیات های نظارتی یک آیین نامه مفصل در وزارت علوم دارد و قطعاً برای نفی یک ریاست، پرونده سازی و مچ گیری اعزام نمی شوند بلکه براساس یک دستورالعمل مشخص با رئیس، هیات رئیسه، اعضای هیات علمی، تشکل های دانشجویی و دانشجویان دیدار می کنند.

وی با بیان اینکه اتخاذ راهکار اعزام هیات های نظارت و ارزیاب توسط وزارت علوم برای خودداری از تصمیمات شتابزده در خصوص دانشگاه ها است، گفت: چون درخواست های زیادی از مسئولان، نمایندگان مجلس، تشکل های دانشجویی و دانشجویان به دست ما می رسد این اقدام می تواند در جلوگیری از اتخاذ تصمیم های شتابزده موثر باشد چرا که عمده افراد عضو هیات های نظارت و ارزیاب افراد علمی و چهره های دانشگاهی هستند که با قضاوت و امانت داری گزارش می دهند و در محل نقش قاضی را ندارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: واقعاً هیات های نظارت و ارزیاب برای تلطیف فضا به دانشگاه ها اعزام می شوند تا اطلاعات آنها منجر به تثبیت یا تغییر مدیریتی در دانشگاه ها شوند. سعی می کنیم با توجه به تماس این هیات ها با اعضای هیات علمی برای کسانی که دوره 4 ساله آنها تمام شده به تصمیم درستی برسیم.

وی یادآور شد: در این دوره سیاست ما در وزارت علوم ادامه مدیریت افراد تا پایان حکم صادر شده برای آنها است مگر مشکل خاصی پیش آمده باشد.

فرجی دانا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که جایگاه تشکل های دانشجویی در وزارت علوم دولت یازدهم کجاست؟ گفت: وزارت علوم به فعالیت تشکل های دانشجویی و انجام وظایف اجتماعی دانشجویان اعتقاد کامل دارد و امیدواریم آنها بتوانند برای انعکاس ضعف ها به مسئولان و انجام وظایف اجتماعی خود فعال باشند. ما هم در این زمینه بسترهای لازم را فراهم خواهیم کرد.

وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگری درباره سخنان اخیر برخی نمایندگان مجلس درباره دانشجویان ستاره دار که در مورد آنها قانون اجرا نشده است تصریح کرد: دانشجویان محروم از تحصیل محرومیت شان در زمان ما نبوده است. وزارتخانه در پاسخ به شکایات دریافتی آن را به هیات مرکزی گزینش ارایه می دهد و احکام مشخصی در خصوص رسیدگی به این موضوع داده شده است.

وی با بیان اینکه شاید 25 مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص محرومیت دانشجویان از تحصیل و یا بازگشت به تحصیل به تصویب رسیده است، با تاکید بر عدم دخالت درباره تصمیمات هیات مرکزی گزینش خاطرنشان کرد: اگر ما این نهاد قانونی را در موضع صدور حکم ببینیم که در محرومیت و چه در رفع محرومیت دانشجویان از تحصیل باید به تصمیمات آن گردن بنهیم و این تنها وزارت علوم نیست که باید چنین رویکردی داشته باشد بلکه سایر نهادها هم باید به این تصمیمات گردن بنهند.

فرجی دانا در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات نمایندگان به انتصاب آقایان توفیقی و میلی منفرد در وزارت علوم و حتی مطرح کردن موضوع استیضاح و اینکه آیا ممکن است با فشار مجلس این انتصاب ها لغو شود گفت: آن چه بر اساس اختیارات و طی مراحل قانونی انجام شده است را نقض نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این باره سوء تفاهم هایی به وجود آمده که باعث تکدر خاطر برخی نمایندگان شده است اظهار کرد: در حال رفع این سوء تفاهم ها با توجه به همکاری مشترک مجلس و دولت هستیم که امیدواریم بیش از پیش بتوانیم از حضور این عزیزان بهره بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که اخیراً لیستی از اساتید بازنشسته شده منتشر شده است که خواهان بازگشت به تدریس هستند خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت استادانی که نسبت به بازنشستگی پیش از موعد اعتراض داشتند در زمان آقای توفیقی به کارگروهی در وزارت علوم واگذار شده است.

وی ادامه داد: عده ای اعتقاد داشتند که این موضع باید به دانشگاه ها احاله بشود که اکنون موضوع رسیدگی به بازنشستگی پیش از موعد برخی اساتید به دانشگاه ها سپرده شده است و اگر نیازی به مجوز هیات دولت داشت در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

 

کد N19016

وبگردی