آفتاب
نوبخت در جمع خبرنگاران: /۲/

دولت کاهش بیش از ۱۰ واحد درصد نرخ تورم را هدف‌گیری کرده است

دولت کاهش بیش از ۱۰ واحد درصد نرخ تورم را هدف‌گیری کرده است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت خواهان هیچ افزایش قیمتی بر اقلام مصرفی مردم به شکل غیر منطقی تا پایان سال ۹۳ نیست، گفت: برای همین با تقبل پرداخت مابه‌التفاوت فشار هزینه را از واحدهای تولیدی برداشتیم

سخنگوی دولت گفت: در سال ۹۳ دولت کاهش بیش از ۱۰ واحد درصد نرخ تورم را هدف‌گیری کرده و سیاست‌های خود را بر مبنای آن تنظیم نموده است.
به گزارش خبرنگارایلنا، محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران در خصوص تغییراتی که در تصویب لایحه بودجه می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد، گفت: یکی ازاهداف مورد تعقیب لایحه بودجه با توجه به پیش‌بینی منابع و مصارف کنترل نقدینگی است. ما معتقدیم برای کنترل نرخ تورم باید حجم نقدینگی به جای رفتن به بازار ارز و طلا باید به بازار سرمایه معطوف شود، بنابراین کلیت لایحه بودجه برای تقویت بازار سرمایه تدوین شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختصاص سه هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی تنها مختص شیر است، گفت: آنچه گفتند در مورد محصولات لبنی بود، چرا که قیمت همه این محصولات بر اساس قیمت شیر خام تعیین می‌شود، بنابراین این مصوبه دولت معطوف است به اینکه قیمت شیر خام برای مصرف کننده افزایش پیدا نکند، اما چون دامداران علوفه و نهادهای لازم خود را برای تولید شیر خام با قیمت بیشتر دریافت می‌کنند، برای همین قرار شد که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور منبع تامین این مابه التفاوت را تهیه و آن را پرداخت کند.
نوبخت افزود: با این سیاست هم تولید کننده می‌تواند بدون اینکه باری بر آن تحمیل شود کالای خود را به کارخانجات بدهد و هم اینکه افزایش قیمت‌ها به مصرف کننده منتقل نمی‌شود تا پایان سال ۹۳ نیز این کار تعقیب می‌شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت خواهان هیچ افزایش قیمتی بر اقلام مصرفی مردم به شکل غیر منطقی تا پایان سال ۹۳ نیست، گفت: برای همین با تقبل پرداخت مابه‌التفاوت فشار هزینه را از واحدهای تولیدی برداشتیم. در سال ۹۳ دولت کاهش بیش از ۱۰ واحد درصد نرخ تورم را هدف‌گیری کرده و سیاست‌های خود را بر مبنای آن تنظیم نموده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در خصوص تاسیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصوبه مجلس را اجرا خواهد کرد، گفت: اگرمصوبه مجلس شورای اسلامی به تایید شورای‌ نگهبان برسد و به شکل قانون درآید، قطعاً دولت مجری قانون خواهد بود.
نوبخت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که از احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای عالی امنیت ملی سخن می‌گفت، عنوان کرد: در این خصوص لازم است تا در خصوص گزارش آقای ظریف در جلسه هیات وزیران توصیح دهم.
وی ادامه داد: وزیر‌امور‌خارجه گزارشی از تاکیدات وزرای اروپای به کاترین‌اشتون مبنی بر اینکه حتی زود‌تر اززمان معین برای اجرای توافقات ژنو اقداماتی کند ارائه داد. ‌بنابراین توافقات با قوت پیگیری می‌شود‌. ‌ضمن اینکه با توجه به اینکه توافقی بر خلاف خواسته رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است به تصویب رسیده است، ممکن است تلاشهایی برای ایجاد فشار در‌ آمریکا و اروپا از طریق لابی‌های صورت گرفته ایجاد شده است.
وی افزود: بیان برخی حرف‌ها طبیعی است، اما آنچه مبنا می‌شود، توافقات مکتوب است. ممکن است برخی برای مصارف خاص حرفهایی در بیرون بزنند، اما این تاثیری در توافقات ندارد. همچنین مسئولین نظام نیز پذیرای این توافق شده‌اند و ۱+۵ نیز خود را مقید به اجرای توافقات می‌داند بنابراین حرفهای حاشیه‌ای نباید ذهن ما را به خود مشغول کند.
نوبخت همچنین تصریح کرد: با توجه به بی‌اعتمادی که طی ده‌ها سال بین جمهوری اسلامی و غرب وجود داشته، قطعاً رسیدن به راه حل نهایی و برداشتن تحریم‌های ظالمانه ممکن است به دفعات با قهر و آشتی همراه شود، اما آنچه جای نگرانی دارد مخدوش شدن مصوبات مکتوب است نه نقل قول‌های شفاهی.

کد N18995

وبگردی