آفتاب
ستاری خبر داد:

توافق دو وزارتخانه برای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان/ تاکید بر تجاری‌سازی پژوهش

توافق دو وزارتخانه برای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان/ تاکید بر تجاری‌سازی پژوهش

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید برای تجاری سازی پژوهش و فناوری و وارد کردن آن در زندگی روزمره مردم تلاش کنیم، از توافق وزارتخانه‌های علوم و اقتصاد برای برخوردار شدن شرکت‌های دانش بنیان از معافیت مالیاتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری در حاشیه جلسه دولت در نشستی خبری درباره افزایش اعتبارات بخش پژوهشی در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: مهمترین کار ما این است که به دنبال تجاری سازی فناوری باشیم و اینکه پژوهش را چطور در زندگی روزمره مردم وارد کنیم .

وی با بیان اینکه اشتغال و اقتصاد دانش بنیان در حوزه پژوهش و بهره گیری از فناوری یکی از مهمترین رویکردهای دولت تدبیر و امید است، افزود: دست دولت در این حوزه باز بوده و بودجه مناسبی را برای تحقق این رویکرد اختصاص داده است به عنوان مثال بودجه ای که به صندوق نوآوری و شکوفایی از سوی دولت اختصاص داده شد بیانگر این رویکرد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای برخوردار شدن شرکت های دانش بنیان از معافیت مالیاتی تصریح کرد: در این زمینه امروز بین وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و اقتصاد و امور دارایی توافقاتی صورت گرفت و فکر می کنم با توجه به این رویکرد در حوزه شرکت های دانش بنیان و اقدامات پژوهشی شاهد یک جهش چشمگیر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید کریدورهای تجاری سازی را تقویت کنیم یادآور شد: وصل شدن یک ایده به بازار مراحل مختلفی دارد که باید این مراحل طی شود. این موضوع باعث خواهد شد که در حوزه پژوهش و فناوری شاهد تجاری سازی باشیم.

ستاری در پاسخ به این سئوال که بخش خصوصی چقدر توانسته در حوزه پژوهش و تجاری سازی آن حضور داشته باشد و دولت چه اقداماتی برای حمایت از این بخش انجام خواهد داد، گفت: اعتباراتی که برای گسترش تجاری سازی در حوزه پژوهش و فناوری از سوی دولت اختصاص یافته صرفا برای بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اینکه باید برخی تفکرات در بین پژوهشگرها، نهادهای دولتی و دانشگاهها تغییر یابد، اشاره کرد: قبلا اساتید دانشگاهها این موضوع را مذموم می دانستند که همزمان با تدریس، قراردادهای پژوهشی داشته باشند حال اینکه اعضای هیات علمی و دانشگاهها باید حضوری فعال در پژوهشگاهها داشته باشند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: محقق و پژوهشگر به لحاظ ذاتی با بازار ارتباطی ندارد که در این بین باید شرکت های واسط تشکیل شود. خوشبختانه در حال حاضر در بسیاری از دانشگاهها فعالیت در حوزه های پژوهشی و تشکیل پژوهشگاهها را شاهد هستیم.

 

 

کد N18965

وبگردی