آفتاب
ظریف در دانشگاه تهران:

موضع محکم ایران را به زبان دیپلماتیک بیان می‌کنم/ آمریکا از فرهنگ شهادت ما می‌ترسد/ از رهبری خرج نمی‌کنم، مسئولیت مذاکره با من است

موضع محکم ایران را به زبان دیپلماتیک بیان می‌کنم/ آمریکا از فرهنگ شهادت ما می‌ترسد/ از رهبری خرج نمی‌کنم، مسئولیت مذاکره با من است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بعضی گفتند من در زمینه امنیتی و دفاعی صلاحیت ندارم ولی من 20 سال امنیت بین الملل تدریس کردم و متون امنیتی آمریکا را خوانده‌ام، گفت: نگرانی آمریکا از سلاح ما نیست از ملت ما است، بزرگترین مانع آمریکا خودباوری و فرهنگ ایثار و شهادت مردم است که این سرمایه را نمی توانیم با سلاح عوض کنیم.

 به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دبیران هم اندیشی استادان که امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امیدواریم در دستگاه سیاست خارجی محیطی فراهم شود تا بتوانیم از نظرات نخبگان استفاده کنیم که حتماً چنین کاری برای تبیین سیاست خارجی مهم است.
وی با بیان این که ما نباید مصرف کننده باشیم، افزود: هیچکس نباید مصرف کننده باشد مخصوصاً ما، به نظر من مبنای قدرت جمهوری اسلامی ایران همین ادعا است. همین که به این خودباوری رسیدیم که در مقابل آمریکا بگوییم ما هم حرف و دیدگاهی داریم و تصویربرداری از مدل های شما را نمی کنیم.
ظریف در مورد قدرت ایران نیز گفت: اینکه که ما می گوییم ایران قدرتمند است به خاطر ابزار نظامی نیست هرچند ابزار نظامی مهم است بلکه به خاطر برکت ملت، خون شهدا و رهبری است و این پایه قدرت ما است.
وی در ادامه سخنرانی خود در پاسخ به سئوالات مکتوب اساتید حاضر در جمع مبنی بر اینکه مردم انتظار دارند درباره یاوه گویی اوباما موضع گیری کنید، گفت: اخلاق ما مبنای دیدگاه ما است اما در برابر حرف بی مورد موضع محکم اتخاذ می کنیم با این حال  ممکن است این موضع را به زبان دیپلماتیک بیان کنیم، ما نمی گذاریم منافع ملی و حقوق کشور را زیر پا بگذارند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سردار جعفری گفته است در مذاکرات و توافقنامه امتیاز زیادی دادیم و امتیاز کمی گرفتیم، گفت: نظر ایشان محترم است البته من کارم بیشتر مذاکره است و اعتقادم این نیست آن چه که ما به دست آوردیم این بود که ساختمان تحریم ها فروریخت.
وی ادامه داد: فضایی ایجاد کرده بودند که تحریم های سنگین علیه ما اعمال شده بود به طوری که در هیچ کجا تحریمی نبود مبنی بر اینکه ما نمی توانیم دارو بخریم ولی با فضایی که ایجاد شده بود بعضی از اقلام غذایی را با 35 درصد بیشتر از قیمت واقعی می خریدیم و این تحریم ها فروریخت البته این که آقای کوهن معاون خزانه داری آمریکا حرف های بی ربط و بی معنی زیاد می زند به خاطر این است که می خواهد ساختمان تحریم ها را حفظ کند.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مقام معظم رهبری در جریان کامل مذاکرات قرار داشتند، گفت: من قصد ندارم از مقام معظم رهبری خرج کنم ولی هر لحظه مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند این تصمیم در مذاکرات اعمال می شود.
وی ادامه داد: رهبری چارچوب کلی را تعیین می کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم، فقط به احترام سوالی که پرسیده شد می گویم ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا به اعتقاد شما دشمنان ما از موشک های ما نمی ترسند، گفت: آن چه که من عرض کردم این بود که آمریکا از فرهنگ شهادت ما می ترسد، بزرگترین مانع آمریکا خودباوری فرهنگ ایثار و شهادت مردم است که این سرمایه را نمی توانیم با سلاح عوض کنیم.
وی ادامه داد: بعضی ها گفتند من صلاحیت ندارم ولی من می گویم من 20 سال امنیت بین الملل تدریس کردم و متون امنیتی آمریکا را خوانده ام، نگرانی آمریکا از سلاح ما نیست از ملت ما است، یعنی اینکه اگر سلاح های ما را بزنند دوباره می سازیم و این بسیار مهم است زیرا اگر مبانی دولت خودمان را نفهمیم به قدرت طرف مقابل اضافه می کنیم و شعارهای انقلاب نیز مبتنی بر همین واقعیت است.
ظریف گفت: قبل از صحبت تقاضایی را مطرح می کنم و آن نیاز ما به دیدگاه ها، بررسی ها، نقدها و نظارت کارشناسی است که از محیط عملی حوزه و دانشگاه برخاسته باشند، اما روش قابل بحث است و این که چگونه می شود این کار را انجام داد.
وی ادامه داد: اگر شما آنچه را که در 7 یا 8 سال گذشته توسط دستگاه های مطالعاتی تهیه شده را مطالعه کنید، مشاهده می کنید همه دنیا در مورد مولفه های شرایط جدید بین المللی صحبت می کنند، یعنی این که دوران جنگ سرد تمام شده و روابط بین الملل وارد چارچوب های مشخص شده است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه میان توفیق و شکست در شرایط بین المللی محدود شده است، افزود: بعد از فروپاشی شوروی آمریکایی ها دچار یک توهم شدند که دوران نظام دو قطبی تبدیل شده به یک نظام تک قطبی که بوش پدر هم به همین منظور وعده نظم نوین جهانی داد و فکر می کردند نظام جدید آمریکایی جایگزین نظام دو قطبی می شود، ولی در فاصله بسیار کوتاه فهمیدند آن یک توهمی بیش نبوده است.
وی با بیان اینکه در یک دوران گذار هستیم، ادامه داد: هر کسی از این دوران یک تصور دارد و نمی‌دانند بازیگران این دوران گذار چه کسانی هستند، این که دولت ها بازیگرانند یا انسان؟ آیا قدرت نظامی حاکم است یا قدرت پیچیده شده است.
ظریف با اشاره به توان نظامی بالای آمریکا گفت: آمریکا با داشتن توان نظامی برای این که این قدرت را به نفوذ تبدیل کند با مشکل مواجه است و در حمله به عراق و افغانستان حمله نظامی نتیجه عکس می دهد.
وی ادامه داد: گروهی نومحافظه کار در آمریکا هستند که معتقد بودند باید از نیروی نظامی استفاده کرد و قدرت آمریکا را در دنیا نهادینه کنند. بنابراین نظر در زمان کلینتون هم حداقل یک عملیات نظامی در سال صورت می‌گرفت مثل حمله به کوزوو، سودان و ... .
وزیر امور خارجه با بیان اینکه هدف آمریکا از حمله های متعدد نظامی این بود که قدرت نظامی را نهادینه کنند، افزود: بعد از آمدن بوش پسر و فراهم شدن زمینه پس از واقعه 11 سپتامبر عامل نظامی در همه موارد شکست خورد، لذا معلوم شد این یک دوران گذار است که ابزارهای گذشته کارآمدی قبلی را ندارد.
وی افزود: موسسات مطالعاتی دنیا تلاش می کنند این واقعیت را فهم کنند که ما و جهان در چه شرایطی هستیم و شرایط دوران گذار چیست لذا ما در جمهوری اسلامی باید خودمان تولید کننده باشیم .
ظریف با بیان اینکه همه نظریه پردازی ها فقط برای تحلیل تولید نشده اند ادامه داد: همه نظریه پردازی ها برای فهم تولید نشده اند و علاوه بر فهم برای توجیه و حتی شکل دهی به آینده درست شده اند به خاطر این که در کنار فهم برنامه ریزی و آینده سازی هم مهم است ما هم باید این آینده را بفهمیم و تبیین کینم.
وزیر امور خارجه  با اشاره به اینکه نقش مهم دانشگاهی درباره این واقعیت بسیار برجسته  است افزود: ما نباید در حوزه علم، شناخت، فهم و درک مصرف کننده باشیم، هیچکس نباید مصرف کننده باشد مخصوصاً ما.
وی ادامه داد: به نظر من مبنای قدرت جمهوری اسلامی ایران همین ادعا است، همین که به این خودباوری رسیدیم در مقابل آمریکا بگوییم ما هم حرفی و دیدگاهی داریم بسیار مهم است، ما می توانیم مسایل را فهم، درک و تبیین کنیم و توانستیم به آمریکا بگوییم از مدل های شما تصویربرداری نمی کنیم.
ظریف با بیان این که محیط دانشگاهی باید فهم بومی از شرایط داشت باشد ادامه داد: نباید از دیدگاه های دیگران کپی برداری کنیم زیرا خیلی از قدرت های برتر بعضی از شعارها را دوست دارند چون نتیجه آن شعارها قدرت آنها را نهادینه می کند ما باید شعارها و دیدگاه هایمان همان باشد که رهبری تبیین کردند و مبانی قدرت ما خودباوری مردم است.
وی به دلایل شکل گیری حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به این دلیل معتقدیم که حماسه سیاسی فرموده مقام معظم شکل گرفت که چون مردم نشان دادند علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها به جمهوری اسلامی اطمینان دارند و دیدگاه شان را در پای صندوق های رای می گویند.
وزیر امور خارجه  کشورمان در مورد سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رای مردم را حق الناس دانستند گفت:  به عنوان دانشجوی حقوق بشر می گویم این که رای مردم را حق الناس بدانیم یک چیزی به حقوق بشر اضافه شده است یعنی یک مفهوم عالی تر را اضافه کردیم و اینکه مسئولین این مساله را رعایت کرده اند و رای مردم را پاس داشتند و از آرا آن حفاظت کردند بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی است. در این منطقه چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه داد: در طول 20-30 سال گذشته در تمام دوره های ریاست جمهوری مشاهده کردیم که رئیس جمهور بعدی دیدگاه هایش متفاوت نسبت به رئیس جمهوری قبل از خود بود یعنی بعد از ریاست جمهوری آقای هاشمی ریاست جمهوری آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و حالا آقای روحانی به همین ترتیب شکل گرفته است.
ظریف گفت: ما توانستیم بدون استفاده از قدرت نظرات مردم را به کرسی بنشانیم که این یک برجستگی بی نظیر است برای جمهوری اسلامی.
وزیر امور خارجه افزود: در منطقه دیدگاه های افراطی سکولار به بن بست رسید و از طرفی دیگر دیدگاه های مدعی اسلام و نه مبتنی بر اسلام به بین بست رسیده است و آن چه که در 35 سال گذشته موفق بیرون آمده مدل جمهوری اسلامی است. این مدل را مبنای قدرت خودمان بدانیم که آن وقت می فهمیم توانمندی و ظرفیت ما چیست.
وی با بیان اینکه بدخواهان توانمندی ما را فهمیدند ادامه داد: اگر رژیم صهیونیستی نگران سلاح هسته ای بود خب برای چه ناراحت می شود؟ ما برنامه ای شروع کردیم که بگوییم دنبال سلاح هسته ای نیستیم و سلاح هسته ای نداریم. از نظر استراتژیک و نه در پیرامون و نه در صحنه جهانی سلاح هسته ای ناامنی ایجاد می کند برای ما البته ما معتقدیم سلاح هسته ای برای هیچکس امنیت نمی آورد.
وزیر امور خارجه  با بیان اینکه از نظر مبنای فکری اعتقاد داریم سلاح هسته ای حرام است، خاطرنشان کرد: پس چرا باید رژیم صهیونیستی نگران باشد آنها که باید خوشحال باشند چون آنها فهمیدند و می دانند راه پیشگیری از توفیق و موفقیت ایران ایجاد یک فضای بین المللی علیه ایران و ایجاد شرایط وحشت ایران هراسی و استفاده از تحریم ها است و با این فضا است که می توانند تمام جنایت خود را مخفی کنند.
وی در ادامه با طرح چند پرسش گفت: چرا در مورد شهرک سازی رژیم صهیونیستی و اقدامات ضد حقوق بشری آنها کسی صحبت  نمی کند؟ آن چیزی که بزرگترین عامل تهدید منطقه است خود را مدعی منطقه می داند لذا وقتی این فضای ایران هراسی بشکند زلزله در جهان رخ می دهد.
ظریف در ادامه به واکنش های تحلیلگران بین المللی در مورد مسایل جهانی اشاره کرد و گفت: چرا می گویند در این 100 روزه در جهان زلزله به راه افتاده است؟ چون تمام مطالبی که داشتند برنامه ریزی می کردند دارد فرو می ریزد در حالی که همسایگان نگران شدند مگر چه اتفاقی افتاده است که نگران شوند؟ آن فضاسازی به هم خورده دیگر نمی شود به ایران به چشم خطر نگاه کرد. ایران خطر ندارد. البته ما حرف داریم برای گفتن ما می ایستیم در برابر سلطه، ما با خودباوری و اصل تفکر سلطه را زیر سوال می بریم و آنها می خواهند به خاطر این تفکر این نگرانی را ایجاد کنند که ایران تهدید هسته ای است.
وی ادامه داد: نگرانی عمده آنها این است که از ابزاری استفاده کنند که مورد پذیرش است ولی سیاست جمهوری اسلامی و دولت آقای روحانی این است که این ابزار را از دست اینها با حفظ عزت و اصول خارج کنیم و اصول ما این است که کسی نمی تواند چیزی را به ما دیکته کند.
وزیر امور خارجه با بیان این که نمی پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد افزود: ما نمی پذیریم آینده ما را آنها تغییر دهند ما در زمین آنها بازی نمی کنیم ما آینده را رقم می زنیم.
وی سپس در واکنش به سخنان ضد و نقیض برخی از مقامات آمریکایی گفت: من دارم سخنرانی می کنم و هرچه دلم می خواهد می گویم آنها هم صحبت می کند و هرچه دلشان می خواهد می گویند اما در مذاکره حتی در هر مذاکره ای مثلاً در خواستگاری هم همه نظرات خانواده عروس و داماد به دست نمی آید. البته این موضوع مذاکره ما موضوع عروسی نیست که این سخنان ظریف باعث خنده حضار شد.
ظریف ادامه داد: ما از یک سابقه طولانی بی اعتمادی و نگرانی مردم ایران نسبت به کشورهای غربی وارد شدیم لذا باید با چشم باز حرکت کنیم و مطمئن تفاهم می کنیم اگر در این توافق 4 صفحه تفاهم کردیم حتماً دو صفحه اش دیدگاه ما است و دو صفحه اش دیدگاه آنها است اگر هر 4 صفحه دیدگاه شما بود می شد نطق و سخنرانی شما.
وی با بیان این که اهداف ما باید مشخص باشد ادامه داد: مردم ما در طول 35 سال گذشته نشان دادند تحریم و فشار کارساز نیست. این نه اینکه تحریم فشار نمی آورد بلکه وظیفه ما این است که فشارها را برداریم. ما مستخدم مردمیم وظیفه مان این نیست برای مردم هزینه درست کنیم.
وزیر امور خارجه  با بیان این که دیپلماسی یعنی اینکه اهداف را با کمترین هزینه پیش ببریم، ادامه داد: اینکه اهداف را با بیشتری هزینه پیش ببریم هنر نیست، هزینه کردن هنر نیست آن هم وقتی که خرج از جیب همسایه است.
وی ادامه داد:  مردم ما حاضر نیستند از اصول عبور کنند ما باید از این مردم و از این سرمایه بهره ببریم و معتقدم امکان رسیدن به راه حل وجود دارد چون به خودمان مطمئنیم نه اینکه به طرف مقابل اطمینان داشته باشیم.
ظریف با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی ابرقدرت نیستند ادامه داد: تنها ابرقدرت در جهان ذات باریتعالی است. این مطلب را بپذیریم و باور کنیم. فکر می کنیم اگر آمریکا را مجبور کردیم و اگر اوباما در مرکز صهیونیستی سخنرانی کرد و در پایان گفت اگر می توانستیم یک پیچ و مهره برنامه هسته ای ایران را باز می‌کردیم پس باور کنید نتوانستند این کار را کنند .
وی ادامه داد: اگر اعتماد به خدا و خودباوری را بپذیریم، می بینید که اوباما می گوید چاره ای نداشتیم جز اینکه غنی سازی را بپذیریم. اگر این واقعیت را در ذهن درست کردیم آن زمان است که می توانیم طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با طرح چندین پرسش گفت: ما در جمهوری اسلامی با این توان و امکاناتی که داریم چطور می توانیم نقش آفرینی کنیم و برای آینده دنیا و منطقه تاثیرگذار باشیم؟ این نیاز به فکر، گفتگو، نقد، تبادل نظر و فعالیت دارد.
ظریف ادامه داد: خیلی راحت است وقتی بخواهیم مقاله بنویسیم و چند منبع ترجمه کنیم ولی اگر بخواهیم از خودمان چیزی بنویسیم مخصوصا اگر حرف نویی بنویسیم که متضمن منابع ما باشد نیاز است بیشتر فکر کنیم بیشتر زحمت بکشیم لذا محیط های دانشگاهی ما باید محیط نواندیشی و آزاداندیشی باشد.
وی افزود: همیشه دولت هایی که ثابت شده  در شرایط سیال هستند ساقط شده اند، در دوره گذشته صدام ساقط شد مگر عراق قدرت کمی بود؟ ولی صدام خیال می کرد می تواند با ابزار قدرت جنگ سرد، قدرت را صادر کند. میلوسوویچ هم ساقط شد، قذافی هم که فکر کرد با وادادگی می تواند به قدرت برسد، اما نتیجه‌اش منجر به نابودی او شد.
ظریف در ادامه در پاسخ به سوالات رسیده به دستش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بارها مدعی شدید حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده است در کدام عبارت چنین ادعایی ثابت شده است، گفت: من عین ترجمه متن انگلیسی را منتشر کردم حتی در مواردی احتیاط کردیم و به ضرر خودمان ترجمه کردیم. ثانیا در معاهده MPT حق غنی سازی جزء حقوق غیرقابل انفکاک است و این اصل قابل شناسایی نیست فقط باید به آن احترام گذاشته شود مثال اینکه بگویند من حق حیات تو را به رسمیت شناختم حق هسته ای مثل حق حیات است.
وی در مورد توافق نامه نیز گفت: در برنامه اقدام مشترک ژنو در دو جا گفته شده برنامه هسته ای شامل غنی‌سازی ادامه پیدا می کند و هر راه حل نهایی شامل غنی سازی خواهد بود این یعنی احترام به اجرای حق غنی‌سازی ما.
وزیر امور خارجه سپس به یکی از قوانین کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا قاعده ای دارد به اسم قاعده 321 یا 123 که بر اساس این قاعده هر کس بخواهد برنامه هسته ای را ادامه دهد، نمی شود. امروز امارات که نزدیک ترین دوست آمریکا است نتوانسته برنامه هسته ای داشته باشد، عربستان پنج سال است که مذاکره می کند دولت پهلوی سال ها با آمریکا مذاکره کرد که در سال 76 شورای امنیت ملی آمریکا سندی را در این باره بیرون داده و منتشر کرد ولی نتوانستند برنامه هسته ای داشته باشند.
ظریف ادامه داد: ما دچار برخی دروغ پردازی ها شدیم حالا در دو جای سند آمده یکی در مقدمه و یکی در انتها که ما اجازه غنی سازی داریم باور کنید من آدم دروغگویی نیستم اگر حرف های من را باور نمی کنید من باید از واشنگتن پست مطلبی را بگویم که گفت دولت آمریکا به مردم آمریکا در مورد حق غنی سازی دروغ گفته من اولین کسی بودم که توافق را در اختیار رسانه ها قرار دادم.
وی با بیان اینکه بسیاری از مطالبی که درباره متن موافقتنامه منتشر شده صحیح نیست، ادامه داد: ما نیازمند نقد هستیم اما به همدلی بیش‌تر نیاز داریم و همه باید  بدانیم که در یک کشتی نشسته‌ایم و این کشتی جناحی نیست و ملی است و هر جایی از آن سوراخ شود همه با هم در وضعیت مشابه قرار می‌گیریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در این توافقنامه سه گام پیش بینی شده و هر کدام از گام ها قابل تمدید است، آیا اگر طرف غربی اصرار به تمدید کرد چه می کنید؟، گفت: اولا اینکه فاصله رسیدن در توافق نهایی یکسال است و قابل تمدید نیست و در مدت یکسال باید به توافق نهایی برسید، نه تنها مرحله اول بلکه مرحله نهایی هم باید مدت‌دار باشد و گفتیم بعد از پایان مرحله نهایی مثل برنامه هسته ای هر کشوری که سلاح ندارد، برخورد می شود، مثل ژاپن و آلمان.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: یعنی این محدودیت موقتی است اما اینکه چه تضمینی وجود دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد. ما خیالمان جمع است که روند قابل بازگشت است می دانید ما 450 کیلو اورانیوم 20 درصدی تولید کردیم ولی بدون کمترین مابه ازایی 250 کیلو را به اکسید تبدیل کردیم.
ظریف افزود: اورانیوم 20 درصد ما در ماه سپتامبر از 200 کیلو بیشتر شده حالا کسانی که با شما صادق بودند نباید هزینه صداقت را بپردازند میزان اورانیوم 20 درصد مشخص است، علت تبدیل به سوخت و رقیق کردن هم مشخص است. من حاضرم تهمت و افترا بشنوم ولی منافع ملی را فدای دفاع از خود نکنم.
وی در ادامه درباره مطالب مطرح شده در مورد سخنانش درباره جزایر سه گانه ایرانی گفت: در کویت خبرنگاری سوال کرد در مورد جزایر سه گانه من گفتم آماده گفتگو هستیم ولی دوستان من را به وادادگی متهم کردند یعنی از منافع ملی خرج کردند تا بهره برداری سیاسی کنند حالا اگر وزیر خارجه شما فرض کنیم چنین حرفی زده بود شما باید می گفتید نزده آیا این برای نظام منفعت دارد؟ برای چه کسی دارید چنین کاری می کنید؟ به چه کسی دارید کمک می کنید؟
وزیر امور خارجه ادامه داد: نمونه ای مثل این زیاد سراغ دارم نمونه ای که سایت ها برای اسرائیل نامشروع، مشروعیت ایجاد کردند. من در هیچ جا ندیدم جز در یک سایت ایرانی که یک مقام صهیونیستی گفته می خواهم با مقامات ایرانی دیدار کنم.
ظریف با بیان اینکه ساختار هسته ای ما باقی خواهد ماند، گفت: آنچه می پذیریم قابل بازگشت است ولی بعید می‌دانم فضای روانی که شکسته شده است اگر عقل داشته باشیم و از این فضا استفاده کنیم دوباره قابل بازگشت باشد. ما باید از این فضا استفاده سیاسی کنیم این ایران هراسی و شیعه هراسی که سکه روز کردند و اساس شیعه‌کشی باب شده و نقض حقوق شیعه پذیرفته شده، باید از بین برود، باید از این فرصت استفاده کنیم و این را درمان کنیم که بخدا این یک فرصت است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا فقط سیاست خارجی ما محدود به پرونده هسته ای است و چه تلاشی برای مقابله با رژیم جعلی صهیونیستی شده است، گفت: شما به من نگاه نکنید به نتانیاهو نگاه کنید ببینید چقدر عصبانی است. اندازه ای که نتانیاهو در این سه ماه عصبانی شده بیشتر از عصبانیت او در هشت سال گذشته است.
وزیر امور خارجه در مورد سیاست های دیگر این وزارتخانه نیز گفت: من به آفریقای جنوبی رفتم و کمیسیون مشترک را با آن کشور به راه انداختم، به کویت رفتم و کمیسیون مشترک را دوباره فعال کردم. البته قبول دارم که مساله هسته ای وقت زیادی از من می گیرد، داوطلب نبودم نه برای وزارت نه پرونده هسته ای، ولی قرعه به نام من دیوانه فتاد، ولی تلاش خواهم کرد و با افتخارم تلاش می کنم که وظایفم را به خوبی انجام دهم.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در این توافقنامه برخی از فعالیت های ما درباره غنی سازی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: ما الان 19 هزار سانتریفیوژ داریم که حدود هشت تا 9 هزار آن با اورانیوم می چرخد و بقیه آنها یا نمی چرخد یا بدون اورانیوم غنی شده می چرخد که همین وضعیت هم ادامه پیدا خواهد کرد، لذا چیزی متوقف نمی شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظام و کشور بعد از شش ماه چه چیزی برای معامله کردن دارند، در حالی که بسیاری از امتیازها در همین توافق اولیه واگذار شده است، گفت: اولا آنچه که الان توافق می کنیم قسمتی از توافق نهایی است برنامه هسته ای ما مشخص است و معلوم است غنی سازی ادامه پیدا می کند ما هم باید نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف کنیم البته من در جلسه ای که با آنها داشتم به آنها گفتم من الان از ریاست جلسه ای می آیم که 120 کشور عضو آن هستند یعنی ما اعتقادی به این نداریم که آنها جامعه بین المللی هستند.
وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: ما هم مهره برای مذاکره داریم و هم موضوع برای مذاکره داریم و در نهایت باید کل تحریم ها رفع شود در این توافق تصویر نهایی هم لحاظ شده و آن اینکه غنی سازی ادامه پیدا خواهد کرد.
ظریف در واکنش به این مساله که چرا برخی از تحریم های حقوق بشری کم نمی شود، گفت: به من می گویند چرا تحریم های حقوق بشر حذف نمی شود، جواب اینکه چون ما در مورد حقوق بشر بحث نکردیم البته آمریکا علیه کوبا تحریم های متعددی اعمال کرد ولی بسیاری از این تحریم ها را نزدیک ترین متحد آمریکا یعنی کانادا هم اجرایی نمی کند.
وی ادامه داد: تحریم های گذشته علیه ما مبتنی بر سیاست آمریکا بود و در طول 35 سال گذشته هیچ کس با این تحریم ها همراهی نمی کرد، اما تحریم های الان متفاوت است، مثلا در دوره اخیر آمریکا می گوید کسی نمی تواند به ایران بنزین بفروشد و دولت دوست ما یعنی ونزوئلا اعلام کرد ایران به بنزین ما احتیاج ندارد این یعنی نمی خواهد و نمی تواند بفروشد لذا این تحریم ها باید برچیده شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جلسات محرمانه ای که آقای اوباما لو داده اند، با نظر مقام معظم رهبری بوده است؟، گفت: اولا اوباما چیز را لو نداده است و آن چیزی که بوده این است که در کنار مذاکرات 1+5 با آمریکا نیز مذاکره کردیم.
ظریف ادامه داد: چرا اینقدر چشممان به زبان اوباما است؟ تماس من با آقای جان کری را چه کسی گفت؟
وی در مورد سوال دیگری مبنی بر اطلاع رهبر انقلاب از جلسات محرمانه نیز گفت: من از رهبری خرج نمی‌کنم ولی اگر ایشان نظری داشته باشند، خودمان را ملزم به رعایت آن می کنیم هم من و هم آقای روحانی.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در وزارت خارجه دیپلمات های خوبی تربیت نمی شود؟، گفت: تلاش ما این است که افرادی تربیت کنیم که وابسته به این کشور و نظام باشند در زمان دکتر ولایتی برادر و استاد بنده فضایی به خوبی ایجاد کردند که اتفاقا دیپلمات های خوبی هم تربیت شده اند هر چند هیچکدام ما زیبنده این مردم نیستیم اما تلاش می کنیم.
وزیر امور خارجه در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری نیز فرمودند به آنها خوشبین نیستم ولی مذاکره کنید، نظر شما چیست؟، گفت: ما هم خوشبین نیستیم، اما ما به خودمان و خدا خوشبین هستیم من فکر می کنم طرف مقابل نمی تواند تعیین تکلیف کند ما توان داریم و باید مانع بشویم بدخواهان شرایط را به قبل برگردانند وگرنه ما هم عدم خوشبینی مقام معظم رهبری را قبول داریم.
کد N18808

وبگردی