آفتاب

نجفی:زمان بازدید از معدن گچین هنوز تعیین نشده است/اروپا توصیه رفع تحریم ها را بر عهده اشتون گذاشت

نجفی:زمان بازدید از معدن گچین هنوز تعیین نشده است/اروپا توصیه رفع تحریم ها را بر عهده اشتون گذاشت

مهر نوشت:

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه زمان بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین را ایران تعیین می کند ، گفت: برای اعلام زمان بازدید ایران تا 11 فوریه و حدود 3 ماه زمان دارد .

رضا نجفی ، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اعلام خبر بازدید بازرسان آژانس از معدن اورانیوم گچین در جنوب ایران قبل از ماه فوریه که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است ، بیان کرد : بازدید از معدن گچین در زمره توافقاتی است که در نشست ایران و آژانس در تهران در جلسه 20 آبان صورت گرفت و جزو 6 گام این توافق بود.

وی افزود: زمان بازدید را باید سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کند و مانند بازدید از اراک که بازرسان آژانس به ایران آمدند ، سازمان انرژی اتمی باید طی نامه ای زمان مورد نظر را برای ورود بازرسان آژانس اعلام کند.

نجفی تصریح کرد: زمان بازدید برای بازرسان آژانس باید تا پیش از 11 فوریه و در طول سه ماه آینده صورت گیرد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی درباره بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به ترجمه درست این بیانیه به ویژه در بند آخر مبنی بر اینکه ایران باید تعلیق هایی که در برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده است را انجام داده و پس از راستی آزمایی آژانس بر اساس توصیه نماینده عالی( کاترین اشتون ) اتحادیه اروپا تحریم هایی که در بر اساس بیانیه اقدام مشترک مورد توافق قرار گرفته لغو خواهد کرد، گفت: در اینجا هیچ صحبتی از غنی سازی نشده است و توصیه رفع تحریم ها بر عهده خانم اشتون است .

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بر این اساس ایران نباید به هر حال بر اساس توافق در ابتدا غنی سازی را متوقف کند تا در صورت تأیید آژانس و توصیه اشتون تحریم ها لغو شود و آیا این موضوع با طرح این مسئله که قرار است در یک روز مشخص اقدامات از سوی دو طرف صورت گیرد، منافات ندارد، گفت: قرار بر این است که یک روزی به عنوان آغاز اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک تعیین شود که تعیین آن روز در مذاکرات کارشناسی تیم ایرانی با 1+5 صورت خواهد گرفت.

نجفی با اشاره به اینکه برخی از اقدامات را نمی توان یک روزه انجام داد و نیاز به زمان دارد ، اظهار داشت: اما اقدامات متقابل از سوی دو طرف باید در یک روز مشخص انجام گیرد . ایران در آن روز مشخص کاری که می توان در زمان کوتاهی انجام داد ، صورت می دهد. به طور مثال برای تعلیق غنی سازی 20 درصد و بستن شیر تزریق یک ساعت زمان نیاز است و می تواند یک اقدام فوری باشد و در مقابل نیز اتحادیه اروپا در همان روز می تواند بعضی از تحریم ها که در برنامه اقدام مشترک ذکر شده را متوقف کند.

وی تصریح کرد: اقدامات زمان بر نیز می تواند پس از این اقدام صورت گیرد که زمان بندی آن در مذاکرات کارشناسی تیم ایرانی و 1+5 تعیین خواهد شد. که هنوز مذاکرات کارشناسی نهایی نشده است .

نجفی در پاسخ به این سئوال که بر اساس این روند آیا بازرسان آژانس به غیر از بازرسی هایی که بر اساس توافق 6 بندی ایران و آژانس صورت می گیرد ، بازرسی های دیگری نیز برای راستی آزمایی های توافق ژنو خواهند داشت ، گفت: بازرسان آژانس اکنون نیز در ایران حضور دارند و آژانس می تواند از همین بازرسان خود استفاده کند. بازرسان آژانس در نطنز حضور دارند و بعضی اقدامات لزومی ندارد.

وی تأکید کرد: اگر بعد از مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 ضرورتی وجود داشته باشد و در این مورد تصمیم گیری شود ، بازرسان آژانس می توانند در ایران حضور داشته باشند.

نجفی تصریح کرد: ایران و آژانس در حال حاضر اقدامات متقابل را انجام می دهند . ما بر روی 6 اقدام توافق کرده ایم که تا کنون یک مورد آن اجرایی شده است و مابقی را نیز به مرور انجام می دهیم .

17219

 

 

کد N18590

وبگردی